5 hemlisar hur du via LinkedIn hittar nya uppdrag

Redaktionen

Publicerades: 8 mars, 2013

5 hemlisar hur du via LinkedIn kan hitta nya uppdrag eller nya kunder

LinkedIn passar bäst för företag som arbetar inom B2B hävdar många. Men jag håller inte riktigt med. För du samtidigt som du bygger ditt företags varumärke bygger du också upp  ditt eget. Så även om du t ex har en butik, en frisörsalong eller annat som riktar sig mot konsumenter är det många gånger just dig och ditt kunnande som folk gillar och som gör att de kommer tillbaka och viktigt – också rekommenderar dig till andra. Och även om du vänder dig till konsumenter/privatpersoner kan många av de produkter/tjänster du erbjuder också paketeras om till företag.

Det finns mycket du kan göra för att hitta spännande nya uppdrag och kunder och en av de största hemligheterna av alla är faktiskt att helt enkelt vara där ofta och regelbundet och vara aktiv. Här kommer dock 5 hemlisar som definitivt kommer förbättra dina chanser att nå framgång på LinkedIn.

1. Skapa en nyckelordstung och intressant yrkestite
Använd nyckelord som tydligt beskriver vilket typ av av uppdrag du gör, vilka produkter/tjänster du erbjuder. Försök vara lite kreativ eller unik, det gör att ditt namn kommer upp oftare i sökresultat på LinkedIn. Detta är det första de som tittar på din profil lägger märke till. Tänk på att du har upp till 120 tecken att använda.

2. Gå med i grupper där dina före detta kollegor är
Finns det grupper för f.d anställda på de företag du tidigare arbetat rekommenderar jag att du går med i dessa. Utnyttja det faktum att ni faktiskt har en del gemensamt sedan den tiden och kan fortsätta nätverka eftersom dessa kan tipsa andra om dig som kollega t ex. En del grupper är säkert mer aktiva än andra, men även om det är så starta egna konversationer och introducera vad du gör nu, vad du söker eller vilka uppdrag du är intresserad av.

3. Skicka aldrig iväg inbjudningar till andra utan en personlig hälsning
De allra flesta bryr sig inte om detta tyvärr men ta för vana att alltid lägga till en personlig hälsning till din inbjudan och beskriv vem du är och varför du vill få kontakt på LinkedIn, om ni t ex träffats i något sammanhang, eller om ni har något som förenar er som du vill diskutera/presentera. Chansen att du får ett snabbt svar ökar betydligt och chansen till ett positivt mottagande ännu mer.

4. Gör ”små goda saker” för dina LinkedIn kontakter
Gratulera de som fått nytt jobb, skicka intressanta länkar till artiklar eller whitepapers till sådana som du tror skulle vara intresserade, bjud in till seminarier etc. Gilla själv, eller kommentera dina kontakters inlägg, länkar etc. Det är ett utmärkt sätt att hålla lite kontakt och samtidigt ge bra tips inom ditt område och uppmuntrar dem att göra likadant.

5. Rekommendationer och intygande av kompetens (endorsements)
Vill du själv få rekommendationer och endorsements? Börja ge själv, att ge mycket själv och av sin egen kunskap är det som oftast skiljer sociala medier åt från mer traditionella kanaler.

När du har följt ovan tips, kolla upp vilka f.d anställda grupper det kan finnas på LinkedIn och gå med i dem. Och, när du hittar en spännande kontakt/företag du vill komma i kontakt med så gör en snabb sökning i ditt Linkedin nätverk för att se vilka i ditt nätverk som eventuellt känner någon på det aktuella företaget och som kan hjälpa dig få en kontakt . En personlig introduktion eller åtminstone se vilka kontakter dina kontakter har på LinkedIn och bli introducerade på något sätt kan göra det lättare för dig att synas bland andra konkurrenter.

Följ också det företag där du är intresserad av att få som kund eller vill ha uppdrag, på deras LinkedIn företags sida för att se hur företagskulturen är, ta del av vad som händer etc.

Modern marknadsföring handlar om att bjuda mycket på din och ditt företags kompetens till ditt nätverk och dina målgrupper så att de när de väl söker efter företag att anlita har ditt varumärke i bakhuvudet.