<![CDATA[Aldrin Doudchitzky, Mobilplaneten Foto: Julia Sjöberg]]>

Mötet som fick Aldrin att ta sig ur svackan

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 29 oktober, 2015

När Aldrin Doudchitzkys bransch plötsligt exploderade av konkurrenter hamnade han i en svacka. Till slut var det en kund som fick honom att vakna upp – och göra förändringar.

Aldrin Doudchitzky driver företaget Mobilplaneten i Göteborg som lagar mobiltelefoner och datorer. Företaget går bra – men som med många företag har det inte alltid varit lätt.

Testa dig själv: Vad är din drivkraft?

I början av 2013, ett år efter det att Aldrin startade sitt företag, dök det upp en mängd konkurrenter på marknaden. Aldrin blev som paralyserad och tappade både fokus och motivation.
– Jag blev oproduktiv och fokuserade på fel saker. När konkurrensen och prispressen kom och vi fick motstånd fastnade vi i det. Jag försökte hitta problemet och glömde vad vi själva stod för – att leverera service och kvalitet, säger han.

Vändningen kom med en kund. Han kom in vid rätt tillfälle och peppade Aldrin att han behövde nå ut och synas mer.
– Det han sa blev som en örfil. Utan att jag berättade att vi var i en svacka sa han det jag behövde höra, säger Aldrin.

Samtalet med kunden fick Aldrin att strunta i hur konkurrenterna gjorde och fokuserade istället på sin egen service och erbjudandet till kunderna.
– Det ledde till fler och återkommande kunder och självklart mådde jag själv bättre.

Med fler kunder och fler rekommendationer ökade också omsättningen. Företaget med två delägare har nu en heltidsanställd och en timanställd som förhoppningsvis också jobbar heltid inom kort.

Aldrin tror i efterhand att det även var viktigt att få bekräftelse. Någon hade sett det som de ville stå för. Och han vet att det gäller att ta hand om gamla kunder i stället för att bara jaga nya.

Även i dag får han den största kicken via kunderna.
– Alla företagare vill ju ha nöjda kunder, se blicken hos en kund som är villig att komma tillbaka. Hur kan jag få det? Jo, genom att leverera. Det är drivkraften – och det mår man alltid bra av!

Tre råd från Aldrin

  • Omge dig med drivna människor. Det behöver inte vara personer i samma bransch. Det viktiga är att umgås med sådana som är aktiva så att du själv känner drivet från annat håll.
  • Bolla med andra. Hitta en utomstående som du kan bolla utmaningar med, till exempel en mentor. Det hjälper oerhört mycket.
  • Fyll på med inspiration. Som egenföretagare måste du hålla dig motiverad själv. I början var jag ganska aktiv, tittade på videor och läste böcker om motivation, men slutade helt med det när jag kom in i min svacka. Då blev den ännu värre. Så håll dig motiverad genom böcker, tidningar och filmer – jämt.Testa dig själv: Vad är din drivkraft? 
    Artikeln är tagen från Driva Eget nummer 5 2015. Prenumerera här