<![CDATA[Mostphotods]]>

7 tips – Så sätter du rätt pris på din produkt

Gustaf Brickman

Publicerades: 14 januari, 2015

Hur sätter man rätt pris på en produkt? Vad ska du tänka på? Här är sju konkreta råd.

1. Identifiera huvuderbjudandet.
Det som får människor att komma till dig. Här ska ditt pris vara rimligt, men du behöver inte vara billigast.

2. Identifiera var du tjänar pengar.
Det är inte nödvändigtvis samma sak som ditt huvuderbjudande. Kanske kan du sänka priset på ditt huvuderbjudande och i stället ha bättre marginaler på dessa produkter, för att bli mer attraktiv och samtidigt tjäna mer.

3. Granska konkurrenterna.
Ingen förväntar sig att en Fanta ska kosta lika mycket på Coop som på Pressbyrån eller i hotellbaren.

4. Gör en ”win loss-kalkyl”.
Räkna på hur mycket mer eller mindre du måste sälja för att en prisförändring ska löna sig.

5. Kommunicera värde hellre än pris.
Med många andra värden blir du mindre priskänslig.

6. Undvik priskrig.
Det lönar sig bara om du är säker på att du har lägre kostnader än alla andra, något som sällan gäller småföretagare.

7. Tänk på paketeringen.
En bra paketering gör att du säljer mer och det blir enklare för kunden att välja.

 

Läs också:

Interaktiv guide: Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det

5 tips – Så ser du över din prissättning

4 bra sätt att höja dina priser