<![CDATA[Sökordsoptimering eller SEO är avgörande för att lyckas med webbsidan. Foto: Getty Images]]>

10 smarta tips om SEO – för nybörjare och nördar

Samuel Karlsson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 31 augusti, 2017

Det räcker inte med en snygg hemsida. Har du inte gjort din hemläxa och jobbat med sökordsoptimeringen är det bortkastad tid och pengar.

Du vet att du måste jobba med sökordsoptimeringen, eller SEO, för att du ska lyckas med din hemsida. Och kanske har du redan gjort grunderna men det är inte självklart att det som gällde igår även funkar idag. Förutsättningarna för att hamna högt i Googles sökresultat förändras med tiden och det gäller att inte slå sig till ro. På webbyrån EMS Design Webbyrå har man lång erfarenhet av att skapa webbsidor till mindre företag och det lägger stort fokus på sökordsoptimeringen.

– Vi tycker att alla ska ha råd med en snygg och modern hemsida som ger bra resultat i Google. Vi lägger 60 procent av tiden på att bygga själva sidan och 40 procent på SEO, säger Erik Sundell, grundare till EMS Design Webbyrå.

Han började att snickra hemsidor redan en gång på Passagen-tiden i mitten av 90-talet. Han kodade och drev sidor åt vänner och bekanta. Intresse för design gjorde att han startade den egna webbyrån EMS Design 2012. Inledningsvis jobbade de med flera publiceringsverktyg men idag är det enbart WordPress som gäller.

LÄS OCKSÅ: Rätt sökord kan avgöra

– Det är mycket roligare för oss att jobba i ett så pass stort och etablerat system. Det medför att vi kan använda en hel del smarta plug-in som i många fall är gratis, säger han.

Idag driver han tillsammans med sina kollegor en blogg där de ger tips om hur du kan vässa din webbsida. Sökordsoptimeringen har blivit allt viktigare för att din webbsida ska bli framgångsrik. Här bjuder Erik Sundell och EMS Design på sina bästa tips på saker som du kan göra själv för att hamna högre upp i Googles sökresultat.

LÄS OCKSÅ: Så lockar du besökare till din webbshop

10 tips som vässar din SEO

SEO står för sökmotoroptimering på svenska och är ett stort ämne om hur du rankar och får en positionering av en hemsida på sökmotorer som t.ex. Google, Bing eller Yahoo.

  1. TITEL. Något av de absolut viktigaste när det kommer till SEO är ha en bra titel på hemsidan eller undersidan. Exempelvis om du säljer fruktkorgar bör titeln på hemsidan t.ex. vara ”Köpa fruktkorgar till företag – Företaget AB”. Titeln står för en stor del av sökoptimeringen och bör vara så relevant som möjligt för innehållet på hemsidan. Detta gäller även alla undersidor som finns på en hemsida
  2. RUBRIKER. Bra innehåll i form av rubriker är ett måste. Dela gärna upp det i olika sektioner så att det blir lättläsligt. Varje sida ska ha en H1 rubrik (alltid bara en sådan per sida) samt flera H2 och H3.
  3. INNEHÅLL. En riktigt bra hemsida har relevant och bra text där fokus inte bara ligger på en säljande text utan också en välskriven och informationsrik text. Exempel på detta kan vara att just en undersida om fruktkorgar har med ordet ”fruktkorgar” ett antal gånger på den undersidan och gärna med olika böjningar och närliggande ord.
  4.  URL. En ren och kort url. Har du någon gång kommit in på en hemsida och så ser du t.ex. detta i URL fäletet ”minhemsida.se/?p=2362”. Det är en dålig url struktur. En bra struktur hade t.ex. varit ”minhemsida.se/fruktkorgar/”. Att ha en bra url struktur är väldigt viktigt när det kommer till sökmotoroptimering.
  5. META TEXT. Att ha en bra Meta text hjälper dina besökare att välja dig. Förr så var denna text viktigare men har tappat i värde de senaste åren allt eftersom Google blivit bättre och uppdaterats. Men det är fortfarande en viktig del i hur du uppfattas av dina besökare och kunder. Skriv därför en relevant och säljande text som fångar intresset för dina kunder. Exempel på detta är: ”Köp fruktkorgar online i Sveriges bästa fruktbutik på nätet. Leverans samma dag och prisgaranti.” Försök att använda maximalt 160 bokstäver då längre än detta så klipper Google av den.
  6. LÄNKAR. Länkar till och från en hemsida betyder mycket. Att byta länkar med bloggare, andra hemsidor inom samma bransch kan göra så att du klättrar på Google. Även dina egna länkar på hemsidan bör vara relevanta och spegla ditt innehåll som exempel: Om en länk ska gå till fruktkorgar bör texten på länken vara ”Visa alla fruktkorgar” där html-koden blir <a href=”http://www.mittföretag.se/fruktkorgar/”>Visa alla fruktkorgar</a>.
  7. BILDER. Att döpa bilder korrekt och inte glömma att få med ALT taggen. En ALT tagg är en sorts informationsruta där man kan beskriva vad som är på bilden. Skulle jag ha en bild fruktkorgar skulle ALT taggen bli ”Våra fruktkorgar”. Om det var en bild på personalen på företaget skulle det bli ”Personalstyrkan på mittföretag AB”. Att döpa bilder korrekt och lägga in en bra ALT tagg optimerar din SEO.
  8. SAJTKARTA. En sajtkarta eller webbkarta som de heter är en fil i XML format som visar din struktur på hemsidan. Detta är en fil som bör finnas på varje hemsida då den används av Googles robotar som analyserar hemsidan för att hitta ditt innehåll.
  9. MOBILANPASSA. För inte allt för länge sen så gick Google själva ut och sa att de kommer ranka hemsidor som är mobilanpassade bättre än de som inte var det. Om det stämmer eller inte spelar ingen roll då det är bevisat att hemsidor som är mobilanpassade klarar sig bättre än de som inte är det. Då surfandet via mobiler och surfplattor har exploderat så är en mobilanpassad hemsida något att alltid satsa på.
  10. DUPLICERA. Har du någon gång hört ordet Duplicerat innehållet? Inte. Det är om innehållet i form av text, rubriker och annat finns på flera ställen. Kanske på flera ställen på din hemsida eller flera ställen på internet. Hur som helst så är det inte bra för din sökmotoroptimering. De bästa är att kontrollera detta, antingen med program och sen manuellt så att de kan rättas till. Skriver man allt innehåll från grunden och inte kopierar är det bästa sättet att undvika dubbletter när det kommer till innehåll på hemsidan.

LÄS OCKSÅ: 5 tips när du väljer domännamn

Fortsättning följer med användbara verktyg och plugin.