Vad har du som är unikt?

Camilla Björkman

Publicerades: 30 maj, 2013

I dagarna har jag precis skickat en bok till tryck – en sälj- och företagarbok för frilansjournalister. Förutom den underbara känslan att ha skrivit klart en bok har hela processen fått mig att fundera mycket på företagande och vad som egentligen är nyckeln till framgång.

För även om det utåt sett är en bok för journalister handlar många av de tips och råd jag ger i boken egentligen om vilket företagande som helst.

En av de viktigaste delarna jag skriver om, viktigare än jag kanske förstått, handlar om att kunna erbjuda något som är unikt. Nischa in sig. Att konkurrera med allt och alla är tufft. Antingen måste man vara billigast eller bäst. Billigast vill man absolut inte vara som enmansföretagare – då sjunker marginalerna snabbt och man kommer att ha svårt att överleva. Och bäst – vad är egentligen det? Högst subjektivt. Dessutom är det tufft att alltid ligga på topp (det vet ju jag som gör det, hehe…:).

Så vad ska man vara i stället? Jo, unik. Man måste kunna erbjuda något som inte alla andra erbjuder, och för att göra det gäller det att nischa sig. Inte bara krymper konkurrensen radikalt – man blir proffs på det man gör och kan erbjuda kunskaper som inte ”alla” andra kan.

Hur viktigt detta är förstod jag inte förrän en av Driva Egets stjärnskribenter Martin Kreuger kom till mig och ville skriva om vad konkurrens egentligen är.

– Många går i fällan och tror att det handlar om att vara bäst. Men egentligen handlar det om att vara unik, sa han som studerat managementgurun Michael Porter som pratar om detta och mycket mer (kommer i juninumret av Driva Eget).

Faktum är att jag själv gick i exakt den fällan när jag startade mitt företag för många år sedan. Sålde in mig till allt och alla, skrev artiklar om allt från miljöteknik till veterinärvård till kärlek och småföretagande. Inte bara tog det vansinnigt mycket tid att sätta sig in i alla ämnen och springa runt på ändlösa pitchar och möten – jag kunde aldrig vara bättre än den bästa i vardera nischen.

Så jag fick helt enkelt sluta vara bäst – och bli lite mer unik i stället. Rensa ut och smala ner. Min nisch blev företagande och entreprenörskap och där är jag än idag. Med facit i hand var det kanske en av de viktigaste sakerna jag gjort i mitt företag.

Vad har du som är unikt i ditt företag? Lämna gärna en kommentar och berätta!