Ecoflors strategi: rädda miljön och tjäna pengar samtidigt

11 september, 2019

Maria Larsson och hennes syster Karin tackade nej till möjligheten att driva blomsterbutik i ett stort köpcentrum. Samma kväll dök ett unikt erbjudande upp. Maria anade knappast att det skulle leda till att hon två och ett halvt år senare kan bocka av att ha vunnit kommunens miljöpris och varit med i ett klipp från BBC som delats över 25 miljoner gånger. Läs Marias tips om hur ditt företag kan arbeta mer hållbart.

Erbjudandet var att starta butik i ReTuna återbruksgalleria. Intill ReTuna ligger Returen, där Eskilstunabor kan lämna sitt avfall. Butikerna i gallerian förädlar, reparerar och omvandlar gamla saker till nya saker, som de sedan säljer vidare. Gallerian är unik i sitt slag och har fått stor uppmärksamhet både lokalt och internationellt.

ReTuna är något så unikt som en galleria där alla butiker säljer återbrukade produkter. I anslutning till gallerian ligger. ReTuna lockar besökare från både när och fjärran och har uppmärksammats även internationellt.

– Vi ville skapa en butik som speglar oss själva!

– Vi har alltid handlat second hand och vår nya butik ser ut som hemma hos oss, det är mysigt, kreativt och fullt med udda prylar som man kan frossa i utan klimatångest. I ett traditionellt köpcentrum hade vi inte passat in, säger Maria.

Idag driver systrarna två butiker. Decoflor startade Karin Larsson för 10 år sedan. Hon var tidigt ute med hållbarhetskonceptet men det togs väl emot och butiken fick snabbt en trogen kundkrets. Den nya butiken Ecoflor ligger i ReTuna och säljer miljövänligt odlade växter och även krukor, vaser och trädgårdsmöbler som tas från Returen. Med ett gemensamt varumärke men något olika erbjudanden kan de två butikerna dra nytta av varandra och utbyta kunder.

Läs också: Tips för att hitta en hållbar affärsidé!

Skapa lönsamhet i second hand-butik

Att få lönsamhet i en second hand-butik är en utmaning och Maria och hennes kollegor på ReTuna måste lägga mycket tid och kraft på att hjälpa sina kunder att hitta rätt.
– Vi kan inte ställa upp hundra likadana vaser på ett bord, för vi har bara en av varje. Istället måste vi hitta ett annat sammanhang så att det inte blir stökigt för ögat. Det kan vara att gruppera efter stil eller färg, säger Maria.

Hon förklarar vidare att det är viktigt att butiksägarna inte sänker värdet på varorna. I början förväntade sig kunderna loppispriser och kunde inte förstå varför de skulle betala mer än några kronor för något som de uppfattade som att butikerna fått gratis från Returen. Nu har kunderna vant sig vid konceptet och priserna har kunnat höjas, men det är fortfarande svårt att ligga på rätt nivå i förhållande till hur mycket arbete som läggs ner. Maria räknar med att det blir lättare med tiden, när fler och fler människor inser att slit och släng-samhället inte håller och att vi måste vara beredda att betala även för produkter som inte är nytillverkade.

– Människor blir mer kritiska när de kommer hit

På Åhléns eller Ullared så glider en ljuslykta för 129 kronor ner i kundkorgen utan större eftertanke. Här på ReTuna har kunderna en annan medvetenhet och det är ju egentligen något positivt.

Marias tips för ett hållbart företagande

Det finns många sätt att arbeta hållbart och Maria vill gärna inspirera andra företagare.
– Börja med något litet, när du väl har kommit in i tänket så blir det lättare att fortsätta, tipsar hon.

  1. Sluta slösa – minska på omslagspapper, hitta en mer effektiv tejp, erbjud inte påsar i onödan.
  2. Håll ordning på lagret – för att inte riskera att beställa dubbelt eller att varor går sönder för att de lagras på fel sätt.
  3. Dra ner på säsongsvaror – de blir snabbt omöjliga att sälja.
  4. Ställ krav på leverantörer – det kräver tid och engagemang i början men de lär sig sedan att kontakta dig när de har miljövänliga erbjudanden snarare än när de vill sälja stora partier billigt.
  5. Skapa lokala samarbeten – det minskar transporter och stärker den marknad där du själv bor och verkar.

Läs också: Guide till ett hållbart företagande!

Att våga välja bort det enkla och billiga är också ett steg mot att hjälpa kunderna att konsumera färre men mer värdefulla saker.
– Världen behöver inte en enda vit kruka till så det skulle vi aldrig köpa in till någon av våra butiker. Istället väljer vi ut varor som kommer att få älskas länge. Om du vill köpa en speciell vas som du ska behålla hela livet så kan du hitta det på Decoflor. Vill du mest bara ha en billig bruksvas, då är det bättre att du kommer till ReTuna och köper en enkel vas som redan finns i cirkulation, säger Maria.

Hon betonar också vikten av att kunna tänka utanför ramarna. Istället för att försöka konkurrera med de stora butikskedjornas erbjudande om ”5 för 100” när pelargonsäsongen drar igång så arbetar Maria med en lokal leverantör av samlarpelargoner. Nu tar hon inte in fler än två till tre exemplar av varje planta och kunderna får med sig något unikt hem. Det ger en möjlighet att ta ut ett högre pris, men leder också till den bästa sortens marknadsföring. Kunden är stolt över sin unika pelargon och visar och berättar gärna om den för vänner, det lockar in nya kunder till Ecoflor.

Här kan du läsa mer om hur du skapar en hållbar produktion.

Trots hårt arbete är Maria Larsson ändå mycket nöjd med att hon och hennes syster valde att starta Ecoflor.
– Om någon hade sagt till mig när vi startade att om drygt två år så kommer du att ha varit med i ett klipp på BBC som fick 25 miljoner visningar, att du kommer att ha vunnit Eskilstuna kommuns miljöpris och du kommer att ha varit med i en TV-dokumentär och åtskilliga artiklar så hade jag ju aldrig trott att det skulle bli sant. Jag kan verkligen känna att jag har gjort skillnad och visat att det går att driva ett företag och tjäna pengar samtidigt som man räddar miljön, säger Maria Larsson.

Läs mer om hur du bygger ett hållbart och lönsamt företag på Verksamt.




Hur flyttar jag pengar mellan aktiebolag?
Snabbaste sättet att anmäla ny styrelse
Fem företag som räddar miljön med sin affärsidé