Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Checklista för företagare – gör det här innan årsskiftet 2023

Josefin Wallin 30 november, 2022 4 minuters läsning
Checklista för företagare – gör det här innan årsskiftet 2023

2023 närmar sig – men vad behöver du som företagare göra innan årsskiftet? Här bjuder vi dig på den ultimata checklistan över de absolut viktigaste sakerna att sätta en check på innan bubblorna på nyår.

Det finns några saker som kan vara bra på att tänka på inför årsskiftet 2023, i alla fall om du är företagare. Därför har vi samlat en checklista åt dig så att du kan skåla in det nya året med gott samvete.

Här går vi igenom:

  • Har du tagit ut rätt lön?
  • Olika lönenivåerna som du behöver känna till
  • Hur står det till med din pension?
  • Avdrag för pensionen
  • Tips inför årsskiftet
  • Driva Egets "business hack" inför det nya året!

Rätt lön innan årsskiftet 2023

Driver du företag så finns lika många olika ekonomiska scenarier som det finns företag, såklart. Ska vi hårddra det lite kan man konkretisera det som om du tagit ut rätt lön – eller inte. Vad menar vi då med "rätt" lön? Jo, en välplanerad lön som är tillräckligt hög för att du ska ha en god föräldrapenning-, pension-, sjukpenningsgrundande inkomst. Men kanske inte så hög att du betalar statlig inkomstskatt, utan då hellre lyfter det kapitalet som utdelning istället för lön (vilket kan bli mer fördelaktigt).

När behöver jag ha koll på hur mycket lön jag tagit ut?

Inkomsten följer kalenderåret oavsett om det är så att du har bokslut just då eller inte. Det innebär att du nu behöver se över din inkomst, om du inte redan gjort detta. Har du möjlighet att ta ut mer lön så du får en bättre sjukpenninggrundande inkomst? Eller ska du inte ta ut lön alls mer i år – utan istället lyfta det som utdelning? Detta avgörs av flera faktorer men övergripande

Viktiga nivåer för din lön under 2022

  • För att hålla dig under gränsen för statlig inkomstskatt och enbart betala kommunalskatt ska du ta ut en årslön på maximalt omkring 550 000 kronor. Det innebär en månadslön på ungefär 46 200 kronor i månaden.
  • 386 400 kronor i årslön innebär att du kommer upp i den högsta sjukpenninggrundande inkomsten.
  • Vill du ha den högsta föräldrapenninggrundande inkomsten? Då bör du ha en årslön på 483 000 kronor.

Läs mer: Vilken lön ska jag ta ut som företagare? Nivåerna som ger dig bäst villkor!

Hur står det till med min pension?

Och så kommer vi till mångas "dåliga samvete" – pensionen. En post som kanske inte alltid får det ekonomiska fokus som den är värd. Det är inte unikt för 2022, inte heller kring saker som bör åtgärdas innan årsskiftet, men ändå oerhört viktig. Så har du inte koll på din pension? Så skaffa dig det nu. Att göra pensionsavsättningar är också ett ekonomiskt fördelaktigt sätt att plocka ut kapital ur det egna företaget.

Läs också:Lön, utdelning eller pensionsavsättning – hur får jag ut mest pengar från firman?

Avdrag upp till 35 % av din inkomst

Du som företagare och näringsidkare får göra avdrag för din pension. Avdraget som du får göra motsvarar 35 % av din inkomst i företaget. Bra att känna till är att det finns en gräns för hur mycket du kan dra av. Denna ligger på 483 000 kronor och beräknas på tio prisbasbelopp.

Hur räknas detta? Inkomst = efter periodiserings- och expansionsfond samt räntefördelning.

Tips inför årsskiftet 2023

  • Vill du gå från enskild firma till aktiebolag? Då är det utmärkt att göra detta runt årsskiftet. Just för att den enskilda näringsverksamheten följer kalenderåret, så blir det en smidigare övergång.
  • Vill du starta aktiebolag? Gör det innan årsskiftet för att få möjlighet till ytterligare gränsbelopp (viktigt för utdelningen).
  • Köpa bolag? Även där gäller samma som ovan.
  • Köper du exempelvis förbrukningsinventarier innan årsskiftet? Det kan dra ner på din vinst och därmed din skatt. Förbrukningsinventarier räknas som exempelvis datorer.
  • Julgåva? Inhandlas skattefritt upp till 500:-

"business hack" för företagare inför årsskiftet

Innan årets slut kan du göra ett så kallat "provbokslut". Det är ett fiktivt bokslut där du använder dagens siffror för att få fram ett resultat. Det ger dig fler möjligheter till korrigeringar som kan bli mer fördelaktiga för dig. Exempelvis om du kan göra fler uttag eller ska invänta det nya året? Det här är ett supersmart verktyg som med fördel bör göras varje år!

Fler business hacks? Då kan vi rekommendera våra grymma poddar!



ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.