Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Undvik missarna – så lyckas du med exporten

Yasemin Bayramoglu 1 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Gör din hemläxa innan du börjar exportera. FOTO GETTY IMAGES

Sugen på export – men lite rädd för riskerna? – Att sitta still hemma kan ändå innebära den största risken, menar exportrådgivaren Sven Sievers. Här förklarar han varför – och delar med sig av sina bästa exporttips.

[caption id="attachment_23661" align="alignright" width="141"]SvenSievers Sven Sievers på Business Sweden.[/caption]

Exportera mer! Det är uppmaningen från regeringen till svenska småföretagare.
Och aldrig har det väl varit så lätt att exportera som nu.
Självklart finns det risker, men som sagt, det kan vara en ännu större risk att inte våga ge sig ut. Mot bakgrund av hur det går för de företag som ändå försöker, tycker Sven Sievers på Business Sweden att fler borde våga.
– Jag tycker nog att svenska företag borde kunna ta lite större risker. Det kan kännas tryggt att stanna hemma, men det kan innebära en ännu större risk faktiskt. För tänk om du blir omsprungen på din egen hemmamarknad av någon annan, säger han.

Det snackas mycket techföretag. Man kan tro att det bara är där som exportmöjligheterna finns. Men så ser inte verkligheten ut.
– Det måste inte vara ny teknik. Det kan vara riktigt gamla produkter också. Ta bara Trangiaköket, som fortfarande är en stor exportprodukt trots att den är i stort sett oförändrad sedan 40-talet, säger Sven.

Innan man kastar sig ut i världen gäller det dock att göra sin hemläxa.
– Ring och träffa din regionala exportrådgivare, det är mitt första råd. Vi har kontor i landets alla län och dessutom våra handelskontor i 46 olika länder. Här kan man få mycket hjälp, säger Sven.
En del av handelskontorens tjänster kostar, men inledande samtalen är alltid gratis. Förutom Business Sweden finns andra myndigheter och organisationer som har hjälp eller kan lotsa rätt – som Exportkreditnämnden, PRV och Enterprise Europe Network. Just nu är Exportcentrum under uppbyggnad runt om i Sverige, där den samlade expertisen kommer att vara ännu lättare att tillgå.

Här är några fler råd på vägen från Sven:
  • Ha det viktigaste på plats. Har du skyddat din produkt eller ditt varumärke? Om inte så se över om det behövs innan du ger dig ut över gränserna. Och har du en plan för hur du ska kunna svara på kundfrågor som inte är på engelska, till exempel. Språkkunskaper kan betyda mycket. Annat går att lösa under vägen.
  • Välj marknad. Gör en plan för var du vill satsa. Sprid dig inte för mycket.
  • Analysera marknaden. Är din produkt eller tjänst unik där eller finns det redan etablerade motsvarigheter? Är det värt att gå in där helt enkelt? Hur funkar prissättning där? Säljargument?
  • Hitta samarbetspartners. Att ta hjälp av folk på plats kan underlätta satsningen mycket. Här kan exempelvis Business Sweden hjälpa till att koppla ihop ditt företag med rätt kontakter i olika länder. På hemmaplan: prata med din bank, även exportrådgivare, varumärkesombud, Almi-rådgivare och andra kan ha mycket bra att bidra med. Ta tillfället att ta in lite nya medlemmar till styrelsen som kan ha bra perspektiv – kanske en annan företagare som redan börjat med internationella affärer?
  • Kolla juridiken. Ibland behövs det avtal. Men börja med att bygga bra relationer och se till att undanröja så många risker för tvister som möjligt.Och – inte minst, sista punkten:
  • Var uthållig. Var beredd på att en satsning kostar tid och pengar. Så det gäller att kunna fortsätta att driva affärer på hemmamarknaden under tiden och ha ekonomisk uthållighet att driva på exporten. Räkna med att det kan ta tre–fem år att nå break even utomlands. Du ska ha råd med många resor, varuprover, översättningar, ny webbplats, mässmontrar och så vidare.– Det är lätt att man pratar mycket om problem, risker och juridik, men det mesta ordnar ju sig faktiskt och mycket kan man fixa under resans gång. Det viktiga är att just komma igång, säger Sven och fortsätter:
    – E-handel kan vara ett bra sätt att testa intresset för ens produkter i utlandet. Det har hänt många gånger att svenska företag får in ströorder från utlandet till sin webbshop, utan att nånsin ha tänkt på export. Det har sedan lett till att de har börjat jobba aktivt med den nya marknaden, i webbshoppen eller på plats genom till exempel en återförsäljare.


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.