Få kunderna att sälja åt dig – 5 smarta hacks

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 3 februari, 2025
Publicerades: 1 februari, 2025
Foto av: AdobeStock

En kund som rekommenderar ditt företag är den mest trovärdiga marknadsföringen, som kan bädda för många nya affärer. Att nå dit är enklare än du tror. Så här lyckas du.

Få kunder att tipsa om dig – så lyckas du

1. Leverera mer än förväntat

Överraska dina kunder genom att ge det lilla extra. Det kan vara att skicka med en liten gåva i en leverans eller bjuda på snabbare leverans än vad som utlovats. En annan idé är att skapa en personlig upplevelse, som att skriva ett handskrivet tackkort eller inkludera en rabattkod för framtida köp. När du ger dina kunder en wow-känsla får de en anledning att prata om dig. Snacka om att bädda för kunder att tipsa om dig!

2. Ge personlig service som imponerar

En annan viktig nyckel är att få dina kunder att känna sig unika. Kom ihåg deras namn, tidigare köp och preferenser. Upplever de att du verkligen ser dem ökar chansen för kunder att tipsa om dig. Detta kan innebära att du anpassar dina erbjudanden baserat på deras tidigare beteenden eller skickar personliga hälsningar vid speciella tillfällen som födelsedagar eller jubileum.

3. Förenkla för kunder att tipsa om dig

Kanske viktigast av allt: Se till att det är enkelt för dina kunder att tipsa om dig. Sociala medier är ett kraftfullt verktyg här. Uppmuntra dina kunder att dela sina erfarenheter genom att skapa engagerande innehåll som de vill vara en del av. Du kan även erbjuda incitament, som rabatter för varje ny kund de bjuder in.

4. Bygg en gemenskap

Skapa också en känsla av tillhörighet genom att engagera dina kunder i en gemenskap. Detta kan vara en Facebook-grupp, regelbundna nyhetsbrev eller exklusiva evenemang där dina kunder känner sig som en del av något större. Säljer du till exempel ekologiska matvaror kan du skapa en Facebook-grupp där kunderna kan dela recept och matlagningsidéer. Delta sedan aktivt i gruppen genom att dela dina egna tips och svara på frågor. Detta bygger inte bara varumärkets trovärdighet utan gör också att kunderna känner sig som en del av något större. Dessutom skapas content där du står som trovärdig avsändare utan att det känns som reklam, vilket kunder enkelt kan dela vidare med andra i sina flöden. På så sätt hjälper du dina kunder att tipsa om dig.

5. Lyssna och agera på feedback

Det är viktigt att dina kunder känner att deras åsikter tas på allvar. Gör det till en vana att be om feedback från dina kunder och implementera förbättringar baserat på detta. När de ser att deras input leder till verkliga förändringar, ökar deras lojalitet.

Läs också: Så stoppar du kunden från att vara otrogen (och slipper sänka priset!)