<![CDATA[]]>

60 dagars faktura är också för långt

Gustaf Brickman

Publicerades: 29 maj, 2012

För att minska företagens problem med långsamma betalningar föreslog regeringen i våras att 60 dagars faktura ska vara det längsta tillåtna. Men nu visar en undersökning att de allra flesta tycker att även 60 dagar är alldeles för lång tid att vänta på sina pengar.

Fakturatiderna i Sverige har blivit längre, och dessutom betalas ungefär hälften av alla fakturor från små och medelstora företag för sent.
Sveriges småföretagare får med andra ord vänta allt längre på sina pengar, vilket kan sätta ordentliga spår i företaget och skapa likviditetsproblem.

Därför föreslog en statlig utredning i våras att max 60 dagars betalningstid – med möjlighet att förhandla fram längre tider – blir lag från och med den 1 mars 2013. Sveriges småföretagare tycker dock att även 60 dagar är på tok för långt. Nästan sex av tio föredrar 30 dagar, medan fyra av tio vill ha betalt på 10 dagar. Regeringens förslag på 60 dagar fick bara stöd av lite mer än en procent av de tillfrågade. Det visar en undersökning från Visma

– Den här undersökningen ger ett tydligt besked om att småföretagarnas likviditet inte tål den långa kredittid som regeringen föreslår. Att sträcka ut betalningstiden till 60 dagar är verkligen att företräda särintressen, säger Rolf Dahlberg, vd för programleverantören Visma Spcs.

Det är dock viktigt att påpeka att regeringens förslag handlar om ett tak, för att råda bot på de ännu längre fakturatider – 90 och 120 dagar – som existerar i dag. Det är alltså inte så att alla ska tvingas sätta 60 dagars betalning på sina fakturor, vilket det låtit som i vissa medier. 

Bland regeringens förslag finns också rätten att ta ut en straffavgift om 450 kronor för varje sen faktura. Detta för att stävja ökningen av sena fakturor.

För dig som förbättra företagets likviditet även innan det här förslaget blir verklighet har vi samlat flera tips för att stärka bolagets ekonomi här:

  1. Gör en likviditetsbudget. 
Det är en sak att ha ett bra slutresultat, en helt annan att alltid ha pengar i kassan. Om du inte redan har gjort det, gör därför en bra likviditetsbudget som visar när försäljning sker och när du får betalt. Mall till en sådan budget finns hos Almi.


  2. Se över dina kostnader. 
Det är ofta lättare att minska på kostnader än att sälja mer, och på så sätt få ett bättre resultat.

  3. Fakturera snabbare.
 Förhandla fram en kortare fakturatid med dina kunder, och framför allt – skicka fakturan på en gång. För många företagare blir faktureringen liggande eftersom det finns så mycket annat att göra.
  4. Delfakturera. Om du har en stor leverans där slutleveransen ligger långt fram i tiden kan du be kunden betala en del av beloppet i förskott.
  5. Låt kunden betala direkt. 
Beroende på vad ditt företag säljer kan du utforma din hemsida så att kunden betalar direkt över nätet. På Paypal kan du till exempel ta emot betalningar säkert.

  6. Leasa inventarier.
 Se över om du tjänar på att hyra inventarier istället för att äga dem. Ofta är det dyrare, men det kan vara bra i uppstartsfasen för att slippa lägga ut så mycket kapital.
  7. Kolla din F-skatt.
 Betala aldrig in mer skatt än du behöver. Om du har mindre intäkter än du har räknat med, skicka in en preliminär självdeklaration med de nya uppgifterna.