Greger och Jenny Hillman hittade en modell som var skalbar från start.

De automatiserar maximalt – och skalar upp intäkterna

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 25 mars, 2019
Publicerades: 21 januari, 2019

Jenny och Greger ändrade affärsidé och gick från att rakt av byta sin tid mot pengar till att få nästan bara passiva inkomster.
Fördelarna: möjlighet att skala upp intäkterna, mer frihet och ökad flexibilitet.

För ett år sedan sadlade Greger och Jenny Hillman om från att driva en gemensam webbyrå till att bygga Hillman Academy, en utbildningsportal kring digital marknadsföring för företagare.
– Vi ville få full kontroll över våra liv, styra vår tid och samtidigt ha möjlighet att göra skillnad för många. För det är vår passion – att utbilda och hjälpa. Idag är majoriteten av våra inkomster passiva. Vi byter inte tid mot pengar på samma sätt som när vi drev en byrå och gjorde saker på uppdrag. Här är det mer att vi har en tydlig plan och vidareutvecklar tjänsten, säger Greger.

LÄS OCKSÅ: 12 tips som skapar passiva inkomster

Kurserna i Hillman Academy är inte live utan inspelade och systemet är i stort sett automatiserat. I medlemskapet ingår visserligen möjligheten att ställa frågor i ett forum, som Greger och Jenny besvarar inom 48 timmar. Men många av dem har redan färdiga svar som paret kan länka till, eftersom någon redan har ställt samma fråga tidigare. Deltagarna tecknar abonnemang per månad eller år.
– Att affärsmodellen bygger på den typen av medlemskap i stället för att vi säljer enstaka kurser gör att det går att förutse intäkter från månad till månad, säger Greger.

Skalbart direkt

Portalen fyllde nyligen ett år och prognosen är att de i år kommer att nå samma intäktsnivå som med webbyrån. I framtiden tror Greger att de kommer att få en högre omsättning sett till antalet nedlagda timmar, jämfört med byrån. Dessutom kommer de att kunna skala upp affärerna mer än förut, eftersom hur mycket de kan sälja inte står i direkt proportion till hur många timmar de kan lägga ner.
– Vi är bara i början, och det är inte så att det tar stopp här. Det är skillnaden. När vi drev byrå hade vi ett visst antal projekt som vi hade möjlighet att ta varje månad. Det är inte samma begränsning här, utan direkt skalbart.

Arbetsmässigt ser dagarna sällan likadana ut och tid görs för de övriga två passionerna: musik och familj. Greger och Jenny planerar så att de kan jobba mycket i sjok och kan till exempel samla ihop och göra tio videor på en förmiddag som räcker till marknadsföring för en hel månad.
– Ju fler saker som blir automatiserade desto fler moment plockas bort från oss och det frigör tid. Även marknadsföringsmaskineriet kan man automatisera väldigt mycket. Jämfört med webbyrån är vårt arbete nu roligare, det är inte samma press och inte samma deadlines.

Större flexibilitet nu

Även om de lägger tid på att bygga, vidareutveckla och marknadsföra portalen, svara på frågor och hålla kontakt med medlemmar är största fördelen att de nu har en mycket större flexibilitet, slår Greger fast.
– Jag tycker att det är jättekul att jobba och med det här upplägget har vi möjlighet att få ut mer av tiden som vi lägger ner samtidigt som vi kan hjälpa fler företagare. Vi kan vara lediga en vecka, för att sedan kanske jobba extra hårt en annan. Det betyder inte att allt är ”hands off”, men det blir en frihet. Vi har barn, och händer det någonting eller vi vill vara med på någon utflykt, ja då kan vi det.

Greger har även sedan tidigare en saxofonskola online. Där är allt automatiserat, marknadsföring, betalningar och medlemshantering – ja, även siduppdateringarna. Även här tar han betalt per månad och för att behålla sina kunder längre ser han till att de upplever att sidan uppdateras med nya kurser varje månad och nytt material varje vecka. Det sker dock automatiskt, materialet är färdigt sedan länge och Greger har tidsbestämt när det ska bli tillgängligt helt individuellt utifrån hur länge man har varit medlem. Alltså jobbar materialet för Greger medan han kan ägna tiden åt annat.

Söker automatiseringar

I framtiden ser Greger och Jenny möjligheten att låta Hillman Academy växa ytterligare och till exempel ta in hjälp för att redigera filmer och genomföra marknadsföringskampanjer. Att bygga passiva inkomster handlar just om att se om det finns moment som går att automatisera, skala bort – eller att låta någon annan göra jobbet, säger Greger. För även om möjligheten att styra sin arbetstid är det viktigaste för paret blir de ekonomiska bitarna viktiga just därför.
– I ett växande och välmående företag finns det ännu större möjligheter för oss att vara flexibla.

Fördelarna med affärsmodellen är dessutom flera:
– Vi gillar att skapa och hjälpa till, och lärandet får mycket mer spridning när man gör det på nätet än lokalt. Flera hundra personer har gått våra utbildningar. Fråga vilken lärare som helst som gillar sitt jobb – man får en kick av att se någon lyckas.

Greger & Jenny tipsar

  • Sälj abonnemang. Då får du ett jämnare kassaflöde som du kan räkna på och förutse från månad till månad.
  • Automatisera. Marknadsföring, beställningar, betalningar, administration och onboarding av nya kursdeltagare… Automatisera och frigör tid.
  • Återanvänd. Alla ser inte din video på Facebook eller läser ditt blogginlägg. Återanvänd materialet på flera plattformar för att få maximal hävstångseffekt.
  • Jobba i sjok. Planera så att du till exempel kan skriva alla månadens nyhetsbrev på en förmiddag.
  • Schemalägg sociala medier. Skapa en innehållsplanering över vad du ska posta på dina sociala medier och förprogrammera publiceringen antingen via kanalens funktioner eller med hjälp av verktyg som Loomly eller Buffer.

AV EBBA ARNBORG