Magdalena skapade det smarta eluttaget

24 januari, 2019


				Sjukgymnasten Magdalena Gräff blev techuppfinnare.

Hon är sjukgymnasten som blev företagare och techutvecklare – bara för att farmor skulle ha det lite tryggare hemma.
Möt Magdalena Gräff som skapat smarta eluttaget Ewa. Här berättar hon sin story!

“Ewa var från början en dröm om att kunna veta att farmor både mådde bra och hade gjort sitt kaffe på morgonen. Och jag ville kunna stänga av kaffekokaren från jobbet om jag hade glömt den på hemma.
Med tiden har idén omformats. Omvärlden har förändrats och idag är vi så mycket mer.

LÄS OCKSÅ: Viktor har alla jobbmöten i skogen

Idén kom för fyra år sedan, 2014. Då startade jag och min man Stefan Ewa Home. Tillsammans har vi skapat ett eluttag som man sätter i ett vanligt uttag och som man sedan kan styra med hjälp av en app i sin telefon.
Sedan vi började utveckla vår egen produkt har vi haft väldigt många mot- och medgångar. Varje gång det är en kris är jag beredd att ge upp allt, men så tar jag ett djupt andetag och försöker lösa situationen i stället. Jag är nog en obotlig optimist ändå!

Det tog fyra år innan vi kunde lansera Ewa Home på marknaden på riktigt. Det som tog så mycket tid var att få produkten CE/UL-godkänd både i Europa och USA. Det var en så ny typ av produkt, därför dröjde det extra länge.
Med två små barn har det ibland varit svårt att få ihop både jobb och familj. Men såväl mina som Stefans föräldrar hjälper oss väldigt mycket. Och när vår dotter Stella föddes förra året hade vi en barnvakt med på kontoret några dagar i veckan för att det skulle fungera.

Så mycket semester blir det inte. Vad är det??? Jag och Ewa Home-teamet har jobbat väldigt hårt de senaste fyra åren …
Nu handlar det om att få ut produkten på marknaden. Vi har varit på mässa i Danmark och där blev den väldigt bra mottagen och nyligen var vi på Formex-mässan i Stockholm. Målet är att komma in på de riktigt stora butikerna som fokuserar på inredning, lampor och lifestyle i första hand.

Är det något vi insett längs vägen så är det att det är väldigt olika marginaler beroende på vilken typ av butik det är. Så prissättningen har varit svår.
Vi pre-lanserade produkten i sociala medier i november – och första ordern kom redan första dagen! Det var en superhäftig känsla. Då kände jag att det här kommer att funka!
Sedan några veckor säljer vi även i USA.
Något av det roligaste är när en kund kommer och säger att de tycker att Ewa Home är bra och smart och snygg, då växer jag typ två meter av stolthet!”




“Det tog 40 år att hitta min grej”
Hitta glöden igen – gör en omstart!
Foto av: Instagramprofilen @broderauttexten
Sju oväntade säljtips för att maximera din höst!