<![CDATA[Kronprinsessan Victoria i Silvias klänning. Foto: Stella Pictures]]>

Helt rätt med Silvias gamla klänning

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 8 november, 2017

Hon visste precis vad hon gjorde när hon valde kläder till framträdandet på FN:s havskonferens i New York i våras, kronprinsessan Victoria. Hon lånade en av mamma Silvias klänningar från 80-talet. Stark symbolik förstås av FN:s ambassadör för de globala hållbarhetsmålen.

Men det var inte första gången som Victoria återbrukat – och på det viset följer hon den trend som Myrornas kännedomsundersökning, som presenterades nu i sommar, visar. 1,2 miljoner svenskar vill återbruka mer.

LÄS OCKSÅ: Säljtrenderna 2017

Här finns stor potential ur hållbarhetssynvinkel. Bara sju av tio svenskar använder bara hälften av sina kläder i garderoben. Men vi är dåliga på att rensa ut sådant vi tröttnat på. Och när vi väl gör det hamnar en stor del av kläderna i soporna. Hela 7,5 kilo per person och år!

– Det är helt klart undersökningens tråkigaste siffra. Vi vet dessutom att väldigt mycket av det som kastas skulle gå att återanvända, i stället för att brännas. Det är en stor samhällsutmaning, som vi på Myrorna och våra kollegor i branschen kan hjälpa till att lösa genom ökad återanvändning, säger Myrornas hållbarhetschef Emma Enebog.

LÄS OCKSÅ: Tänk som en åttaåring

Men det fina mitt i det trista är att undersökningen också visar att 1,2 miljoner svenskar vill göra gott och återanvända mer.

– Idag handlar svensken 12,5 kilo nyproducerade kläder per år, och 0,9 kilo second hand-plagg. Glappet är för stort, men om 1,2 miljoner personer faktiskt valde återanvänt framför nytt lite oftare skulle de siffrorna se helt annorlunda ut! Om konsumenterna köpte ett kilo mindre nytt och ett kilo mer second hand nästa år, skulle vi spara 8 100 liter rent vatten per person. Om man multiplicerar det med 1,2 miljoner personer så blir verkligen effekten av en ganska liten förändring, väldigt stor!

LÄS OCKSÅ: Klassiker nya framtidstrenden

Att det är poppis att handla second hand märks inte minst på Facebook där det finns ett oräkneligt antal loppisgrupper. Men det handlar förstås inte bara om kläder. Här utmärker sig efterfrågan på märkesvaror och designklassiker. En av de största loppisgrupperna är gruppen Lyxloppis med 54 000 medlemmar.

På medlemssajten Vestiaire Collective har man gått ett steg längre. Den startades 2009 av en fransyska som inte fick plats med alla lyxplagg i garderoben. Nu säljer man 50 000 utvalda kläder, skor, väskor och inredningsprylar i månaden. Här är det inte konstigt med en prislapp på över 60 000 för en begagnad väska. Med en kommission på 35 procent blir det en bra affär för sajten på köpet.