Regeringens åtgärdspaket för corona och företag

Vi förklarar regeringens Coronapaket för företagare – allt du behöver veta 

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 7 april, 2020
Publicerades: 17 mars, 2020
Foto av: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Svårt att förstå regeringens stödpaket för företagare i Coronakrisen? Här går vi igenom det punkt för punkt, och gör vårt bästa för att förklara hur det fungerar och hur (och om) du kan ta del av det.

Här kan du läsa om regeringens stödpaket för företag som har drabbats av Coronaviruset. (Informationen kring paketet uppdateras löpande från regeringen)

Läs här: Så hjälper regeringen ditt företag att klara Corona-krisen – 3 nya åtgärder

Vi på Driva Eget har valt att göra den här artikeln gratis, för att hjälpa så många företag som möjligt att klara sig igenom Coronakrisen. Vi rekommenderar dig samtidigt att testa på Driva Eget Premium, som ger dig full tillgång till allt magiskt innehåll på Driva Eget (artiklar, kalkyler, avtalsmallar och mycket mer. Just nu kan du testa för 1 krona första månaden.

Driva Eget förklarar: De nya reglerna för korttidspermittering

I åtgärdspaketet införde regeringen ett nytt upplägg för korttidspermittering, som hjälper företag att minska personalkostnaderna utan att säga upp anställda. Syftet är att drabbade företag ska kunna behålla sin personal och växla upp snabbt igen när läget vänder.

Vad innebär det i praktiken för oss företagare?

Att en anställd kan gå ner till exempelvis 40 procents arbetstid, och samtidigt behålla cirka 90 procent av lönen. Samtidigt kan företaget minska sin lönekostnad för den anställde med ungefär hälften. Staten går in och betalar hälften av kostnaden.

Hur mycket kan mitt företag spara?

Vi saxar direkt från exemplet som regeringen ger på sin hemsida.
Förslaget innebär att en arbetstagare med en månadslön på 32 700 kronor som minskar sin arbetstid till 40 procent kommer få behålla 92,5 procent av sin lön, det vill säga 30 200 kronor. Samtidigt minskar arbetsgivarens kostnader för arbetstagaren till 47,5 procent, från 43 000 för lön och arbetsgivaravgifter till 20 425 kronor. Staten står för resterande del av kostnaden, det vill säga 19 350 kronor som motsvarar 75 procent av den totala kostnaden för arbetstidsminskningen.

Den här uppställningen visar vad kostnaden blir för arbetsgivaren respektive staten vid olika minskningar av arbetstid och lön: 

När börjar de nya reglerna att gälla?

Den 7 april träder de nya reglerna i kraft, men tillämpas retroaktivt från 16 mars. Det kommer att gälla under 2020.

Hur går jag tillväga rent praktiskt med ansökan?

Tillväxtverket ansvarar för att ta emot och bedöma ansökningarna (och har fått 20 miljoner konor extra av regeringen för att hantera detta). Möjligheten öppnas upp den 7 april, och då kommer företag att kunna ansöka retroaktivt från och med den 16 mars. 

Har jag rätt att använda stödet och vad är det för krav som måste uppfyllas?

Det viktigaste kravet är att företaget inte skulle ha kunnat förutse eller planerat för händelsen. Som vi uppfattar kommunikationen från ansvariga är Coronaviruset en sådan händelse och att alla företag som behöver det ska få möjlighet att utnyttja detta.

Du måste också ha med dig dina anställda, till exempel genom kollektivavtal. Om det inte finns kollektivavtal, måste minst 70 % av personalen gå med på att gå ned i tid. Detta behöver du ha skriftliga avtal på. Vårt tips: se till att få med dina anställda på detta så snart du har möjlighet, även om du inte behöver göra åtgärden just nu.

Läs också: 9 sätt att minska företagets kostnader

Tips! Få de senaste uppdateringarna om Corona för företagare + inspiration som får ditt företag att lyckas bättre. Gör som 10 000-tals företagare, följ Driva Eget på Facebook, Driva Eget på Instagram eller Driva Eget på LinkedIn (eller allihop!)

Driva Eget förklarar: Anstånd med att betala in skatt och arbetsgivaravgifter

Med de nya reglerna kan företag vänta med att betala in skatt till staten. Detta blir ju i praktiken ett lån från staten till bolaget (så försök att inte skjuta problemen framför dig om du inte måste)

Vad innebär det i praktiken för oss företagare?

Som företag betalar du in en lång rad olika skatter till staten, till exempel löneskatt och arbetsgivaravgifter för dina anställda, i samband med att de får lön. Du betalar även in mervärdesskatt (moms).

Anståndsmöjligheten avser betalningen av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och mervärdesskatt (moms) som redovisas månadsvis eller kvartalsvis. Möjligheten gäller tre månader för respektive skatt under januari–september 2020, enligt Skatteverket.

Med de nya reglerna blir det möjligt att vänta med att betala in dessa skatter. Företaget får avvakta med tre månaders inbetalningar – och staten ger anstånd i maximalt 12 månader. Efter 12 månader måste du alltså betala in de tre månader du fått anstånd med. 

Hur mycket kan mitt företag spara?

Vi saxar information direkt från regeringen: 
För till exempel ett konferenshotell med 60 anställda som har en genomsnittlig månadslön på 36 950 kronor och en årsomsättning på 90 miljoner kronor blir den maximala likviditetsförstärkningen genom anståndet 6,8 miljoner kronor. Det motsvarar 7,6 procent av årsomsättningen eller 77,9 procent av kostnaden för arbetskraft under ett kvartal.

Har jag rätt att använda stödet och vad är det för krav som måste uppfyllas?

Regeringens budskap är att alla företag som behöver det ska få anstånd, så länge de inte redan har stora skatteskulder eller missköter sin ekonomi.

När börjar de nya reglerna att gälla?

Förslaget kommer att börja gälla den 7 april, men kan tillämpas retroaktivt från och med den 1 januari i år. Företag som har betalat in skatt på sitt skattekonto i januari-mars kan alltså få skatten återbetald från Skatteverket.

Kostar det något för mitt företag?

Under tiden som företaget har anståndet så måste man också betala en anståndsränta (kostnadsränta). Kostnadsräntan är idag cirka 1,25 % per år. En avgift om 0,3 % tillkommer ovanpå den så kallade kostnadsräntan per kalendermånad.

Hur går jag tillväga rent praktiskt med ansökan?

Via en blankett på Skatteverkets hemsida, som du hittar här. På samma sida hittar du också Skatteverkets senaste information. Länken till blanketten ligger i botten på sidan.

Podd-tips för att boosta energi i Coronatider: 12 framgångstips som kan förändra din framtid

Driva Eget förklarar: Staten står för sjuklönekostnaderna för anställda i två månader

Staten tar tillfälligt hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj. Även egenföretagare ersätts genom att de får en schabloniserad sjukpenning för dag 1-14.

Vad innebär det i praktiken för oss företagare?

Staten tar hela kostnaden för sjuklön under april och maj 2020. Sjuklön för de första 14 sjukdagarna betalas således av staten, inte av företagen. Som bekant är karensdagen redan slopad i spåren av Coronakrisen, och därför räknas även dag ett in.

Hur fungerar det för mig som äger företaget?

Om du har aktiebolag gäller samma regler som för alla andra anställda i bolaget om du blir sjuk (så länge du är anställd, förstås).

För egenföretagare som har F-skattsedel gäller delvis andra regler. För den gruppen förlängs förslaget om slopat karensavdrag under dag 1, så att det gäller dag 1–14. Det innebär att de får en schabloniserad sjukpenning för alla dessa dagar.

Hur mycket kan mitt företag spara?

Hela kostnaden för sjuklönen under april och maj.

När börjar de nya reglerna att gälla?

Det gäller under april och maj 2020.

Tips! Så överlever ditt företag Coronakrisen – lyssna på våra bästa tips i podden Business Hacks

Så här hjälper vi ditt företag att ta sig igenom Corona-krisen

Hitta nya kunder i Corona-krisen: I Facebook-gruppen ”Välj en småföretagare” kan du hitta nya kunder i Coronakrisen

Läs: Så räddar du ditt företag från Coronaviruset – 12 avgörande steg

Få politikerna att förstå: Berätta för politikerna hur ditt företag påverkas av Corona-viruset, och vad du tycker ”att staten borde göra” i den här Facebook-tråden

Läs här: Så minskar du företagets kostnader radikalt i Corona-krisen

Hur påverkas sitt företag av Corona-krisen? Berätta för oss i Facebook-tråden ”Hur påverkas ditt företag av Corona-krisen?”

Tips för att boosta energin i Corona-tider: 45 smarta Life hacks, Bio hacks och Business hacks som tar dig till nästa nivå