Premium

Så ska vertikalodlingen Ljusgårda göra Sverige importfritt

Elin Stenman

Uppdaterades: 13 februari, 2020
Publicerades: 24 januari, 2020
16 minuters läsning

Utrota all svensk import av grönsaker, det är målet för Andreas Wilhelmsson, VD för vertikalodlingen Ljusgårda. Här ger han alla sin tips om hur du kan jobba mer effektivt och nå framgång fortare. Att lära av andra, omge sig med människor som vågar säga obehagliga sanningar och att skapa kredibilitet är några av nycklarna.

För ett par år sedan klev Andreas Wilhelmsson in i ett garage utanför Tibro, för att titta på basilika och timjan som växte ur stuprör. Just då var Andreas inte alls redo att kliva in i ett nytt projekt. Han var ett halvår in i den 5-årsplan som skulle ta honom från konkurs till succé. Planen var att arbeta upp ett nytt kapital först. Sedan ville Andreas göra något som gör världen lite bättre. Exakt inom vilket område spelade mindre roll, men han visste att det skulle röra sig kring ny teknik och disruptiva arbetsmodeller.

Tidpunkten var alltså inte helt rätt, men när Andreas Wilhelmsson såg möjligheterna med vertikalodling så insåg han att detta var precis vad han hade väntat på. Idag är Andreas VD och delägare i Ljusgårda, en 7000 kvadratmeter stor inomhusodling i Tibro som producerar svenska grönsaker du kan äta med gott samvete året om. 

Lyssna på hela samtalet med Andreas Wilhelmsson i podden Ordinary People who do Badass Things här

Superdatanörden blev entreprenörsnörd

Andreas är en Skaraborgsentreprenör som gillar ny teknik och att driva bolag. Redan som 17-åring startade han sitt första egna företag, en webbyrå.
– Jag var nördig redan som tonåring, då var jag en riktig superdatanörd. Ända sedan dess har jag drivits av problemlösning. När jag gick i gymnasiet frågade en vän till familjen om jag ville bygga en hemsida och få 500 spänn för det. Då insåg jag att jag kan göra det som jag tycket om och samtidigt få betalt för det, det var så jag kom igång.

– Då började jag också nörda entreprenörskap. Det handlade fortfarande om problemlösning och jag älskade utmaningarna som ligger i affärsutveckling. Så, jag är logisk och när jag blir intresserad av något så kastar jag mig in i det. Min lite mer udda sida är att jag också är dansare. Jag har varit med i sex musikaler, gjort 60 föreställningar. Jag har inga problem med att ställa mig på en scen, eller att prata inför människor, oavsett om det är en publik som ska roas eller investerare. I båda världarna vill man inspirera, tända en gnista, ett wow.

– Jag tror att min grej är att jag kan kombinera det logiska, se vilka behov och lösningar som finns, med att kunna tända en gnista i ögonen hos dem jag behöver hjälp av. Därför kan jag skapa ett engagerat team som är på väg åt samma håll. Det var det viktigaste för mig när jag gick in i Ljusgårda.

Läs också: Så tar du huvudrollen i ditt liv – Kjell Enhagers bästa råd

Bli framgångsrik genom att kopiera andra

När Andreas startade sitt första företag, funderade han på om han kände någon som hade ett företag och kunde berätta om hur man kommer igång med en enskild firma. 
– Den bästa jag kom på var en restaurang i närheten av där jag bodde, så jag gick helt enkelt dit med mina frågor.

Nu har Andreas Wilhelmsson varit entreprenör i över ett decennium. Fortfarande är en av hans viktigaste grundbultar att du ska hitta människor som har lyckats med det som du vill göra, och sedan göra samma sak. Om du inte har de här människorna omkring dig så kan du hitta dem via till exempel YouTube-klipp, poddar eller böcker.

– Det finns nästan alltid någon som redan har gjort det du vill göra, så varför lägga ner jobb på att lista ut allt igen? Välj ut en eller två, max tre saker i ditt bolag där du ska vara unik, och lånas resten från andra.

Den odlingsteknik som Ljusgårda använder är inte unik. Idag pågår löpande innovation i bolaget, men man började med en teknik som redan fanns på plats.

Dröm stort men starta smått

När Andreas Wilhelmsson fick chansen att gå in i Ljusgårda så tittade han först på behovet av produkten. Hur mycket frukt och grönt äter vi i Sverige och hur stor andel är importerad?
– Jag konstaterade snabbt att behovet är stort, 70-80 procent av alla grönsaker vi äter är importerade. Med inomhusodling kan vi på sikt vara med och bidra till att export och import av grönsaker helt utrotas.

Nästa fråga blev om det skulle vara möjligt att få till en produktion i större skala.
– Lyckligtvis är vi i en region, Skaraborg, som är duktiga på både tillverkningsindustri och sunt bondförnuft. Det här handlar ju om en form av modern bondeverksamhet med en dos av industri i. 

En annan av Andreas grundbultar är att drömma stort men starta smått. Han uppmanar till att våga vara passionerat besatt av att ta över världen, men fundera på, vad är det första lilla steget som du kan ta idag för att komma närmare målet? Det kanske är att läsa en sida i en bok, ringa ett samtal, kolla ett YouTube-klipp. Eller bara kolla upp ett telefonnummer som du ska ringa imorgon. 

Så får du investerare att våga satsa

Om 10 år är målet att Ljusgårda ska ha hjälpt till att göra inte bara Sverige men också andra länder självförsörjande på frukt och grönsaker. Redan idag försörjer Ljusgårda tusentals svenska familjer med närodlad sallad, året runt. Fokus ligger för Andreas Wilhelmsson nu på att dra in mer kapital för att kunna fortsätta att växla upp verksamheten.

Ljusgårda har redan tagit in ett antal miljoner i kapital och fortsätter att jaga investerare. Andreas förklarar att kredibilitet är den viktigaste nyckeln för att få in kapital.

– Dels måste de traditionella bitarna vara på plats, du måste ha en hållbar affärsidé och det måste finnas kunder som vill köpa din produkt. Hur du gör detta kan du läsa dig till, men utöver det så skulle jag säga att kredibilitet är det allra viktigaste. Investeraren måste känna tilltro. Tror jag på det här teamet och det de gör? 

Och hur bygger man upp kredibilitet?

– Det handlar om att göra mycket av jobbet innan du börjar prata om det, så att du kan leda mer med handling än med snack. För Ljusgårda såg vi till att teamet redan fanns på plats när vi började ta in kapital. Vi hade också börjat odla tidigt och hittat livsmedelsbutiker där det fanns intresse. Vi hade visat att det vi gör fungerar och att nu är nästa steg att skala upp.

Ljusgårda blev precis som vi har tänkt oss

Med viss förvåning i rösten säger Andreas att resan med Ljusgårda har gått precis enligt plan.
– Vi ligger så rätt i tiden så vi får faktiskt hela tiden draghjälp. Trenden är att människor vill äta bra och närodlad mat men tillgången har hittills varit begränsad, Ljusgårda löser det problemet. Många gånger så är det två steg fram och ett tillbaka som gäller för tillväxtbolag, men för Ljusgårda är det snarare så att vi tar ett steg fram och får ett till på köpet.

Det är inte bara trender som har gett Ljusgårda en lysande start. Andreas Wilhelmsson har också tagit med sig erfarenheter från sina tidigare bolag.
– Det som jag gjorde den här gången var att tidigt sätta ihop ett team av människor som är så mycket bättre än jag! Det är personer som är experter på funktioner, som vi har identifierat som avgörande för att Ljusgårda ska lyckas.

Odlingstekniken fanns redan på plats men för att få ut produkten till kunderna behövdes en effektiv process ända från frö till butik. Ett produktionsråd tillsattes och de har stort fokus på automation. Även marknadsföring och varumärkesbyggande är viktiga framgångsfaktorer och för detta har bolaget ett externt advisory board.


– Det allra viktigaste nu i starten har varit att jag har människor omkring mig som vågar säga obehagliga sanningar.

Andreas erkänner att tidigare har han valt att omge sig med människor som tycker och tänker som han själv. Men under åren har han insett värdet i att få input och jobbiga frågor direkt från starten. Det är lättare att korrigera och anpassa verksamheten nu när den håller på att skalas upp, mot att vänta tills man eventuellt slagit i ett tillväxttak.

Från framgångsrik entreprenör till konkurs

2008 startade Andreas Wilhelmsson sin första lilla enskilda  firma och de första åren gick resultatet upp varje år och han började anställa. 2011 startade en långsam spiral nedåt, som ledde till konkurs 2013. Andreas säger själv att det berodde på oerfarenhet, men också att han då inte insett värdet i att omge sig med människor som vågar ifrågasätta beslut.

Andreas hamnade i en ekonomiskt ansträngd situation, han hade tagit privata lån för att få bolaget att överleva, men det var framförallt en identitetskris för honom.
– Jag var inte Andreas Wilhelmsson. Jag var mitt bolag. Det blev som att jag, min identitet, gick i konkurs. 

Det dröjde dock inte länge innan Andreas insåg att han inte kunde sitta hemma och rulla tummarna, utan att han själv måste göra något åt sin situation.

– Jag tog hjälp av en coach som sa till mig att nu har du två val: antingen sitter du på din rumpa och konstaterar att du har gjort det du har gjort och nu är det slut, eller så kommer du att vara en entreprenör som har världens bästa comeback-story. Det gick jag igång på.

Vägen tillbaka

Andreas började sakta ta sig tillbaka. Han tog sig an mindre projekt som konsult för att kunna betala av sina skulder. Det första året gick det åt fel håll, räntorna var högre än vad han kunde dra in. Sedan vände det, när han började hitta tillbaka till försäljning. 
– Jag trodde att jag var bra på försäljning, men jag insåg att det som jag var bra på var att få människor att sitta och nicka med. Att vara duktig på försäljning handlar om att också kunna se vem du vill sälja till och verkligen kunna se den där 5-årsplanen för en viss kund. Det tog jag till mig.

Andreas hoppade tillbaka in i IT-branschen och tog ett försäljningsjobb på provisionsbasis.  Det var tacksamt att det var på provision, han tjänade väldigt bra. I början gick det trögt men sedan lossnade det och han sålde IT-konsulttjänster värda 30 miljoner kronor på ett och ett halvt år. 

– När man sitter i det så är det så svårt att se vägen ut. Det är jättelätt för mig nu att prata om att det var bara att hoppa upp på fötterna igen. Men så enkelt är det inte. Man mår ju så skit. Identiteten är borta, du vet inte vem du är, vad du ska göra nästa vecka. Det är en jobbig sits att vara i. Då behöver du hitta inspiration. Du har ju tyvärr inga pengar i det här läget så det är svårt att åka på inspirerande event, men lyssna på poddar, kolla på YouTube, läs böcker. Det gjorde att jag ändå sakta men säkert tog mig tillbaka till rätt mindset.

Läs också: 3 vanor som drastiskt kommer att förbättra ditt liv

Att utvecklas som företagsledare

Andreas Wilhelmsson hämtar alltså gärna inspiration från andra som har gått före och blivit experter. Han åker ofta på event och deltar i utbildningar.
– Jag älskar att åka på event. Av flera orsaker, dels att det är bra med en samlad dag där du får fokusera på dig själv. Det är också skillnad när du sitter i ett rum med hundratals eller tusentals personer. Det ger en annan energi än om du sitter vid din dator själv och antecknar.

– Tyvärr är det många som kastar bort tillfället genom att de hastar igenom dagen. De kommer dit stressade, läser mailen under föreläsningarna, tar telefonsamtal i pausen och åker vidare direkt när sista föreläsningen är slut. Jag kommer alltid dagen innan, ser till att allt som brinner städas undan, så att jag kan vara riktigt närvarande. Sedan stannar jag till dagen efter för att ha hela kvällen och morgonen efter till att reflektera. Vilka tyckte jag mest om? Vilka tre saker ska jag implementera? Om du inte agerar på det du just läst eller hör, då är det ganska bortkastat.

Fyra gånger om året åker Andreas till London för att delta i Dan Sullivans Strategic Coach-program. 
– Där jobbar vi bland annat med buffer days, focus days och free days. Det skulle jag säga har gjort enormt stor skillnad för min del, produktivitetsmässigt, och då har jag ändå nördat produktivitet ett tag.

Så blir entreprenörer mer effektiva

Vilka fler principer för att bli mer effektiv använder du dig av i din vardag? Några speciella vanor?

– Ibland schemalägger jag dagen, det beror lite på uppgifterna, ofta har jag mycket möten och då blir det naturligt att jag delar in dagen i block. Annars jobbar jag efter devisen, gör bara tre saker per dag. Du kan inte ha koncentrationen uppe hur länge som helst. Jag brukar säga att man klarar tre effektiva rundor med aktiviteter som tar omkring två timmar. Det är vad du max kan göra på en dag som inte är fullt schemalagd. 

– Vi entreprenörer skriver alltför ofta upp 20 saker vi ska hinna på en dag. När vi sedan är helt omänskliga och hinner med 16, då känner vi oss ändå misslyckade.

Många entreprenörer jobbar väldigt hårt och många timmar. Är det möjligt att vara effektiv i uppemot 12 timmar?

– Ja, det kan nog ändå vara det. Det jag gillar med Strategic Coach är att där är det längre pass där du är off/on. Det fungerar bättre för mig att jobba på det sättet. Människor som har hög arbetsmoral, vilket entreprenörer ofta har, behöver träna på att jobba mindre och få mer gjort. Det som händer är tyvärr att du börjar stoppa in timmar med dålig kvalitet. Det gör att du tyvärr måste jobba längre för att få samma jobb gjort. Om du är utvilad hinner du med mer på en dag. 

Och hur lyckas man med att hålla sig utvilad? 

– Antingen genom att regelbundet ta pauser. Men jag gillar också att som entreprenör har man möjligheten att kunna ha heldagsfokus på en uppgift, för att sedan ta en dag ledig och verkligen vila hela huvudet. 

Andreas tror att det går att arbeta effektivt i 12 timmar, men inte flera dagar i rad. Själv jobbar han ofta långa dagar, 10 timmar tycker han är en lagom nivå. 
– Det är klart att det händer att det blir ännu längre dagar men det märks ju då att har du ett par, tre dagar med lite för många timmar, då kunde du lika gärna ha skippat den tredje dagen, för den gav ingenting. Jag försöker också att lägga analytiska uppgifter på förmiddagen och mer kreativa senare på dagen. Du orkar inte koncentrera dig på samma sätt senare på dagen, men är ändå glad och avslappnad.

De flesta företagare är passionerade, men de som lyckas är nästan besatta – är du det? 

– Ja, men det gäller att förstå att passionen kanske inte alltid handlar direkt om produkten. Jag brann inte för sallad, när jag klev in i Ljusgårda. Du vaknar inte upp en dag och brinner för något. Det är ett verb, något du gör, inte något du är. 

Att göra avtryck i andra människors liv

För Andreas Wilhelmsson är framgång att kunna göra något som verkligen gör avtryck i andra människors liv. 
– Det kan vara allt från att titta en tonåring i ögonen och säga: kör på och tro på dig själv, till att leverera en hälsosam sallad som gör att du mår lite bättre och är lite friskare. Stort som smått, men påverka och göra världen bättre, i kombination med att må bra själv under tiden.

– Jag är besatt av att få människor att prestera bra. Jag gör det i ett kontext som får stor impact på världen. Vi vill utrota import av frukt och grönsaker och vi börjar med Sverige. Det är inget litet uppdrag och vi kan inte göra det själva, men vi kan inspirera andra. Det är en kontext där jag kan applicera det som jag brinner för, nämligen att tända glimten i andras ögon. 

– Det jag ser som gemensamt drag hos framgångsrika människor är att de har ett driv och en passion som man kan väcka liv i. De har någon form av kemisk trigger i hjärnan som kickar igång i ett sammanhang där det gör skillnad. Inte bara går de igång på rätt saker, de konverterar också känslan till ”nu kör vi”, och implementerar. Skillnaden ligger i just detta ”nu kör vi”.

Läs också: Ecoflors strategi: rädda miljön och tjäna pengar samtidigt

Med kantarellögonen inställda på framgång

Andreas Wilhelmsson menar också att man kan öva sig till framgång. 
– Vissa har tusen idéer men kommer aldrig igång. Då behöver de umgås med människor som får saker gjorda. Du vill inte vara sämre, så du kommer att börja ta efter det. Mitt tips om du inte har access till dem är att börja digitalt. 

Att du blir som du umgås är allmänt vedertaget, men Andreas tipsar om att även om du inte har stora entreprenörer i din direkta omgivning, så kan du få samma effekt genom att följa dem digitalt.

– Om man under en längre period följer samma människor i olika digitala kanaler, då jagar man inte bara idéerna. När du tittat på tillräcklig många klipp med samma person börjar du hitta in i hur den människan tänker.

Andreas berättar att han har tränat upp sin ”kantarellögon” på att hitta framgång. Med det så menar han att precis som en van svampplockare kan se kantareller på hundratals meters avstånd, så kan du träna din hjärna på att fokusera på möjligheter och se dem direkt när de dyker upp. 
– En av de saker som jag ställt in mina kantarellögon på är hur jag kan komma i kontakt med människor som gör världshäftiga saker. När möjligheten att umgås med sådana personer passerar för mig så nyper jag på dem. Det var så jag fick chansen att intervjua Simon Sinek i 45 minuter på en scen. 

Om du fick välja tre personer i världen som du skulle få träffa imorgon, vilka skulle det vara?

Det blir de som jag lyssnar till mest just nu; Peter Diamandis, Tony Robbins och Joe Polish. Dan Sullivan är egentligen också med på listan men honom har jag träffat. 

Ingenting är omöjligt – om du är beredd att betala priset

Vad tror du på som andra tycker är galet, skiljer sig ditt tankesätt från andras?

– Det är nog så mycket grejor så jag ser det inte ens, skrattar Andreas. Jag umgås mycket med andra entreprenörer, personer med driv, och intervjuar människor som gjort häftiga saker. I det sammanhanget är jag precis som alla andra, lika knäpp som alla andra. Men sätter du mig i typ min gamla skolklass så kan jag nog ses som lite galen.

Andreas Wilhelmsson är en obotlig optimist. Han kan se att det finns hinder på vägen, men han ser alltid målet först. 
– Det finns alltid sätt att lösa ett problem, frågan är bara om du är beredd att betala priset?

På samma tema kan Andreas tycka att många människor ger upp för lätt.
– Jag förstår inte personer som direkt säger att ”det där kan inte jag, eller jag är inte en person som kan sådant”. Allt går att lära sig. Det har jag levt efter sedan åtminstone 2009, när jag hörde en amerikansk föreläsare säga att ”All business skills are learnable”. Jag har gjort sex musikaler trots att jag inte kan sjunga. Jag älskade att stå på scenen och att dansa. Men jag behövde hitta rätt personer för att lära mig att i alla fall sjunga dugligt, och idag vet jag att jag kan träna mig till att sjunga tillräckligt bra.

Nästa utvecklingssteg för Andreas Wilhelmsson är att bli bättre på att skapa andra ledare. 
– Det är en sak att leda, en annan att skapa duktiga ledare. Det är något som jag studerar nu.

– Om 10 år kommer jag att vara ännu bättre på att hitta rätt människor som gör rätt saker, så att alla brinner för det som de gör. Jag kan tänka mig att det kommer att handla mycket om rekrytering och ledarskap.

Avslutningsvis, om du fick 50 miljoner kronor till att starta ett nytt företag som skulle lyckas i framtiden, vad hade du satsat på?

– Jag kan inte säga exakt vad jag skulle göra. Men jag skulle ha tillämpat de principer som communityt Singularity university bygger på: Disruptiva teknologier som kan göra världen bättre och har potential att påverka en miljard människor. Jag skulle söka upp några uppfinnarjockar som är duktiga på detta, men fortfarande är på garagenivå. Där skulle jag gå in med affärsutvecklingskompetens, kontaktnät och kapital. Det skulle gärna få vara något kring energi, eller kanske matförsörjning, som jag redan är inne på genom Ljusgårda. Det skulle vara viktigare för mig att hitta rätt personer, inom en nisch som är bra, än att hitta den perfekta nischen.