Ted-gurun David JP Phillips: Så styr du din lycka och framgång

2020-01-21
15 minuters läsning

Ted-gurun David JP Phillips: Så styr du din lycka och framgång

Han har miljoner visningar på sina TEDx-talks och är en av världens främsta experter inom kommunikation. Nu har David JP Phillips hackat vägen till lycka och framgång, och bolagets omsättningskurva pekar samtidigt rätt upp. Nyfiken på hur han gjorde? Här är svaren.

För fem år sedan satt David JP Phillips i bilen med sin fru Maria. De var på väg från sin egen herrgård i Västmanland och passerade på vägen en sjö. På bron stannade David, övermannad av en känsla som han aldrig känt förut. Han beskrev den för sin fru Maria, som svarade; “Det där är glädje David.” Efter det har bolagets framgång exploderat samtidigt som David har fått en helt ny livskvalitet.

Den här upplevelsen blev en vändpunkt i Davids liv. Efter att i drygt tio år ha kämpat som entreprenör, framgångsrik men hela tiden med känslan av att slå sig fram, så lossnade allt.

– Folk tror att formeln för lycka är att nå framgång. När jag tjänar mer pengar, får en ny flickvän, ett nytt jobb och så vidare, då blir jag lycklig. Men det är tvärtom. När du känner glädje då kommer också framgången.

David JP Phillips beskriver sig själv som en kommunikationsnörd. Han har varit keynote speaker över hela världen och hållit TED-talks. Men det var först när han knäckte den depression som han burit på i hela sitt liv som den riktiga framgången tog fart. Detta blev också grunden för den självledarskapskurs som David idag håller på sin herrgård.

– Det var för fem år sedan som jag fann min grundglädje och det var då min framgång tog fart. När man är glad så ser man saker annorlunda; man blir kreativ, glad, effektiv, öppen. Man blir en person som är som en magnet, en sådan som andra dras till och vill vara med.

Lyssna på det magiska avsnittet med David JP Phillips i Business Hacks-podden

Vad var det som hände dig?

– Det var ett riktigt uppvaknande. Jag hade gått till en läkare för fysiska problem i flera år. Jag mådde sämre och sämre och till slut sa läkaren till mig ”Hur ska det här kunna bli mer tydligt David? Du är utbränd, du måste chilla”. Till slut insåg jag att det här kommer inte att sluta bra.

– Jag tog till den ultimata lösningen; ett Excel-ark, säger David och skrattar. Här fyllde jag i 50-60 punkter på sådant som jag visste att man bör göra för att må bra och nå framgång, sedan började jag beta av.

Den där dagen på bron fick David en bekräftelse på att det han gjorde faktiskt fungerade.

– Jag har alltid varit driven och jobbat hårt, men jag hade aldrig tidigare känt den här riktiga glädjen. När jag kom hem gick jag igenom min lista.  Vad var det jag hade gjort som hade tagit mig till det här ögonblicket? Jag började repetera det mer och den här glädjekänslan kom tillbaka, längre och längre stunder. Till slut hade jag lika många mörka minuter som jag brukade ha ljusa.

Läs också: De 3 hälsoråden som gör dig mer lönsam

Välj din prioriterade fråga

En av de avgörande punkter som fanns på Excel-listan var den prioriterade frågan.

– Alla människor har, mer eller mindre medvetet, en prioriterad fråga och hjärnan letar hela tiden efter svar på den. Beroende på vad din prioriterade fråga är så får du ett visst perspektiv.

– I professionella sammanhang var min prioriterade fråga ”Hur kan jag tjäna mer pengar på det här?”. Det var vad jag tänkte när jag satt och skrev på min bok, när jag gick in för att hålla en föreläsning eller när jag mötte kunder. Jag kom till insikten att det här är ju hemskt, det ger ett oerhört egocentriskt perspektiv och det lockar knappast andra människor att vilja vara med mig.

David ändrade sin prioriterade fråga till ”Hur kan jag få dig att växa som mest?”. Han gick från ett egocentriskt perspektiv till ett altruistiskt.

– Det här syns på en människas framtoning, i ansiktsuttryck och kroppsspråk. Som person blir man magnetiserande.

I mer privata och allmänna situationer var frågan som David ställde sig ”Vad är det för fel på det här och hur kan jag göra det bättre?”.

– Jag var inte unik här, många av mina kursdeltagare berättar att de ställer samma fråga. Problemet med den här frågan är att den är negativ, du letar fel och det skapar stress, kortisolet ökar.

David vände på frågan till: Vad är det som är fantastiskt med det här? Den positiva utgångspunkten reducerar kortisol, skapar kreativitet och öppnar tunnelseende till ett holistiskt perspektiv.

Idag säger David JP Phillips att hans medvetna val av den prioriterade frågan är ett av hans 15 bästa verktyg för att må bra och bli framgångsrik.

– Nu upplever jag ett flöde, jag behöver inte kämpa längre. Saker kommer till mig på ett sätt som de inte gjorde tidigare. Jag ser saker som jag missade förut.

Alla beslut styrs av känslor

Nyckeln för David har varit att inse hur vi påverkas av hormoner och signalsubstanser. Och framförallt att med den kunskapen kan vi också leda oss själva.

– Tänk igenom dina tre senaste köpbeslut. Det kan vara så enkelt som att du har köpt vatten, tuggummi och en tågbiljett. Du skulle kunna göra den här listan mycket längre, men det räcker med tre. Om jag nu frågar dig, vad var det som drev de här besluten? Du får svara antingen instinkter, känslor eller logik.

David har ställt den här frågan till tiotusentals människor vid sina föreläsningar över hela världen. Ungefär 30 procent av publiken svarar att det var mest känslor och instinkter som drev deras beslut.

–  Det intressanta är att människor kan resonera logiskt, men alla beslut du någonsin tagit och kommer att ta drivs av känslor. Därför menar David att det också är så viktigt att förstå hur vi kan styra känslorna.

Valet är ditt: Devil’s cocktail eller angel’s?

– Om jag istället bjuder dig på en angel’s cocktail, blandad av serotonin, endorfin, testosteron och lite kortisol, då bjuder jag dig på lycka. Du skulle bli snabb i tanken, givmild, generös, kreativ och öppen, du skulle förändra hela ditt mentala tillstånd baserat på vilken av drinkarna du drack.

– Jag brukar prata om devil’s och angel’s cocktail. Om jag skulle bjuda dig på en devil’s cocktail, blandad med 50 procent adrenalin, 50 procent kortisol och toppad med en skvätt testosteron så skulle du inom loppet av en minut blir så frustrerad så att du får rök ur öronen. Du skulle bli negativ till allt och till och med säga nej till sådant som du normalt sett säger ja till och gillar.

Det här är våra känslor. De är byggda av signalsubstanser och hormoner och var de finns i hjärnan. Och riktigt spännande blir det när man lär sig att styra sin egen cocktail för att kunna få de resultat som man vill ha.

Det finns olika tekniker för att göra detta och att öva på det är en stor del av David JP Phillips självledarskapskurs. Då får deltagarna lära sig att kunna definiera var i kroppen olika reaktioner känns och på vilket sätt det påverkar deras egen psykologi.

Oxytocin spöar skiten ur kortisol

Tyvärr består drinken ofta av för mycket kortisol, vi är för stressade. Vid situationer som på riktigt innebär en fara är kortisolet det som ger oss kraft att springa från ett hot eller att slåss för våra liv. Men kortisolet gör dig hyperfokuserad och därmed får du tunnelseende, lägre kreativitet, mindre effektivitet, du blir tjurigare, tar sämre beslut och blir mindre social. Det är sällan det här tillståndet vi vill åt, men tyvärr är det väldigt vanligt.

Vi får några enkla tips direkt av David, när han berättar om hur han väljer vilken signalsubstans han ska boosta utifrån vilken föreläsning han ska hålla. När temat är ”The magical science of storytelling” eller när han ska hålla sin Wow-kurs i självledarskap så är det oxytocin som han vill höja.

Ren oxytocin ökar generositet med upp till 80 procent, gör dig mer närvarande, mer lyhörd och mer empatisk. Det är egenskaper som du gärna vill ha vid till exempel ett utvecklingsmöte, eller ett möte där du ska vara med för att vara inlyssnande och inkännande. Även hemma med din familj vill du gärna vara den här personen, men det kanske inte är lika bra vid förhandling.

Davids snabba hack för att boosta oxytocin är att ta upp din telefon och titta på något som gör dig tårögd. För honom är det en film på den sjuåriga dottern Leona, som utstrålar ovillkorlig kärlek när hon springer emot honom och säger ”jag älskar dig pappa”. Det räcker för David att titta på det här filmklippet i ett par minuter för att sedan kunna gå upp på scenen och vara lugn, närvarande och kunna känna in publiken.

– Oxytocin är antagonisten till kortisol. Det betyder att oxytocin spöar skiten ut kortisol.

– Om du är stressad och nervös när du går upp på scenen, eller inför ett samtal, och kan ”få i dig” oxytocin så försvinner nervositeteten. Ett superhack för alla som behöver presentera något.

Endorfiner gör dig till en skön typ

När du behöver vara humoristisk, rolig, lättsam och underhållande så är det endorfiner du behöver. De är smärtstillande och reducerar också vårt kritiska tänkande.

– Superhacket för att få igång dina endorfiner är att skratta.

Gå in i badrummet eller ett annat avskilt utrymme strax innan du ska upp på scenen, eller gå in i ett möte. Sätt dig på toaletten och skratta hysteriskt åt ingenting i ungefär 30 sekunder.

– Det ser lustigt ut när folk gör det men det är riktigt effektivt. Det är verkligen viktigt att du spänner dina magmuskler, för det är där endorfinet triggas. Asgarva i 30 sekunder, när du är klar och går ut har du bytt personlighet och blivit en sådan där skön och lättsam typ.

Testosteron visar att du har koll på läget

Testosteron kan få dig att vinna en förhandling, få jobbet på en arbetsintervju och lyckas bättre med dina presentationer. Det här gäller både män och kvinnor. Män har 10-20 gånger högre koncentration av testosteron men studier som har gjorts har gått ut på att mäta den relativa skillnaden, den relativa ökningen. Oavsett om man som man eller kvinna får en relativ ökning på till exempel 15 procent så blir den förhöjda prestationen lika stor.

– Att boosta sitt testosteron är bra när du vill få ut mer resultat från en förhandling. Eller när du går in i ett tufft möte där du behöver ha en blick, en hållning, en röst som illustrerar att ”jag har koll på läget, du kan lita på mig”. Där du behöver gå in och vara en ledare.

Studier har visat hur testosteronet ökas bara av att stå i en powerpose, David rekommenderar Amy Cuddys TED-talk där hon tar upp just detta. Primalskrik ökar också ditt testosteron men det kan ju vara lite obekvämt att utföra utanför dörren till ett mötesrum.

Istället tipsar David om att öva in en gest som man gör varje gång man får en vinst i livet. Till slut kopplar hjärnan gesten i sig med vinst och man kan på så vis öka sitt testosteronpåslag bara genom att göra gesten. Det här använder många framgångsrika idrottare sig av för att sätta sig i rätt tillstånd för att kunna prestera. Tänk till exempel på Stefan Holm och Kajsa Bergqvist när de är på väg att springa fram mot höjdhoppsribban.

Dopamin väcker glöden

Dopamin är ditt motivationshormon. Det får dig att göra precis allt i livet. Från enkla saker som att gå på toaletten eller hämta ett glas vatten till att ta dig an riktiga utmaningar. Dopamin ligger bakom varenda handling i hela ditt liv. Om du är låg på dopamin så är du omotiverad och håglös, även till sådant som du normalt sätt gillar. Alla handlingar blir tråkiga.

– Du vill kicka igång dopamin för att det är det som gör dig hungrig. Det ger dig glöden i ansiktet.

David JP Phillips utnyttjar det här när han ska hålla sin föreläsning ”How to avoid death by powerpoint”. Den är ett uppskattat TED-talk och  föreläsningen har David hållit tusentals gånger.

 – Om du ser mig hålla den nu så har jag samma glöd, intensitet och energi som första gången. Knepet är att repetera ditt varför. Innan jag går ut på scenen står jag bakom draperiet och tänker på när min aversion för dödstråkiga presentationer föddes.

David berättar om ett föräldramöte där fröken slog på en projektor och upp kommer en suddig bild med alldeles för mycket text. Rummet är nedsläckt, projektorn surrar ikapp med det monotona talandet från fröken som stod någonstans i mörkret och viftade med en laserpekare.

– Det här var så fruktansvärt trist och själsdödande så där och då bestämde jag mig för att min mission är att ingen ska behöva uppleva detta. Jag kan hitta glöden på 30 sekunder genom att gå tillbaka till det här minnet och hur förbannad jag blev då, till mitt varför.

Davids tips till dig som vill hitta din energi och slå på gaslampan är att ta fram ditt varför. Iterera det, iterera det, iterera det och sedan så bara blåser du på. När du känner att du tappar motivationen så börjar du bara om.

– Mitt varför nu för mitt bolag och mina teammedlemmar är att erbjuda alla världens barn gratis kommunikationsutbildning. Det här jag pratar om nu ska alla barn få tillgång till, inte när de är 30-40 år. Utan när de är 15-16 år, det kommer att förändra hela deras liv. Det ska stå på min gravsten. Varje gång jag tänker att jag är lite trött nu, ska jag verkligen skriva vidare så plockar jag fram mitt varför: Jag kan ge den här kunskapen till alla världens barn, har jag rätt att gå iväg och bara slappa nu? Nej, jag har bestämt mig. Nu kör vi, så som jag har bestämt mig att jag ska köra.

Läs också: Kom på sin världssuccé på ett par minuter

Är Netflix lika beroendeframkallande som heroin?

– Jag tycker att det här är speciellt intressant för att högt dopamin är vårt samhälles definition av lycka och det är där allt går fel. Vi tror oss kunna skapa lycka genom dopamin, genom att till exempel titta på Netflix, spela något vanebildande spel som Candycrush eller att få en like på Facebook eller en kommentar på Instagram.

– Alla dessa skapar dopamin och för stunden så känner vi glädje men det kraschar precis lika fort därefter. Föreställ dig en person som har en trea i grundläge på en tiogradig skala. De mår ju inte särskilt bra, och det vill de ändra på.

– Så kommer de på att ”när jag går in på Instagram så mår jag bra”, men sedan kraschar de lika snabbt igen. Vad kommer de att göra inom loppet av fem minuter ? Jo, de kommer att gå in på Instagram igen. Att hela tiden leta de här snabba dopaminruscherna är livsfarligt. Du når aldrig någon form av nöjdhet eller mättnad. Du vill bara ha mer och mer.

– Det låter hemskt men det liknar ett heroinmissbruk. När någon tar heroin första gången så behöver de en viss dos för att bli höga, sedan måste de hela tiden öka den för att hjärnan blir tolerant. När man tagit heroin i ett år är toleransnivån så hög att om någon tar den mängden som en första dos så dör de omedelbart. Det går förstås inte att jämföra rakt av, men det är samma princip när vi letar kickar framför skärmen. Heroin höjer dopamin till 300 procent över normalt läge. Mobiltelefonen är inte lika extrem som heroin. Den kan inte få dopaminnivån över naturligt läge, men den kan få oss att bli vana vid och hela tiden söka de snabba kickarna.

–  När vi sitter med mobilen, spelar eller tittar på TV så får vi dopaminkickar hela tiden. När vi sedan reser oss för att ta tag i städning så kommer dessa kickar väldigt mycket långsammare och mer sällan – vad tror du hjärnan väljer då? Att vi blivit så vana vid de snabba kickarna gör att vi får mycket svårare att ta oss igenom sådant som inte ger oss samma kick.

Testa avvänjning från sociala medier, appar och TV-serier

Det går att vänja av hjärnan och återställa normalnivån. David rekommenderar att testa att ”gå cold turkey” och helt avstå från TV-serier, appar som spel och sociala medier och även socker och alkohol, i två veckor.

­– Det är tufft i början såklart, men det blir lättare och lättare. När hjärnan är tillbaka på normalbalans kommer det att bli så mycket lättare att ta tag i städningen, röja i garaget eller ta upp en gammal hobby.

– Det är helt galet när man frågar folk idag; har du någon hobby? Svaret blir så ofta ”Ja, jag brukade ha en”. Hobbies skapar inte lika snabba dopaminpåslag som Netflix och HBO. Vi är manipulerade till att fastna i den här fabricerade glädjen.

David pratar om att balansera sitt dopamin. När man har återställt nivåerna går det att hitta tillbaka till en bra blandning av snabba och långsamma kickar. För David så innebär det att han fyller sitt liv med ungefär 80-85 procent långsamt dopamin.

David Phillips

– Det innebär träning, jag läser, jag gör hobbies, jag går ut och går, jag gör roliga grejor med mina vänner. Jag brukar säga att det är allt man gjorde innan 1975 när TV:n tog över våra liv. 15 procent får vara snabbt dopamin. Det är inget fel med att äta socker, att spela candy crush och kolla på Facebook. Problemet är att när du tillåter det att bli för mycket så äter det upp all din motivation. För mig fungerar balansen 85-15. Det är olika från individ till individ, men prova dig fram till hur mycket snabbt dopamin du kan släppa på utan att tappa intresse för det långsamma dopaminet.

Så blir du och dina medarbetare lyckliga

David får frågan hur han börjar sin dag och svaret blir att han gör övningar för att stärka den signalsubstans som han behöver mer av. Ungefär var sjätte månad gör han en analys av sin egen livssituation och funderar över vilket hormon han ska satsa på nu. Senast var det oxytocin.

– Jag vill vara mer närvarande i livet, jag älskar den känslan.

– Min dag börjar därför med att jag övar tacksamhet. Jag bara ligger kvar i sängen i en till två minuter och går igenom vad under gårdagen som jag är tacksam för. Vad människor sa och gjorde, att vinden blåste i mitt ansikte och jag hade möjlighet att känna det. Något som smakade fantastiskt, någon musik som jag hörde när jag gick förbi en affär som jag uppskattade. Så ligger jag så i ett par minuter och tränar på uppskattning och tacksamhet. Det skapar förutsättningar för högra oxytocinflöden, så det har jag som en ritual nu.

Hur får man sina medarbetare att ta till sig det här sättet att medvetet stärka sitt självledarskap?

– Det här låter ju som värsta reklamgrejen, men det bästa är att ge dem kunskap från en extern part. Det är helt hopplöst att säga åt någon att göra det här när man står för nära. Om man bjuder in en föreläsare som mig, eller någon annan som pratar om det här, så får man perspektiv utifrån och som kan ge insikten att alla människor kan känna glädje om man bara gör rätt saker.

David JP Phillips erbjuder i sin kurs WOW – modernt självledarskap, många olika tekniker för att var och en själv ska kunna ta kontroll över sin lycka. Kursen är sedan länge fullbokad. För att så många människor som möjligt, över hela världen, ska få tillgång till verktygen, så kommer en onlinekurs att lanseras inom kort.

Ta del av David JP Phillips och JP Universitys unika erbjudande till våra följare: Wow – modernt självledarskap