Så bygger du ett superstarkt Employer Brand som unga älskar

2020-02-11
2 minuters läsning

Så bygger du ett superstarkt Employer Brand som unga älskar

Nu fyller de som föddes vid millennieskiftet 20 år och kliver in på arbetsmarknaden. Är du redo för en generation med ett stort behov av flexibilitet och snabb bekräftelse? Med starka värderingar och krav på transparens? Det här behöver du förstå för att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke för den kommande generationen.

Johannes Gustavsson har skrivit boken Uppfödd på nätet – Lär känna den sociala generationen. Han beskriver en generation som ända från födseln vant sig vid att inte göra någon skillnad på den digitala och den verkliga världen. Som ständigt är uppkopplade och tillgängliga.

Boken Uppfödd på nätet - lär känna den sociala generationen

Därför blir snabb feedback viktigt

Den sociala generationen har blivit vana vid att få direkt feedback på allt de gör.

– Min personliga uppfattning är att det är en generation med svag självkänsla, som är van att få direkt respons och om de inte får det så blir de oroliga att något är fel.

– Många har dock en felaktig bild av vad sociala medier betyder för unga. Att jaga många likes och synas i stora nätverk är inte det viktiga, men däremot att få snabba svar från de närmaste vännerna och dem som jag bryr mig om personligen.

Öka flexibiliteten och släpp taget om hierarkier

De unga har växt upp med sociala medier, där det inte finns några hierarkier. 
– Vem som helst kan nå ut med vilket budskap som helst. Det här gör att de unga inte är vana och bekväma med en chef som säger åt dig vad som gäller.

– I stället för strikta, stenhårda ledare ser jag att framtidens chef istället behöver vara en stark profil att se upp till. Någon som kan ta på sig ett mentorskap, snarare än att peka med hela handen och detaljstyra.

Så hierarkier blir farliga att hålla fast vid?

– Ja, jag tror det. Mjuka värden och samtal kommer att spela ännu större roll i framtiden.

– Den växande gig-ekonomin visar också på behovet av flexibilitet. Det behöver inte betyda att man inte alls har något kontor att gå till, men de unga kommer att kräva en större frihet än att sitta på en och samma plats klockan 8-17 varje vardag. De vet att arbetsuppgifter går att lösa på andra sätt än så.

Alla vill förändra världen

Vad tror du att det kommer att betyda för samhället att den här generationen nu tar klivet in i arbetslivet?

–  Det här är en medveten generation som är starkt värderingsstyrd. De matas hela tiden med vilka budskap och varumärken som är ”rätt” just nu. De kan också söka upp all information de behöver och därför är det viktigt för arbetsgivare att vara transparenta i sin kommunikation. 

I arbetslivet kommer det att vara viktigt för “den sociala generationen” att arbeta mot ett gemensamt mål som också känns meningsfullt för individen. Man vill kunna stå för arbetsgivarens värderingar. Ett tydligt arbetsgivarvarumärke blir viktigt för att locka unga talanger. 

– Simon Sineks bok Start with why har ju blivit omåttligt populär och det finns såklart en anledning till det. Både som konsumenter och arbetstagare ställer den sociala generationen krav på ett högre syfte.

Läs också: 5 saker en drömarbetsgivare inte gör

Förändringar går fort i den digitala världen, vad tror du händer på 1-3 års sikt?

– Jag tror och hoppas på att det digitala utanförskapet minskar. Det är en av vår tids stora frågor. Många äldre känner att de tvingas in i en digitaliserad värld som de inte tycker att de förstår. Här kommer de yngre generationerna att spela stor roll i att utbilda och hjälpa dem som behöver.

Lyssna på hela samtalet om hur du blir framtidens arbetsgivare i podden Business Hacks.