<![CDATA[]]>

Häng på nya cafétrenden

Anna-Karin Florén

Publicerades: 17 november, 2009

Ny statistik visar att caféer är en ny trend i Sverige. Inga serviceföretag ökar lika kraftigt. Så kanske du ska göra som systrarna Micaela och Malin Blomberg i Borlänge – öppna ett café.

Ny statistik från Handelns Utredningsinstitut (HUI) visar att servicehandeln under tredje kvartalet ökade med 2,5 procent jämfört med samma tid förra året. Störst var ökningen för caféer – en ökning med 6,7 procent.

HUI konstaterar att optimismen stiger. Det står nu klart att fler och fler svenskar vill träffas över en kopp kaffe, och att caféer kan vara en lönsam affärsverksamhet.

Men det gäller då att läget är bra – platser där många yngre människor passerar, gärna i storstäderna där trenden är tydligast. Och det är inte längre bara vanligt bryggkaffe som gäller. I storstäderna finns ställen där det enbart serveras kaffe av en mängd varianter.

Systrarna Malin och Mikaela Blomberg hade drömt om att starta café i flera år. De tyckte att Borlänge saknade ett riktigt mysigt fik, med soffor och kuddar och filtar, som känns lite mer som hemma.

När den perfekta lokalen blev ledig på den centralt belägna Sveagatan, bestämde de sig för att göra slag i saken. Så i juni kunde de slå upp portarna till Blombergs café, helt inrett i systrarnas gemensamma favoritfärg – svart.

Helst serverar de hembakt. Inspiration hämtar de från tv-kocken Leila Lindholms kokböcker.

– Hennes morotskaka går åt så fort vi har tagit den av plåten, säger Malin Blomberg.

Men det finns många caféer i Borlänge. Malin och Mikaela Blomberg har funderat en hel del på vilka möjligheter de har att utveckla verksamheten och dra nytta av den relativt lilla lokalen på 74 kvadratmeter.

–  Vi försöker hitta på sådant som de andra caféerna inte har, säger Malin Blomberg.

Systrarna planerar bland annat för temakvällar och möhippor. Men det centrala läget gör också att Blombergs skulle vara ett trevligt ställe för festsugna att börja kvällen på.

– Vi vill gärna kunna servera ett glas vin med en ostbricka eller exklusiva chokladpraliner, säger Malin Blomberg.

Cafégästerna ska också skämmas bort med en nyinköpt storbilds-tv som just packats upp ur kartongen.

– Den kommer vi ha på när det är fotbollskvällar. Vi har anmält tv-innehav till radiotjänst och betalar tv-licens.

Men går det att få vintillstånd och får de visa vad som helst på sin TV? Detta är några av de frågor som de får svar på i senaste numret av Driva Eget (nummer 5/2009).

Under vinjetten Första Hjälpen får nya företagare i varje nummer hjälp och svar på de viktigaste nyföretagarfrågorna.