Dags att förändras – för Guds skull

Camilla Björkman

Publicerades: 30 januari, 2015

Om du skulle råkat ha missat det är vi mitt inne i en revolution – ledd av ingen annan än Gud....

Om du skulle råkat ha missat det är vi mitt inne i en revolution – ledd av ingen annan än Gud.

Nej, det har inget med religion att göra men är minst lika världsomstörtande. Gud står nämligen för globalisering, urbanisering och digitalisering – och förändrar nu den värld vi är vana vid.

Bakom begreppet står Kjell A Nordström, en av Europas ledande forskare kring multinationella företag och den globala marknaden. Jag lyssnade till honom på Bestseller executive day i december – grymt inspirerande.

Han berättade till exempel om ett besök han gjort i Paris där vägarna blockerades av taxibilar. Orsaken: de strejkade på grund av den nya taxiappen Uber som nu totalt ritar om taxibranschen. Appen gör det möjligt för vem som helst att köra taxi – inte konstigt att taxibranschen rasar.

Samma sak händer med hotell- och turistbranschen. Webbtjänsten Airbnb gör det möjligt för vem som helst att hyra ut sin bostad på ett smart sätt. Och vi lär se många fler exempel på denna nya typ av delningsekonomi inom de närmsta åren.

Utvecklingen kallas distruptiv innovation och är det hetaste på entreprenörshimlen. Det handlar om nya, digitala tjänster som är så revolutionerande att vi aldrig kunde förutse dem – och som plötsligt driver utvecklingen av en helt ny marknad.

Grundarna är inga storbolag med stora innovationsavdelningar, utan tvärtom små start-ups som består av några entusiastiska programmerare.

Hela denna teknikvåg är så enormt spännande. Tänk vad världen kommer att ha förändrats bara fem år framåt, och vad man själv kan göra för att förändra den.

Med det avslutar jag denna fredag med att gå ut och dricka ett glas skumpa eller två. Hoppas du får en kul eller skön fredag – med andra eller själv (själv är ju faktiskt alltid bäst, tycker jag personligen).

Trevlig helg!

PS: Nästa nummer av tidningen Driva Eget handlar om just disruptiv innovation, och hur du kan dra nytta av det i ditt företag. Prenumerera här.