<![CDATA[]]>

Framgångsrika kvinnors bästa företagarråd

Camilla Björkman

Publicerades: 2 augusti, 2011

Britt-Marie Stegs, Mia Seipel, Gun Nowak och Cecilia Bergh – de är några av Sveriges mest framgångsrika, kvinnliga entreprenörer och ligger bakom miljarder i svensk tillväxt. Här får du deras bästa råd till företagare.

I boken Stråhattar & batterier – en bok om kvinnors entreprenörskap då och nu intervjuas flera av dagens mest framgångsrika kvinnor inom entreprenörskap i Sverige. Här finns även flera kvinnor som startat och drivit företag genom historien.

Britt-Marie Stegs är en av dem. I sitt företag Hälsinge Lantkök säljer hon hängmörat kött av extra fin kvalitet, under varumärket Hälsingestintan.

Idén kom till henne några år efter att Sverige gått med i EU och de svenska bönderna tvingades konkurrera med utländskt kött som såldes billigt och tvingade ner priserna. Året var 1999 och Britt-Marie jobbade då som lärare och drev ett lantbruksföretag med sin dåvarande man.

Britt-Marie Stegs idé var lika enkel som genialisk: I stället för att konkurrera med de låga priserna skulle de vända på steken och börja sälja förstklassigt, hängmörat nötkött till ett högre pris. Men ganska snabbt hamnade hon på kollision med männen inom slakten som inte ville lyssna på en kvinna som sa åt dem vad de skulle göra.

Idag säljer Hälsinge Lantkök kött till affärer och restauranger i hela Sverige och har en omsättning på 92 miljoner kronor. I boken berättar Britt-Marie Stegs om sin viktigaste lärdom: Att det är hon som är ledaren och måste se helheten. Men också att inte glömma vad som är grundläggande för framgång:

– Jag behövde en styrelse och jag behövde strukturera tillvaron, men jag skulle aldrig har kommit så långt utan det driv som fick mig att driva företaget i tre år på ren entusiasm. Den ingrediensen är faktiskt det viktigaste av allt, utan den skulle det inte gå.

I boken kan man utläsa en mängd råd från några av Sveriges mest framgångsrika kvinnor. Här är några av dem:

  • Cecilia Bergh, forskare inom ätstörningar som har tagit fram den så kallade Mandometoden som är världskänd inom sitt område:
    Förstå att alla originella idéer möter motstånd, men det ökar din kreativitet. Det gäller att tro så mycket på sin idé att man kan kämpa sig igenom motståndet.
  • Mia Seipel, grundare till Boob, som tillverkar tröjor för ammande kvinnor:
    Våga fråga människor omkring dig om hjälp. Fråga dig själv: Vem känner jag som kan svara på den här frågan? Om du inte kommer på någon, vem känner du som i sin tur kan svara?
  • Gun Nowak, grundare av Face Stockholm, som säljer smink över hela världen:
    ”God is in the details” är hennes motto: ”Bryr du dig inte om varje kund som kommer, då ska du inte ha någon affär, för då kan du inte ge tillräcklig service.

Driva Eget rekommenderar boken, som ges ut av Centrum för Näringslivshistoria, till alla som vill inspireras av kvinnliga entreprenörer. Fler böcker vi rekommenderar hittar du HÄR. Och HÄR hittar du vår egen bokbutik med inspirerande böcker.