<![CDATA[]]>

Han startade eget som 17-åring – vägrade ta nej

Ebba Arnborg

Publicerades: 10 november, 2015

Chargerboy hyr ut och säljer laddningsstationer för mobiltelefoner och tablets. Osman Ulusoy fick idén redan som 16-åring under en resa till Turkiet. När leverantören sa nej gav han sig inte – och fick ja efter sju månader. I dag är han marknadsledande, och en av Sveriges hetaste start-ups.

Det var när Osman Ulusoy såg en laddningsstation i Turkiet som han insåg att han skulle kunna förädla idén och ta den till Sverige.
– Den var inte alls tillräckligt utvecklad. Man kunde inte låsa in sin mobil, utan man fick stå kvar och ladda. Så jag började fundera över hur det kunde göras bättre.

Han började googla och hittade leverantören Winnsen Industri i Kina. Osman kontaktade dem för att få agenturen i Sverige, men de var inte intresserade av en 17 år ung entreprenör. Men Osman gav sig inte. Han fortsatte skriva till dem under sju månaders tid. Så lärde han känna Jan Klingestedt, före detta vd för Expert i Sydväst Stockholm. Han såg potentialen i Osman och hans idé.
– Janne är en man med pondus, du känner den direkt när du träffar honom. Han tränar mig dagligen på ledarskap och marknadsföring. Med hjälp av hans pondus fick vi avtalet påskrivet och med det blev vi agenturer.

Sedan dess har det varit full fart framåt. I dag är ChargerBoy marknadsledande inom laddningsstationer och rankas av Veckans Affärer som en av Sveriges hetaste start-ups.
– Vi har runt 80 stationer som ägs och hyrs ut av oss. Dessutom har vi sålt många. Det är alltid beställningar på gång och vårt varumärke ökar kraftigt på den svenska marknaden. Kunder och användare har mottagit produkten väldigt bra. Vi får flera kommentarer på Facebook om hur stationerna har varit till hjälp.

Men från början var det inte enkelt att ta in sig på marknaden.
– Stationerna var inte exakt det vi sökte efter, men efter flera möten med Winnsens blev de övertygade om att vi verkligen visste vad kunderna vill ha i dag. Nu har vi lyckats utveckla bättre stationer.

Hur har ni arbetat med marknadsföring – och hur har ni fått kunder?
– Vi använde oss av en stabil grund, genom att sälja stationerna och tjäna pengar och köpa fler stationer. Pengarna vi tjänade återinvesterades direkt till fler stationer och marknadsföring. Vi valde att sponsra stationer till olika event och spred budskapet ”ChargerBoy”.

Vad har ni för framtidsplaner?
– Fortsätta expandera i Sverige och förhoppningsvis Finland och sedan vidare till resten av Skandinavien.

Vilka tips har du till andra småföretagare?

  •  En entreprenör strävar alltid efter företagets bästa och försöker alltid uppnå målen. Det kommer att vara väldigt jobbigt men samtidigt väldigt kul.
  • Som entreprenör vet du vad som är bäst så lyssna verkligen på sig själv, för i slutet är det ändå du som måste ta beslutet.
  • Investera i dig själv med böcker och tid för dig själv. Du måste lära känna dig själv och alltid fokusera på saker som du prioriterar.