Anders Anderssons 5 bästa råd till småföretagare

Foto: Anders Andersson bjuder på sina bästa tips.
Min far växte upp ett par kilometer därifrån vid en handelsträdgård som arrenderade mark av greven på just detta gods. När jag var barn hörde jag min farfar tala om greve Hans Wachtmeister med stor vördnad. På den tiden var godset en fideikommiss, en gammaldags ägarform som innebär att äldste sonen ensam ärver allt.
I min publik satt nu grevens sonsons son, som också heter Hans och är vd för ett modernt aktiebolag som ersatt fideikommissen. Han och hans fru Maria är förebilder för det jag brukar prata med småföretagare om – att man måste hänga på nya trender, inte fastna i gamla hjulspår utan ständigt förnya sitt företag.
Så en del av godsets verksamhet är numera event i egen konferensanläggning, marknadsförd på Facebook. Nästa nya verksamhetsben är minibryggeri, den senaste gröna trenden.
Eventet som jag deltog i arrangerades av centerpartiet och andre talaren var Helena Lindahl, som sitter i riksdagens näringsutskott. När jag hörde henne svara på mina frågor fick jag nya bekräftelser på hur otacksamt det är att vara politiker och att politik mest handlar om taktik.
– Vi vill förenkla småföretagarnas regler, men så kommer EU med krångligheter, som vi i Sverige ofta gör ännu mer komplicerade, sa Helena.
När hon berättade om centerns förslag om att sänka arbetsgivaravgifterna för enmansföretagare som vågar anställa och att ge ökat stöd till glesbygdsföretagare kände jag mig som centerpartist för ett ögonblick, trots att jag är politiskt obunden.
Hon skulle redogöra för 3:12-reglerna, men bad mig om hjälp – en ny bekräftelse på att man borde avskaffa regler som varken politiker eller berörda medborgare begriper.
När jag möter företagare på det här viset ser jag som min uppgift att ge dem råg i ryggen. Jag ger då viktiga råd som alltid är lika aktuella och som många behöver bli påminda om. Eftersom detta gäller även läsarna av denna spalt kommer några av dem här:
- Ta eget grepp om ekonomin. Ha alltid en ungefärlig bild av hur företaget går, även om du är ointresserad av siffror och lämnar bort all bokföring.
- Räkna på lönsamheten. Kolla intäkter och kostnader för varje verksamhetsgren och tänk efter vilken du ska fokusera på.
- Glöm inte att sälja. Se försäljning som ett sätt att hjälpa kunder.
- Samarbeta. Se inte andra i samma bransch som konkurrenter utan kollegor som det går att samverka med.
- Försök vara positiv. Den glade vinner ofta över den som ägnar för mycket energi åt att klaga.
När Peter säger att han gärna samarbetar med andra är jag själv ett exempel på. I somras visade jag upp mitt nya stora intresse i en naturfotoutställning i Äggaboden.