<![CDATA[]]>

Hennes hår är värt miljoner

Redaktionen

Publicerades: 11 november, 2010

”Never, ever, ever give up.” Det är 25-åringen Ida Backlunds bästa råd till dig som företagare. Läs här fler av hennes råd och se webb-tv-klipp om hur hon lyckades bygga upp sitt miljonimperium av löshår.

När Ernst & Young Entrepreneur Of The Year – världens största tävling i entreprenörskap – arrangerades i år vann 25-åriga Ida Backlund priset som Årets kvinnliga stjärnskott i region norr.

Ida är grundare till företaget Rapunzel som säljer löshår på nätet. Idag omsätter hon nästan 40 miljoner kronor.

Hennes framgångssaga har mycket att lära andra som snabbt vill skaffa sig en stor marknad med hjälp av nätet:

  • Hon lyckades hitta ett bra företag i Kina som nu producerar både syntetiskt och naturligt löshår.
  • Sedan gällde det att göra en enkel och attraktiv hemsida. När den sedan skulle marknadsföras handlade det bara om att använda nya medier, att få upp sökord kring produkterna högt upp på Google och att sprida kunskap om produkterna via olika nätverk.
  • Så gällde det att få kunderna så nöjda så att de rekommenderade produkterna till andra. Det gällde då mer att leverera snabbt än att ha de lägsta priserna.
  • När den svenska marknaden vuxit sig stark gick de vidare till de nordiska grannländerna. Det var bara att översätta den svenska hemsidan och se till så att någon anställd på kontoret kunde klara lite danska, norska och finska när kunderna ringde. Idag finns företaget i åtta länder.

Här är Ida Backlunds egna råd till dig som vill lyckas med företaget:

  1. Förbered dig inte för mycket. Lägg inte ned för lång tid på affärsplan och kalkyler. Låt inte sådant försena starten. På entreprenörslinjen fokuserades det för mycket på att göra affärsplan, menar Ida
  2. Prova dig fram. Kör igång snabbt och test dig fram till bästa lösningen.
  3. Ta hjälp. Tänk på att det finns mycket gratishjälp att få. Nyföretagarcentrum och Exportrådet kan både ge råd och handfast hjälp.
  4. Våga. Var inte rädd för att satsa eller misslyckas. Det kan vara lättare än du tror att starta och också att expandera utomlands.
  5. Utnyttja nätet. I ett internetföretag är det oerhört viktigt att nyckelord om produkten högt upp på Google länkar till din sida.
  6. Ge aldrig upp. Om det känns trögt så ta till Idas ledord ”Never, ever, ever give up.”

Läs mer om ida Backlund här.

Här nedan kan du se Ida själv berätta om hur hon kom idén till sitt företag: