Lyckas med sociala medier – här är rätt kanal för just dig

Här finns: 68 procent av Sveriges befolkning. Hela 95 procent i åldern 16–25 år använder Facebook.
Posta: Ett par gånger om dagen, bästa tiden är mellan klockan 13 och 16. Ge dina fans mervärde. Bjud på tips, råd och erbjudanden. Bilder ger 53 procent fler likes.
Tips: Du kan använda Facebook som din enda webbplats, men har du en blogg eller hemsida – glöm inte att länka dit!
Läs mer:7 tips – lyckas på FacebookFölj Driva Eget:Här hittar du oss på Facebook
Här når du: 19 procent av Sveriges befolkning. Framför allt företag, mediemänniskor och politiker.
Posta: Hur ofta du vill, bästa tiden är måndagar till torsdagar mellan klockan 13 och 15. Bilder ger 36 procent fler klick och 41 procent fler retweets.
Tips: Tagga inlägg för spridning utanför dina följare genom att skriva tecknet # följt av ett ämnesord.
Läs mer: Läs hur du kan göra affärer med Twitter i vår Social selling-skolaFölj Driva Eget:Här hittar du oss på Twitter
Här finns: 28 procent av Sveriges befolkning. Populärast bland yngre men börjar sprida sig uppåt i åldrarna.
Posta: Ett par gånger om dagen. Var personlig och bjud både på bilder på dig själv och produktbilder.
Tips: Tänk till innan du fotar, så att bilden blir snygg och lätt att gilla. Tagga inlägg för spridning utanför dina följare genom att skriva tecknet # följt av ett ämnesord.
Läs mer:4 tips för att lyckas med instagramFölj Driva Eget:Här hittar du oss på Instagram
Här finns: 21 procent av Sveriges befolkning, som vill rekrytera/rekryteras eller knyta kontakter.
Posta: Ge tips eller posta produktbilder och länka till din blogg eller webbplats. Bästa tiden är tisdag till torsdag.
Tips: Gå in i grupper och prata. Se även till att ha en bra presentationssida av dig själv och ditt företag.
Läs mer:Så lyckas du med LinkedInFölj Driva Eget:Här hittar du oss på LinkedIn
Youtube
Vad: Videodelningssajt och den näst största sökmotorn efter Google.Här finns: 1,3 miljoner svenskar dagligen.
Posta: Filmer där du delar med dig av tips eller gör reklam för dina produkter och länkar till din webbplats. Du kan även satsa på instruktionsfilmer.
Tips: Locka gärna in med filmer med mer kommersiell ton så får du fler som hittar dina mer seriösa filmer. Har du inte tid att göra en engagerad film – avstå.
Läs mer: Så lyckas du som företagare på Youtube
Här finns: Fortfarande få svenskar men andelen ökar varje dag.
Posta: Riktigt bra bilder på dina arbetsprov och varor. Bästa tiden är lördagsmornar, sämsta är kontorstimmarna.
Tips: Skriv in din webbplatsadress så att den som trycker på bilden hamnar på din webbplats eller i din webbshop och kan köpa produkten.
Läs mer: Så gör du affärer med PinterestLäs också: Så får du fler följare i sociala medier med en tävling
Artikeln är ett utdrag ur vårt tiosidiga tema om sociala medier i Driva Eget nummer 8 2014. Köp tidningen här!