Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Få fler följare i sociala medier med en tävling

15 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Vill du öka antalet följare i sociala medier? Gör som Cecilie Östvik i Linköping, anordna en tävling. Så här lyckas du på Facebook och Instagram.


Cecilie Östvik säljer barnkläder och barnartiklar. Med 6000 följare på Instagram och 3000 följare på Facebook lockar hon kunder både till sin butik Brands for kids i Linköping och sin webbshop på brandsforkids.se.

– Jag ser direkt när jag lägger ut en bild på en produkt på Instagram och Facebook att det säljs mer av den i webbshoppen. Lägger jag dessutom fram varan i butiken  dröjer det inte länge förrän någon är där och fingrar på den och säger: ”Den där såg jag på Instagram”, säger hon.

Mest effektivt för Cecilies sociala kanaler har varit snygga bilder och tävlingar. På Instagram går tävlingarna ut på att folk kan vinna produkter genom att dela vidare en bild som gör reklam för hennes konto.

– Jag blir chockad av att andra småföretagare inte fattat grejen med sociala medier. Våga, starta bara någonstans! Det tar inte så lång tid, säger hon.

Läs mer om Cecilie i nya numret av Driva Eget – och få hennes 10 bästa tips för att lyckas med sociala medier som småföretagare. Inte prenumerant? Bli det här, eller läs var du kan köpa digitala och fysiska lösnummer.

Så anordnar du en tävling för att få fler följare:Det får inte vara ett lotteri

Först och främst: Det är inte tillåtet enligt lag att bara lotta ut vinster. Det räcker alltså inte som motprestation för att vinna att man bara har ”gillat” något eller ”dela” något med sina vänner.

"Ett arrangemang som avgörs med slumpens hjälp, är ingen tävling utan räknas som ett lotteri och kräver tillstånd. Tillstånd kan inte ges till privatpersoner eller företag." skriver Lotteriinspektiuonen på sin hemsida.

Det måste vara fråga om ett tävlingsmoment där man exempelvis ger förslag till en slogan eller svarar på kunskapsfrågor. Det får dock inte vara för enkelt. Läs mer om skillnaden mellan lotteri och tävling i en pdf av Lotteriinspektionen, klicka här.

Så lyckas du på Facebook

Förut var man tvungen att skapa en app för att få göra tävlingar på Facebook men nu får man göra det direkt som ett vanligt inlägg. Lägg upp din tävling, med information om vinster och tävlingsregler tillgängliga som en vanlig post på din Facebooksida. Du måste skriva att tävlingen inte har något med Facebook att göra.

Du får inte kräva att de som tävlar ska dela din post. Men tävlingsmomentet får bestå i att de kommenterar din tävlingspost. Dessutom får du använda likes som en röstningsfunktion, exempelvis "svara på två frågor och motivera varför just du ska vinna, motiveringen med rätt svar och flest gilla-markeringar vinner 'publikens pris'. Dessutom utser vår jury två vinnare." Genom att tävlanden gillar och kommenterar din tävlingspost finns goda chanser att den visas för deras Facebookvänner och du får ökad synlighet.

Det är oklart om Facebook tillåter att du kräver att de som tävlar även gillar din sida, men du kan vänligt uppmuntra dem att göra det. Då får du fler följare, och på Facebook kan din sida då även dyka upp i vännerna till de som gillats flöde – så får du extra exponering. Nackdelen är att du riskerar att få följare som inte är intresserade av dig egentligen. Då kanske de inte gillar dina kommande uppdateringar, vilket kommer göra att Facebook inte visar dina uppdateringar för lika många av dina följare.

Läs mer om Facebooks regler för tävlingar här

Och här:  https://facebook.com/page_guidelines.phpSå lyckas du på Instagram

Lägg upp din tävling, med information om priser och tävlingsmomentet som en vanlig bild.

Låt en del av tävlingen vara att de som tävlar postar vidare din tävlingsbild i sitt flöde. På så sätt får du exponering till alla deras följare. Att dela vidare "regramma" en bild på Instagram kan man antingen göra via en app, eller genom att ta skärmdump på bilden och ladda upp som en vanlig bild på ens konto.

För att du ska kunna hitta alla vidaredelade bilder måste du be de tävlande att ange en hashtagg (det vill säga ett ord som skrivs ut med tecknet # före, exempelvis #drivaeget) som är så unik att det inte dyker upp massa andra bilder där. De som tävlar måste också ha en öppen profil annars får du inte se deras bilder.

Du kan även kräva att de som tävlar ska gilla dig på Instagram. Tänk på att inte ha för många moment, och på att du inte bara vill ha så många följare som möjligt – det är viktigare att det är rätt personer som följer dig.

För att få fler som tävlar är det bra om du taggar upp ditt tävlingsinlägg med hashtaggar som #tävling eller andra relevanta ord inom just ditt område som du tror att många användare söker på.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.