Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så lyckas du som företagare på Youtube

25 augusti, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
nicolin-lillhage

Foto: Nicolin Lillhage är Youtube-expert och projektledare på United Screens som bland annat jobbar med kunder som Alex och Sigge, Blondinbella och Crazy Pictures. Foto: Mostphotos och pressbild

Vi hör om dem titt som tätt – våra nya Youtubestjärnor. Ofta unga med miljonpublik på Youtube. Har du som företagare också funderat på en kanal? Läs tipsen från experten!

I sommar har vi kunnat höra Chalmers-avhopparen Felix Kjellberg i P1:s Sommar. 25 år i höst som under namnet Pewdiepie har miljardpublik på Youtube och drar in miljoner i annonsintäkter.

Många vill ju hamna där. Skapa sin egen pengamaskin med hjälp av Youtube. Kanske har du själv funderat på vad ditt företag kan tillföra på Youtube?

Mediebolaget United Screens är experter på Youtube och hjälper företag att synas där genom annonsering, egna kanaler eller samarbeten.

– Vi ser inga begränsningar i vilka företag som en Youtubekanal skulle passa för, utan det viktigaste är att man som företagare vet vad man vill med sin kanal, säger Nicolin Lillhage, projektledare på United Screens och med en bakgrund från Google och Youtube Sverige där hon arbetade som analytiker.

– Vi tycker att det är roligt att se hur fler och fler företag söker sig till just Youtube, eftersom tittarna redan finns där. Redan idag kan vi se att Youtube har större daglig räckvidd, alltså dagligen når fler tittare, bland den kommersiellt intressanta målgruppen 16-44 år än alla linjära tv-kanaler.

Youtube kan passa extra bra för nystartade företag som vill hålla nere sina kostnader då Youtube är gratis. Ett sätt är att visa sina produkter eller tjänster i videoform på sin webbplats.

Om du vill komma igång med en egen Youtubekanal är första steget att skapa ett Googlekonto.

– Det skaffar du direkt på Youtube.se. Det som kräver mer arbete är det strategiska arbetet med att skapa en tydlig målsättning med din kanal, som inkluderar vad du tror din publik vill se och hur du själv kan skapa innehåll som engagerar dina tittare, säger Nicolin Lillhage.

Du vill ju att dina tittare ska återkomma.

– De flesta stora kanaler som vi arbetar med på Youtube använder sig även av andra sociala medier för att driva trafik till sin kanal, så ta gärna hjälp av din webbplats och andra ställen där du finns för att sprida dina videos, säger Nicolin och fortsätter:

– Sedan är det jätteviktigt att lyssna på dina tittare och ta in feedback. Kommentarsfältet är en ypperlig möjlighet för dig att kommunicera och föra en dialog med dina kunder.

Vilka fällor ska jag passa mig för då?

– Som med alla lyckade marknadsföringssatsningar så gäller det att vara medveten om arbetet som krävs, en “viral” hit händer oftast inte av sig självt, utan det ligger mycket arbete bakom. Så ge därför inte upp för snabbt utan ha tålamod med att bygga din kanal och följare.

Här är Nicolins sex tips för att lyckas på Youtube:

1. Tänk på innehållslöfte!

– Presentera för dina följare vad de kan förvänta sig för material på din kanal. Det kan man till exempel göra genom en kanaltrailer, alltså en reklamfilm för vad tittarna kan vänta sig.

2. Sätt en publiceringsstrategi!

– Hur ofta kommer du att ladda upp innehåll, en gång i veckan eller varannan månad? Var kontinuerlig och realistisk!

3. Ha tålamod och tänk långsiktigt!

– En framgångsrik Youtubekanal byggs inte upp över en natt.

4. Lyssna på dina kunder!

– Använd möjligheten att ha en löpande dialog genom kommentarerna på dina videos.

5. Ta hjälp av experterna!

– Se på de som redan är duktiga på Youtube, kanaler med många tittare kan hjälpa att driva trafik till din kanal.

6. Skapa personligt innehåll!

– Youtube är karaktärsdrivet, så gör innehåll som är personligt och som passar plattformen, exempelvis är kortare videor populärare än längre.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.