Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Inspiration

Så växte Ingelas företag med 27 procent när branschen störtdök

29 januari, 2015 4 minuters läsning
När krisen slog till samlade Ingela Engman i Löddeköpinge sina medarbetare vid ytterdörren och sa: ”Hit kommer den inte in”. De drog upp nya rutiner – och ökade med 27 procent när branschen störtdök.

Med rätt taktik står du inte bara tryggt när krisen kommer, du växer även ur den.

Det vet Ingela Engman som startade sitt företag Felestad i Löddeköpinge redan som 17-åring. Nästan 30 år senare säljer hon fortfarande profilprodukter till samma kunder.

Men hon har samtidigt växt kraftigt, utökat sitt koncept, förändrats med omgivningen och lyckats bygga engagemang hos både kunder och personal.

I dag har Felestad 20 anställda, förra året omsatte de 35 miljoner kronor och de har ökat med ytterligare 80 procent sedan dess.

– Jag är hela tiden nyfiken på utveckling och nyheter inom branschen. När jag började tryckte vi kläder, sedan broderade vi och efter det började vi med lagerhållning. 2002 började vi bygga webbshoppar, säger Ingela.

Men vägen har gått långtifrån spikrakt uppåt. I början av 90-talet uppstod en byggkris, och många av Ingelas kunder var just byggföretag.

– Jag hade lagt alla ägg i samma korg och fick en kraftig nergång. Då bestämde jag mig för att så här ska det aldrig mer bli.

Den största utvecklingen har skett sedan 2004. Då byggde Felestad nya IT-system, anställde ny personal och flyttade till nya lokaler.

– Jag blev kär i en kund som numera är min man och han lärde mig att se med stora ögon och våga satsa. Vi fick direkt en stor utveckling och tripplade omsättningen på ett år. Många småföretag är rädda för ökade kostnader. Efter att man anställt person nummer fem ser man att det funkar och då släpper rädslan, säger Ingela.

Företaget rullade på – bara för att 2009 drabbas av nästa stora smäll: finanskrisen. Men nu bestämde sig Ingela och hennes team för att kämpa.

– Vi samlade personalen en morgon. Det var svarta tider och mörka rubriker i nyheterna, vi hade precis nyanställt och de var rädda att vi skulle säga upp någon. Men jag sa: ”Vi kan bestämma oss tillsammans, vi behöver inte ha finanskris inom våra dörrar. Vi kan hitta egna sätt att satsa.”

Så gick de i samladtrupp till ytterdörren.

– Vi gjorde ett tecken med handen och sa: ”Vi vet och vi respekterar att det är finanskris därute, men härinne pratar vi aldrig om den. Det finns fortfarande affärer att göra, världen har inte stannat. Ordrarna är små så vi får jobba hårdare.”

En regel de höll stenhårt på.
– Nämnde någon kund finanskrisen sa vi att den pratar vi inte om här inne, då får vi gå utanför dörren.

I stället för att dra ner på kostnaderna och vänta ut krisen gjorde Felestad tvärtom. Alla medarbetare ringde minst tre aktiva säljsamtal om dagen.

Dessutom bestämde de sig för att konkurrera med service i stället för med pris. De öppnade tidigare och stängde senare, tog bort lunchstängt, svarade i telefon senaste efter två signaler och på förfrågningar samma dag.

– Konkurrerar man med pris har man börjat gräva sin egen grav, säger Ingela.

Medan andra företag drog in på kostnader för kundmöten gjorde Felestad det motsatta. Deras två kundevent om året ökades till fem. Dessutom bjöds kunderna på lyxkrogar till lunch.

– Det kostar en hundralapp. Men kunderna fick en riktig, personlig inbjudan och kände sig jättevipade. Vi fick bra kontakt och bra samtal.

Så när branschen backade med upp mot 50 procent i finanskrisen, ökade Felestad sin omsättning med hela 27 procent.

– Visst, det blev fler ordrar som vi fick skriva med färre belopp. Men vi fick fler kunder, det är lättare att byta leverantör i en lågkonjunktur som sedan ökade sina ordrar i högkonjunkturen. Det är det som gör att du växer ur krisen.

Ingelas råd för att växa ur krisenHa alla typer av kunder
Stora och små, offentlig verksamhet och privata företag och i många olika branscher. Då är det alltid någon som går bra.

Jobba långsiktigt
Skriv kundavtal på längre perioder, det ökar din trygghet.

Satsa på extremservice
Ge kunden en ny standard att förvänta sig, så vill de inte byta leverantör.

Kom ihåg första intrycket
Ha ett rent kontor med fräscha blommor och frukt. Då ökar kundens förtroende.

Skäm bort kunder och personal
Överraska med lyx som inte kostar så mycket. Som luncher, eller din tid.

Låt anställda ta ut övertid i ledighet
Stannar de kvar dagar som det är mycket att göra kan du skörda när det finns att skörda.

Läs också:Janne Näsström: "Hårdare straff för konkurs än för mord"


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.