Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem
Inspiration

"Jag fick inte en spänn" - snacka om revansch!

Yasemin Bayramoglu 9 augusti, 2017 8 minuters läsning

Foto: Det tog sju år till första lönen. Nu omsätter Maria Åberg 70 miljoner om året. Foto: Thomas Johansson

Maria Åkerberg fick inget lån för att kunna producera sina ekologiska hudvårdsprodukter. 30 000 i eget sparkapital fick räcka. Nu omsätter företaget som bär hennes namn 70 miljoner om året. Och hon kan betala nästa investering på 50 miljoner – kontant!

Maria tar emot på kontoret/fabriken i Frillesås. 2008 lät de bygga anläggningen här. Nu är det dags att utöka rejält. I första etappen ska de bygga en 15 meter hög lagerbyggnad. Ett helt automatiserat lager. I etapp två kan höjden bli den dubbla.

–  Men om två år måste det vara inflyttningsklart. Ett autolager kommer bli ett krav om man vill överleva. Det går inte att konkurrera med kinesiska webbshopar om man ska ha personal som går och plocka varor för hand, säger Maria, som spår att många svenska webbshopar som inte har råd med automatiseringen kommer att gå i graven.

LÄS OCKSÅ: Här finns statliga lån och riskkapital

[caption id="attachment_23995" align="alignright" width="293"]Maken Mikael gör allt det tråkiga i företaget. Maken Mikael gör allt det tråkiga i företaget.[/caption]

Men det betyder inte att personal kommer att tvingas sluta. Robotar är bra på att plocka, men inte på att packa snyggt. Personalen ska i stället fokusera på att skapa mervärde för kunden. Dessutom är planen att skala upp produktionen. Som det är idag måste de tacka nej till nya kunder varje vecka.

Ett kärt besvär, kan tyckas. Men ett besvär som finansieringsinstituten absolut inte räknade med när Maria ansökte om hjälp vid starten 1995.

–  Jag mötte ett totalt ointresse. Jag fick inte en spänn! Jag fick höra att det var helt fel med produktion. Man skulle starta tjänsteföretag för att få låna. Jag skulle vilja veta vilka av de tjänsteföretag som jag gick på starta eget-kurs med då som finns kvar idag. Och ska vi ha kvar några jobb i det här landet så måste vi ha produktion också!

Trots att det gått mer än 20 år är Maria fortfarande arg. Arg på hur hon tycker att man värderar kvinnors respektive mäns idéer. Arg på att man – som hon upplevde det – på förväg bestämde sig för vilken typ av företag som skulle få finansiering, utan att man tittade på förutsättningarna för varje enskild idé.

LÄS OCKSÅ: "Family, fouls and friends"Och när hon ändå håller på skickar hon iväg en skopa ovett åt kapitalföretag på Stureplan, som hon menar inte håller på med något på riktigt själva.

–  Jag ska bli politiker i mitt nästa liv, suckar hon sedan. Bestämt.

Maken Mikael instämmer i Marias kritik. När man pratar om viktiga företag i Sverige så är det fortfarande gamla industriföretag som lyfts fram som Volvo, SKF, skogsbolagen … Ändå vill man inte satsa på produktion, suckar han och fortsätter:

–  Men det är ju där pengarna kommer in i landet.

Båda menar att det finns så mycket okunskap kring deras bransch. En ekonom kan titta på deras lager och sucka att de borde dra ner på lagerhållningen.

– Men då kan vi lägga ner med en gång! Vi sysslar ju med råvaror från växtriket. Ringblommor växer bara på sommaren. Ska vi kunna göra produkter med ringblomsextrakt året om måste vi ha lager, säger Maria.

Att det alls blev hudvård som skulle bli hennes kall i livet var egentligen självklart redan i barndomen. Men ändå inte.

–  Jag växte upp på det riktiga landet, granne med farmors och farfars bondgård, med familjen nära. Min mormor präntade verkligen in i oss hur viktigt det är med allt som är äkta – som bra mat. Det som vi kallar organic idag. Och på landet var vi vana vid att göra allt själva. Fick man gäster så handlade man inte fikabröd, man bakade det själv och så vidare.

–  Så jag började göra mina egna krämer när jag var 13–14 år. Och när jag var 25 släppte jag min första egna produkt.

Däremellan kom en kort karriär som byggnadsingenjör. När byggkrisen kom på 90-talet fick Maria sparken och hon insåg att det skulle bli svårt att få nytt jobb med bara två års yrkeserfarenhet, när det var så många andra mer rutinerade som slogs om samma jobb.

Genom arbetsförmedlingen och trygghetsrådet fick hon stöd och uppmuntran och hjälp med en utbildning till hudterapeut. Där blev det något av en chock när hon insåg vad produkterna var gjorda av.

LÄS OCKSÅ: Så funkar crowdfunding

–  Jag trodde ju att alla andra på kursen skulle vara som jag – kritiska till innehållet. Men det var bara jag.

Några alternativ hittade hon inte heller, alltså återstod att göra bättre produkter själv. Produkter som skulle vara bra för huden – och snälla mot naturen. Det alltså i den vevan Maria försökte få finansiering. Och fick nobben. Hon hade bara 30 000 i sparkapital för en verksamhet som kräver stora investeringar i början.

Som tur var hade Maria träffat Mikael tre år tidigare. Och Mikael har en pappa som också var företagare. Hon fick lov att använda hans lokaler och maskiner när hans produktion låg nere. Så varje helg stod Maria och Mikael och tillverkade krämer tillsammans.

Egentligen har det alltid gått bra att sälja produkterna. Problemet har varit att få upp tillverkningstakten så att hon kunde få rejäl snurr på verksamheten.

Efter att ha jobbat dygnets alla vakna timmar i sju år, sa Maria till sin revisor att hon var beredd att ge upp. Då hade hon ännu inte kunnat ta ut en enda krona i lön. Hon och Mikael hade levt på hans officerslön och det blev allt tyngre att se vännerna skaffa hus och bilda familj, medan de stod och stampade på samma ruta år efter år.

–  Men då sa revisorn ”nej, det är nu du ska ombilda till aktiebolag”. Sedan dess har jag kunnat ta ut lön och Mikael gick in på heltid i företaget, säger Maria.

Detta sammanföll med att de började märka effekterna av den lag om innehållsdeklarationer som kom för maten 1999. Nu började allmänheten på allvar vrida och vända på förpackningar och ifrågasätta innehållet.

Det kom att smitta av sig även på hudvårdsprodukterna. Det som Maria försökt väcka opinion för fick äntligen luft under vingarna.

–  Silikondebatten gynnade mig något oerhört. Plötsligt insåg folk att man inte måste vara expert, man kan sålla bort det värsta ändå, säger hon.

Mikael berättar att det var lätt att få män att förstå produkterna också.

–  Det finns inga män som förstår varför de ska köpa en kräm som någon kändis gör reklam för. Men vi kunde marknadsföra produkterna med vetenskaplig bakgrund. Just det faktabaserade gjorde att det var lättare att nå ut. Jag kunde säga ”vad hade vi i vapenfettet inom militären? Jo, vaselin. Hur kändes händerna sedan då? Ok, men ska du ha det i ansiktet då?”

LÄS OCKSÅ: Finansiering på nätet – så funkar detDet vetenskapliga är viktigt. Maria och Mikael är först ut i världen med en produkt gjord på levande stamceller (från växter, obs!). Än har ingen lyckats kopiera konceptet.

Även om det är Marias idé och namn på produkterna, är det tydligt att hon och Mikael gör det här ihop.

–  De tio första åren träffades vi bara på helgerna, för då var jag iväg med militären på vardagarna. Nu är vi tillsammans jämt – och det går lika bra. Jag tror att det är en styrka för ett förhållande att ha kunnat klara den förändringen, säger Mikael.

Bråka om pengar – trots att de hade det så knapert första sju åren – har de heller aldrig gjort.

Men så är Maria också otroligt duktig på att hålla i slantarna, även om hon något motsägelsefullt säger ”jag kan inget om ekonomi, det är därför jag vågar driva företag”. När de byggde anläggningen 2008 tog de 27 miljoner i lån. Men de har de betalat tillbaka.

–  Jag hatar lån! säger Maria.

Så, nu när det är dags att växla upp ordentligt har de sparat i ladorna. Den här gången behövs inga lån för investeringen på 50 miljoner.

–  Vi har lagt oss i ett segment där vi kan ta ut bra marginaler, säger Maria nöjt.

Men det räcker förstås inte bara med marginaler. Produkterna måste ju sälja också. Och de senaste åren har något hänt. Nu ökar omsättningen med 20 procent varje år. Om två år är tanken att de ska bryta 100-miljonersvallen.

Hade Maria inte hatat lån hade de säkert kunnat låna mer under åren för att växa snabbare. Men det har de valt bort helt enkelt.

–  När vi pratar så pratar vi alltid långsiktigt. Vad blir den totala kostnaden? Jag köper hellre än leasar till exempel. Jag har haft mitt excelark i alla år och räknar alltid på ett utfall om det absolut bästa händer – eller det värsta. Så tar jag beslut därefter. Och då blir det nästan alltid bättre att köpa, säger Maria.

Det måste vara en otroligt skön känsla konstaterar vi, att kunna stå framför sitt kontor/sin fabrik och känna att det här har jag gjort. Och banken äger inte en skruv i bygget.

–  Vår dotter Christina frågade mig häromdagen hur det kommer sig att jag äger det här. Det fick mig att verkligen tänka till. Och det känns så häftigt, för hade vi inte byggt upp det här själva från grunden så hade jag aldrig haft råd att köpa det här företaget. Det är värt hur mycket som helst nu. Jag gör så här var och varannan dag, säger Maria och nyper sig själv i armen.

Webb Allmi


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Betalar du (också) för mycket för bokföringsprogram och andra ekonomisystem?

Visma Spcs 5 oktober, 2023 6 minuters läsning
Vad ska ett bokföringsprogram kosta

Är du nöjd med ditt bokföringsprogram och andra affärssystem? Är kostnaden rimlig? Har de inbyggda AI-assistenter? Inget snack, du är värd det bästa. Men får du det bästa idag? Häng med, så tar vi reda på vad just ditt företag behöver och om det är dags att byta upp sig!

Du har kanske redan skapat en business av din passion. Grattis – det är få som vågar följa sina drömmar. Vi beundrar dig! Och när du kört bolaget ett tag, ska du förstås få bästa stödet för att lyckas med ditt företag.

Det kanske låter tråkigt – men navet i ditt företag är ekonomin och smarta system. Och särskilt i ett mindre företag är det avgörande att ha koll på varje krona, speciellt i tuffa tider. Slutsats: du ska förstås ha ett magiskt bokföringsprogram och riktigt vassa ekonomisystem(t ex lönesystem) – och det ska vara prisvärt. Inget snack!

(Spoiler Alert: det är smartast att ha alla program hos samma leverantör! Och du kan faktiskt byta om du inte är nöjd, så här kan du få stöttning när du funderar på att byta program…)Eller som vi säger. Välkommen till bokförings-heaven!

Så låt oss djupdyka i:

  • Vad ett bokföringsprogram och andra affärssystem borde kosta
  • Vilka funktioner ett bra bokföringsprogram ska ha
  • Hur du byter leverantör och program om du inte är nöjd
  • Vanliga fallgropar företagare faller i kopplade till val av bokföringsprogram (kanske är det smart att börja med den kostnadsfria bokföringsskolan?)
  • Varför det kan vara smart att undvika gratisprogram (och frustration)

Alright kompis, är du redo?

Psst! Innan vi drar igång, vill vi tipsa om att du kan få hjälp om du byter till Visma eEkonomi. Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.

Vad ska ett bokföringsprogram och andra ekonomisystem kosta?

Hur långt är ett snöre? Det beror förstås på företagets behov och hur många anställda ni är, vilken bolagsform ni har och hur många funktioner ni behöver.

Men, och det är ett stort MEN: många företagare betalar alldeles för mycket och får alldeles för lite. Tänk så här när du ska bedöma priset:

  1. Välj bokföringsprogram och ekonomisystem ditt företag kan växa med. Det ska vara väldigt prisvärt när du är ensam (vi snackar från bara några hundralappar per månad), och sen kanske kosta lite mer när företaget växer och behöver fler funktioner, användare och kanske ett lönesystem.
  2. Alla basfunktioner ska finnas med. Många lösningar har pristillägg för nästan allt. Välj ett program där basfunktionerna är inkluderade, så slipper du bli irriterad på extra kostnader varje månad.
  3. Var försiktig med gratislösningar! Visst kan gratis låta smarrigt, men får du verkligen allt du behöver? Och hur vet du att det är gratis för alltid? Gratis är nice ibland, och ibland är det raka vägen till frustration.

Vilka funktioner ska ett bra bokföringsprogram ha?

Basic är att hitta ett smart bokföringsprogram – och är du nystartad är det underbart att göra rätt val från början. Valet av bokföringsprogram avgör hur mycket av företagets ekonomi du kan automatisera. Det är faktiskt möjligt att skapa en i princip självkörande ekonomiprocess där du bara behöver göra minimal handpåläggning och hantera avvikelser. Underbart va?

Tänk så här när du jagar bokföringsprogram.

  • Det ska vara molnbaserat och ha en smart app som gör att du kommer åt uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan. Så smidigt!
  • Det ska hela tiden uppdateras automatiskt med de senaste reglerna och lagarna. Skönt!
  • Det ska finnas många smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer. Betala bara för det du verkligen använder!
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor. Det är en hygienfaktor!
  • Det ska finnas kopplingar med alla de vanliga bankerna
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering 

Tips! Du vet väl att du kan få hjälp om du byter till Visma eEkonomi. Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.

Är det enkelt att byta ekonomisystem och andra affärssystem, och hur gör man det?

Absolut, det brukar gå hur smidigt som helst! Men innan du väljer ett nytt program, se till att:

  • Undersöka olika alternativ. Välj ett program – till exempel Visma eEkonomi – som fungerar nu och även om företaget växer.
  • Programmet fungerar med andra system som du behöver i ditt företag. Det kan vara lönesystem, CRM-system, kassaregister, lager, webbshop och liknande. Flera leverantörer – som Visma Spcs – har alla dessa system.
  • Supporten är tillgänglig på de tider som passar dig. Om du sköter bokföringen på kvällar och helger, är det bra om supporten är tillgänglig då eller att det finns andra kontaktvägar, som exempelvis ett forum där du kan få hjälp av andra användare.
  • Programmet du ska byta till gör automatiska säkerhetskopieringar.

I Sverige används ett standardiserat bokföringsformat vilket gör att det är hyggligt enkelt att byta bokföringsprogram. Datan förs över från ett system till ett annat genom en s k SIE-fil. Du kan också exportera ut register och övrig information och föra över det till det nya systemet.

Om du till exempel byter till Visma eEkonomi, är det superenkelt. Du anger vilket program du använt tidigare, väljer vilka finesser du vill ha och om du vill fixa flytten själv eller får hjälp. Pang, så är du klar!

Psst! Låter det krångligt? Du kan vara lugn, Visma Spcs hjälper dig gärna på vägen med vår kostnadsfria rådgivning för sköna företagare som dig.

Vilka fallgropar ska jag undvika när jag väljer program?

Just det, vi kan ju inte snacka val av bokföringsprogram och ekonomisystem utan att ta upp några vanliga misstag. För tro oss, det går att göra fel. Och vi vet att du har 1 000 andra utmaningar du vill lägga tid på, inte att ha problem med ditt val av program!

Så rakt på sak, gör inte detta!

  1. Välja ett program som inte uppdateras automatiskt. Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. Ett bra program uppdateras automatiskt med de senaste reglerna. Viktigt!
  2. Lagra INTE bokföringsdata utanför Sverige. Tänk på att du måste välja ett svenskt moln för dina underlag, vilket Visma Spcs program (till exempel Visma eEkonomi) gör automatiskt. Programleverantörer måste också kunna säkerställa att din data lagras på ett säkert sätt – och det har såklart Visma Spcs koll på.

Kompis – företagarlivet är kort! Alldeles för kort för dyra bokföringsprogram och andra system som inte håller din nivå. Vad du än väljer – unna dig att välja det som är absolut bäst för just dig. Och det är helt okej att byta. Rock on!

Glöm inte!Tips! Du vet väl att du kan få hjälp om du byter till Visma Spcs. Vi stöttar dig hela vägen. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.



Försäljning & Lönsamhet

Så kan du haka på Halloween – och locka fler kunder

EBBA
Ebba Arnborg 10 oktober, 2024 3 minuters läsning
halloween locka kunder

Maximera din försäljning under Halloween – en perfekt tidpunkt att dra nytta av som företagare! Halloween har blivit allt mer populärt i Sverige, och allt viktigare för handeln. Oavsett om du säljer produkter eller erbjuder tjänster finns det många sätt att haka på.

Halloween-konsumtionen har legat en bra bit över en miljard kronor de senaste åren, enligt Svensk Handel. Här är några idéer på hur du kan passa på att haka på högtiden för att skapa engagemang bland dina kunder och öka både synlighet och försäljning. Se om du kan inspireras till något som passar dina produkter eller tjänster, och din framtoning.

Läs också: Hon har gjort över 20 000 säljsamtal: ”Så får du kunden att säga ja”

6 tips – Använda Halloween och locka kunder

1. Erbjud temainspirerade produkter och tjänster

Se om du kan anpassa dina produkter och tjänster till Halloween. Om du säljer produkter kan du skapa Halloween-inspirerade paket med dekorationer eller andra säsongsbetonade varor. Hantverkare kan erbjuda unika, handgjorda produkter med spöklik stil – och kanske workshops där kunderna får skapa sina egna Halloween-prylar, vilket både skapar engagemang och ökar din försäljning.

Driver du en restaurang eller ett kafé kan du skapa rätter med Halloween-tema, som pumpasoppor eller läskiga bakverk. Är du verksam in besöksnäringen kan du skapa halloween-event och paket.

Driver du en webbyrå kan du erbjuda Halloween-tema för kundernas hemsidor eller sociala medier. Är du konsult kan du skapa kampanjer där du knyter an till högtiden och ger en humoristisk twist på dina erbjudanden och din expertis. Till exempel kan en kommunikationskonsult erbjuda en workshop kring "kommunikationsmisstagen som skrämmer bort dina kunder" och jobbar du inom HR kan temat vara hur företag kan undvika ”skräckscenarier” vid anställningsintervjuer.

2. Fixa specialerbjudanden och paket

Att erbjuda rabatter eller kampanjer med Halloween-tema är ett effektivt sätt att locka kunder. Du kan skapa säsongsbetonade erbjudanden och rabatterade paket som bara gäller under oktober månad. Det ger en känsla av brådska och uppmuntrar kunderna att handla mer. Det kan vara alla typer av varor och tjänster, där Halloween-temat används för att göra erbjudandet mer lockande.

3. Bygg engagerande storytelling i din marknadsföring

Använd storytelling som knyter an till såväl Halloween som dina egna produkter eller expertis i din marknadsföring. Är du IT-konsult kan du till exempel skriva inlägg om hur dina kunder kan undvika "cyberspöken" som hotar deras säkerhet och erbjuda ett paket där du kommer och ser över deras system. Är du rörmokare kan du kanske dela skräckhistorier om verkliga avloppsproblem och erbjuda en "spökjakt" där du åtgärdar problem hos kunderna.

6. Anordna en tävling på sociala medier

Engagera dina kunder genom att skapa en tävling där de kan dela sina bästa Halloween-bilder på sociala medier, om möjligt kopplat till din verksamhet. Belöna vinnarna med presentkort eller produkter från ditt sortiment. Det ökar din synlighet och skapar en positiv interaktion med dina följare.

5. Dekorera – om det passar er

Ifall det passar din framtoning så överväg att skapa en engagerande atmosfär i din fysiska butik genom att dekorera med Halloween-tema, eller anpassa din webbplats eller dina sociala medier med säsongsenlig grafik. Detta hjälper till att skapa en härlig upplevelse för dina kunder, både online och offline.

6. Skicka med små Halloween-presenter

Visa uppskattning gentemot dina kunder genom att skicka med små Halloween-inspirerade presenter, som godis eller någon annan passande pryl eller en tema-inspirerad rabatt, i varje beställning under oktober månad. Det skapar en minnesvärd upplevelse och uppmuntrar kunderna att komma tillbaka.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.