Hur väljer jag rätt affärsmodell? Så här ska du tänka

Josefin Wallin

Publicerades: 13 december, 2021
Foto av: Adobe Stock

Vilken affärsmodell ger flest kunder och störst intäkter? Här går vi igenom olika sätt att hitta och välja affärsmodell, och guidar dig till de affärsmodeller som är hetast just nu.

Kanske har du en utmärkt affärsidé, men vilken affärsmodell får din business att gå från idé till succé? Det finns en mängd olika affärsmodeller, allt från prenumerationer till leasing. Vilken affärsmodell passar just dig?

Vad är en affärsmodell?

En affärsmodell är själva modellen eller konceptet kring hur du ska dra in intäkter till ditt företag och hur allt ska fungera. Den affärsmodell du väljer ligger till grund för hur du ska planera alla dina processer – från produktion till försäljning. Exempel på olika affärsmodeller är dropshipping, franchise, fysisk butik eller e-handel.

Hur väljer jag rätt affärsmodell?

Rätt affärsmodell är den modell som gynnar dig bäst, vilket handlar om ren lönsamhet. Tyvärr är det inte lika enkelt att veta vilken affärsmodell som faktiskt är rätt för dig. Som tur är så finns det metoder att ta till som hjälp när du ska välja affärsmodell.

  • Läs på. Att veta vad de olika affärsmodellerna innebär rustar dig inför att välja den som passar din affärsidé allra bäst.
  • Utvärdera innan du väljer. En metod är att testa olika utfall genom att ponera olika händelser kopplat till en specifik affärsmodell. Hur skulle det här fungera om vi valde affärsmodell X? Hur kan det här skalas upp på sikt om vi använder affärsmodell Y? Avsätt lite tid för att känna dig fram.
  • Business Modell Canvas – En metod som utvärderar affärsmodeller. Läs mer om detta nedan.

Exempel på vanliga affärsmodeller

Det finns hundratals, om inte tusentals, olika affärsmodeller. Dels de mer traditionella, men också tack vare internets framfart – en oändlig möjlighet för många olika nischade affärsmodeller. Här är några exempel på vanliga affärsmodeller.

Den cirkulära affärsmodellen

Bygger exempelvis på att låna ut saker som redan finns. Tänk dig Airbnb som kanske är världens största ”hotellkedja”? Förutom det faktum att de inte äger ett enda hotell. Hos Tillväxtverket kan du hitta en Business Modell Canvas med inriktning just på cirkulära affärsmodeller.

Dropshipping

Sälj en sak som du inte har på hyllan. Hur fungerar då det? Jo, du bygger helt enkelt en webbshop och när kunden gör ett köp levereras varan från en annan leverantörs hylla – och mellanskillnaden? Ja den behåller du. Du slipper helt enkelt risken med att hålla ett stort lager och arbetet med att packa och leverera.

E-handel

E-handel var tidigare en enda affärsmodell – nu har den växt till ett samlingsbegrepp som kan innehålla många olika affärsmodeller. Allt från prenumerationer till att sälja en vara digitalt på klassiskt vis.

Komplettera – inte konkurrera

Att använda ett samlat nätverk av olika kompetenser och styrkor som en affärsmodell är en möjlighet. Man kompletterar då varandra och hjälps åt – snarare än att konkurrera. Exempelvis kan en ensam frilans få styrka av att delta i ett större sammanhang tillsammans med andra.

4 tips för din affärsmodell

  1. Tänk på att bädda för att bli skalbar: Idag pratar man ofta om skalbarhet. Det innebär kort beskrivet att man bör hitta ett sätt att växa – men utan att tappa lönsamhet och vinst. Kan man skapa ett företag där man kan sälja en vara eller tjänst massor av gånger utan att det kostar dig mer (utan du tjänar bara mer)? Eller kan man tjäna ännu mer per produkt ju fler man säljer?
  2. Business Modell Canvas (BMC) är en metod som hjälper till att utvärdera och ta fram olika affärsmodeller. Den består vanligtvis av nio punkter som bland annat värdeerbjudande, distribution, nyckelresurser och kundsegment. Ett tips är att använda den här metoden innan du gör ett slutgiltigt val av affärsmodell.
  3. Vi vågar säga att affärsidé är viktig – men affärsmodell ännu viktigare. Affärsmodellen är strukturen som avgör om din affärsidé kommer bli lönsam – eller inte.
  4. Den nischade affärsmodellen blir en allt mer värdefull tillgång. Internet är en stor orsak till just detta. Det leder också till fler och fler specifika affärsmodeller som ofta implementeras i företag och teknik mycket framgångsrikt. Den nischade affärsmodellen blir då också svår för andra att ta efter – vilket är en tillgång för ägaren.

Lycka till!

Mer läsning om entreprenörskap?