<![CDATA[]]>

5 sätt att få kunden att köpa mer

Ingrid Kindahl

Publicerades: 8 augusti, 2009

Här är Anette Oscarsson bästa råd om hur du kan få kunderna att köpa mer i din butik. 

anette

Anette Oscarsson

Anette Oscarsson har ägnat mer än 20 år av sitt liv åt att försöka få butiker att sälja mer, den mesta tiden inom Coop. Nu är hon i full färd med att lära ut merförsäljning på Apoteken.

– Det spelar ingen roll om du har ett apotek, om du säljer strumpor eller böcker. Reglerna för att skapa merförsäljning passar alla i detaljhandeln, säger hon.

1 Se butiken som ditt hem

Hennes första råd gäller själva butiken. Hur ser den ut? Tänk dig butiken som ditt hem, och kunderna som dina gäster.

Det ska vara rent och snyggt, dofta gott och allt som står i vägen i hallen svara undanplockat. Spela passande musik. Tänk dig sedan hur kunden går vidare in i butiken.

2 Hitta heta punkter

Om du gör en ritning över din butik, och använder en spelpjäs för att symbolisera kunden, ser du snart var kundens blick kommer att fastna. Allt ögat ser och som kunden går på är heta punkter. Där ska du ställa varor som du vill sälja för tillfället.

3 Fokusera på det viktigaste

Sortimentet är viktigt. Det ska spegla vem du är som butiksägare, och vad du vill satsa på. Är du bäst på naturläkemedel eller underkläder? Om du säljer båda, måste du bestämma vilken vara som är mest representativt för din butik. Den ska finnas på de heta ställena.

4 Underlätta för kunden

Gör det lätt för kunden att hitta det hon söker. Om du har en klädbutik och skyltar med en jacka, se till att kunden snabbt hittar jackan när hon kommer in. Annars stänger hon plånboken. Någon meter in i butiken ska det finnas något som kittlar köpnerven, ett erbjudande eller en aha-upplevelse. Det ska finnas pris på allt, annars stänger kunden plånboken. När kunden vill ha hjälp, ska du stå där, inte innan. Respektera kundens fredade zon.

5 Sälj mer vid kassan

Det sista momentet är kanske det viktigaste – betalningen. Här får ingen vara osäker. Se till att kön till kassan är ordnad, och att det inte råder någon tveksamhet om var kön börjar. Se också till att det finns lättköpta och billiga varor nära kassan. Om kunden inte vet hur hon ska bete sig i din butik, då stänger hon plånboken och går ut. När du tar betalt har du ytterligare en chans att tala med kunden och stärka relationen så att kunden kommer tillbaka.

 

Uppdaterad 2015-11-20.