<![CDATA[]]>

Så får du mer trafik till din webbshop

Ebba Arnborg

Publicerades: 22 maj, 2015

Har du en webbshop och vill få mer trafik? Här är bästa tipsen.

Först och främst gäller det att sluta jaga många besökare och istället fokusera på att locka rätt besökare, det menar e-handelsexperten Anders Gränsmark.
 Det viktigaste är att fokusera på kvalitativ trafik i stället för kvantitativ trafik. Det kostar allt mer att köpa trafik och därför är det viktigt att varje besökare i största möjliga mån är en potentiell kund, säger han.

Fundera alltså igenom vilka dina potentiella kunder är, till exempel i form av ålder, kön, intressen.

Nästa steg blir att undersöka var just din målgrupp finns socialt på nätet.
– Tänk: ”Om jag var min kund och ville köpa den här produkten, hur skulle jag göra när jag letar efter den?”, säger Anders Gränsmark.

Ta också hjälp av vår artikel om hur du väljer rätt kanal på webben här.

 

Prova dig sedan fram. Både Google Adwords och Facebookannonser kan vara bra alternativ. Tänk bara på att målgruppsanpassa annonserna.

Läs 8 tips för hur du lyckas med Adwords här.

Här hittar du vår guide till att lyckas med Facebookannonsering.

Så här får du fler följare och säljer mer i sociala medier – utan annonser.

I grund och botten handlar det om att bygga ett bra varumärke – så här lyckas du med det.

Sedan gäller det att följa upp dina insatser statistiskt för att se vad som fungerar och göra mer av det – och mindre av det som inte fungerar.
– Både Google och Facebook har också bra mätverktyg för att följa upp annonseringen. De har också tydlig information för att komma i gång, liksom guider och videoklipp som hjälper dig, säger Anders Gränsmark.

Lär dig hur du använder Google analytics i vår grundkurs här.

Ett annat tips är att satsa på PR och få synlighet via medierna – gratis. Läs hur du lyckas få gratis PR med hjälp av en blogg (på din webbshop) här.

I vår e-handelsskola i fyra delar tar vi bland annat upp hur du får trafik till din webbshop. Se det avsnittet här.

Missa inte heller våra webbkurser i att bygga varumärke och lyckas med PR. Du hittar dem här.