Hur bygger jag en egen app

Hur bygger jag en egen app? Följ de här sex stegen.

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 6 november, 2024
Publicerades: 18 februari, 2022
Foto av: AdobeStock

Vill du också bygga en egen app? Här går vi igenom de sju stegen du behöver gå igenom, och tipsar om smarta verktyg för mockups och utveckling.

Innan du läser guiden – se avsnittet i StartUp-resan där du får bästa tipsen om att bygga en egen app.

1. Hitta en unik idé – finns något liknande?

Steg 1 är att hitta en riktigt bra idé – sök på App Store och Google Play och undersök om din idé är unik. Löser du ett behov som inte redan är löst? Ge inte upp om det redan finns något liknande – kanske har de misslyckats med marknadsföringen eller har en dålig teknik som ger missnöjda användare?

  • Se först om det finns någon liknande app
  • Om det gör det, se om den är framgångsrik
  • Om den är det, fundera på att göra något annat istället
  • Om den inte är det, undersök varför. Vad kan du göra bättre?
  • Kanske kan du till och med köpa den app som redan finns, och bygga vidare på den? Det finns många appar som inte blir succéer, men som har bra grundteknik att bygga vidare på

2. Skapa en riktigt tydlig mockup för din app

Steg 2 är att göra en mockup eller en skiss – som visar vilken design och vilka funktioner appen ska ha. Detta gör du genom program som PlaceIt, AdobeXD eller Wondershare Mockitt.

Ett riktigt bra mockup-verktyg blir som din egen designavdelning. Här kan du skapa prototyper för din app, visa funktioner och design. Och om du sedan ska lämna dina idéer vidare till en app-utvecklare, är det otroligt smidigt om du redan skapat en mockup som visar hur du tänkt.

Läs också: Bästa plattformarna när du ska starta e-handel

3. Utveckla själv eller hitta utvecklare?

Steg 3 är att bestämma om du vill utveckla själv eller anlita en utvecklare. Idag finns det smarta program som gör att nästan vem som helst kan skapa enklare appar – men bäst blir det förstås om en expert gör jobbet.

Tänk på detta när du anlitar en app-utvecklare

  • Var extremt tydlig med vad det får kosta – annars kan det springa iväg och bli hur dyrt som helst.
  • Förbered med tydliga mockups och skisser – ju tydligare du är, desto snabbare och billigare blir det.
  • Be om app-utvecklarens tankar. De är ju experter, och kan komma med förslag som hjälper dig.
  • Undersök om de funktioner du efterfrågat redan finns i en annan app. Då kan du säga ”så där vill jag att det ska bli!”, vilket gör det mycket enklare för app-utvecklaren att förstå.

4. Glöm inte användardatan

Steg 4 är att vara riktigt noga med användardatan. Vilka uppgifter får du spara, och har användaren godkänt det på rätt sätt? Här behöver du troligen hjälp av en expert. Det är mycket att tänka på, bland annat:

  • Att varje användare ska godkänna användarvillkoren och hur ni hanterar GDPR
  • Och därmed måste ni ha användarvillkor och GDPR-policy. Många kopierar dessa från andra appar och ändrar i detaljerna, men det är inte säkert att du kan använda samma som andra, beroende på vilken data du samlar in. Och ju mer personlig data, desto mer känsligt. Här kan det vara smart att ta hjälp av en GDPR-expert eller köpa en färdig policy från en expert.
  • Du behöver en databas där du sparar uppgifter om hur användarna har godkänt era villkor. Tänk också på att om du uppdaterar appens villkor, behöver användarna godkänna dem på nytt. Samt att du behöver kunna visa upp de olika versionerna av era villkor.
  • Idag är det standard att villkor ska godkännas genom ett aktivt val, till exempel genom att kryssa i en kryssruta.

5. Lägga upp appen på App Store och Google Play

De flesta nya appar skapas för både App Store och Google Play – för att nå alla potentiella användare. När appen är färdig publicerar du eller utvecklaren appen på dessa marknader för appar. Tänk på att det kan ta några dagar innan den publiceras, så boka inte in någon stor releasefest som är beroende av ett visst datum.

Börja med en beta-version och testa på användare

Många skapar först en beta-version av appen och testar den på potentiella användare. Det finns många fördelar med detta.

  • Istället för att bygga klart alla funktioner på en gång, kan du testa vilka användarna går igång på
  • Du får hjälp att hitta buggar
  • Du ser om AppStore och Google Play godkänner appen. Bättre att få veta det i ett tidigt skede, istället för inför en stor lansering.

Berätta att det är en beta-version ni släpper och skicka ut en inbjudan till utvalda personer att testa den och ge feedback.

Tips! Här är Apples egen guide om hur du publicerar och bygger en app

6. Marknadsföring är allt! Vilka vill du nå?

Och när appen är klar är förstås sista steget att marknadsföra den. Det räcker inte att lägga upp den på App Store eller Google Play – du måste marknadsföra en app lika mycket som alla andra produkter. En viktig sak att tänka på är att försöka få ”många användare direkt”. Algoritmerna på marknadsplatserna lyfter det som andra verkar gilla, och därför är det viktigt att du vid lansering får bra spridning snabbt.

Det kan du få genom att:

  • Ha en lista med människor som får besked direkt när appen är uppe, och som direkt kan gå in och ladda ned den.
  • Använda alla dina kanaler för att berätta att appen är uppe
  • Använda dig av betald, digital mnarknadsföring (Google, Facebook, Instagram etc) för att skapa buzz
  • Be dina vänner dela och berätta om appen

7. Vad får en app kosta?

En annan viktig fråga är vad en app ska kosta på App Store och Google Play? Det finns inga svar. En del fokuserar bara på att få så många användare som möjligt, medan andra vill tjäna pengar från dag ett med olika typer av Premium-tjänster.

Generellt kan man säga att de flesta appar är billiga och därmed kräver många användare för att bli lönsamma. De flesta tar ut en månadskostnad (till exempel 9 eller 29 kronor). Det är smart – då får du löpande intäkter utan att det kostar så mycket för användaren varje månad.

Sammanfattning – hur bygger jag en app?

Som du märker är det mycket att tänka på när man ska bygga en app. Men som med alla andra idéer är det egentligen bara två saker det handlar om – innovation och marknadsföring. Hur kan du skapa något unikt, och hur når du ut med det på bästa sätt?