Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så hanterar företag kvitton 2025

Nya kvittolagen slog igenom 2024, men vad är det som gäller i praktiken? Här går vi igenom hur företag behöver hantera kvitton 2025, och bästa lösningarna för att spara (ännu mer) tid.

myntab_logo
Mynt 17 januari, 2025 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
mynt

Foto: mynt

Är du företagare (eller anställd) har du med stor sannolikhet kommit i kontakt med kvittohantering på ett eller annat sätt. Hantering av kvitton kan vara en stor huvudvärk, både för ekonomiavdelningar och anställda.

När den nya kvittolagen trädde i kraft i juli 2024, skedde dock en efterlängtad modernisering inom bokföringsvärlden, och allt fler företag tar tillfället i akt för att övergå till smartare kvittohantering.

Här förklarar vi hur svenska företag behöver hantera kvitton 2025, och hur man kan dra nytta av lagens fördelar.

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen.

Vad är nytt om kvitton 2025?

Innan vi går in på hantering av digitala och fysiska kvitton kan det vara värt att friska upp minnet om fjolårets stora nyhet. Enligt branschorganisationen Företagarna lägger svenska företagare i snitt 10 timmar i veckan bara på administration. Detta kan nu förminskas drastiskt i och med den nya kvittolagen som trädde i kraft den 1 Juli 2024.

Lagen gör det möjligt att kasta papperskvitton direkt efter digitalisering – förutsatt att företaget använder en digital lösning (till exempel Mynt, som används av 12 000 företagare) för kvittohantering. Äntligen räcker digitala kvitton som bevis på köp och transaktioner, vilket sparar tid och resurser för företagen.

Så fungerar digital kvittohantering i praktiken

För att komma igång med hantering av digitala kvitton, även kända som e-kvitton, krävs det att er ekonomiavdelning eller redovisningsbyrå använder en lämplig digital tjänst. Nedan har vi listat tre populära varianter:

  • Använd en app: Många appar hjälper dig att organisera digitala kvitton, kopplat till banken, butiker eller genom att ladda upp digitala kvitton.
  • Prova ett webbaserat verktyg: Webbaserade tjänster är ett praktiskt alternativ för att hantera kvitton. De gör det möjligt att nå dina kvitton från olika enheter och dela dem med andra vid behov.
  • Smarta företagskort: Företagskort med app för smart kvittohantering matchar automatiskt digitala kvitton med rätt transaktion, vilket minskar risken för fel och ger noggrannare bokföring. Mynt, branschledande inom digital kvittohantering, erbjuder en tjänst anpassad för den nya lagen som minimerar er administration och skickar kvitton direkt till bokföringen.

Smidigt sätt att digitalisera papperskvitton

Även om e-kvitton förekommer i allt större grad, finns det många butiker som ännu inte erbjuder möjligheten att maila digitala kvitton som bevis på en transaktion. Men, för er som vill uppnå fördelarna med total digital kvittohantering finns det en enkel lösning för att digitalisera papperskvittona.

Det enklaste sättet är att ta en tydlig bild av papperskvittot med mobilkameran och ladda upp den direkt i en app för smart kvittohantering, exempelvis Mynt. Mynts AI funktion läser även av moms, datum, köpställe m.m, så att ni slipper ödsla tid på manuellt arbete.

Kvittot lagras därefter i en molnbaserad tjänst, och det finns inget behov av att spara den fysiska kopian.

Samla alla kvitton och utgifter hos Mynt

Mynt är branschledande inom digital kvittohantering och erbjuder en tjänst som är anpassad för den nya lagen, med funktioner som minimerar tiden ni behöver lägga på administration.

Med Mynt får ditt företag:

  • Koppling till bokföringen – tjänsten har en direktintegration mot just det system ni använder
  • Matchning av digitala kvitton från mail – koppla er email så hittar rätt kvitto, hittar rätt transaktion helt automatiskt.
  • Säker lagring i molnet – så att kvitton alltid är tillgängliga och skyddade.
  • Ett system ni kan växa i – Mynt erbjuder ett system som passar små som stora företag, och kanske har ni inte användning för alla funktioner idag men en dag kanske ni har.

Mer om Mynts smarta kvittohantering

Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – och här kan du också läsa mer om Mynts smarta lösning!

Om Mynt

Dagens företag har en annan förväntan på hur saker och ting ska fungera, och vad man som entreprenör bör fokusera på. Manuell administration, pappersarbete och komplicerade verktyg är ett minne blott. Framtidens företag vill ha enkla lösningar som ger full kontroll.

Mynts plattform är byggd med modern mjukvara och sömlösa integrationer med både bank och bokföring. Med Mynt får företag enkelt ordning på sina utgifter, de kan själva administrera sina företagskort, njuta av kontroll i realtid samt få tillgång till flexibel finansiering.

Företagen bygger framtiden, och Mynt bygger den bästa möjliga finansiella plattformen för att hjälpa dem på den resan.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.