Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Ta makten över din tid – få mer gjort

Yasemin Bayramoglu 13 juni, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 13 minuters läsning
Petra Brask

Har du makten över din tid – eller är du slav under andras krav? Det är dags att ändra på det nu, menar effektivitetsexperten Petra Brask.
Steg 1: Skriv en ”inte att göra-lista!

Alla – ja, i princip alla – klagar på brist på tid. Vi hinner inte med det vi föresätter oss hinna. Hinner inte göra allt det roliga vi vill på fritiden. Hinner inte umgås så mycket som vi skulle vilja med barn, släkt och vänner.

– Men jag tror att vi kan ifrågasätta den upplevda bristen på tid. Är det något som är demokratiskt i livet så är det tiden. Alla får 24 timmar per dygn.

LÄS OCKSÅ: CHECKLISTAN – 5 EFFEKTIVITETSKNEP

Petra Brask får det att låta så odramatiskt och självklart när hon säger det. Samtidigt som alla runtomkring suckar över stress och krav.

– Då är det viktigt att se att ja, det är många som har ett starkt intresse av din tid, men du är den enda som är med under dina 24 timmar, så du behöver ta tillbaka mandatet till dig själv. Hur kan du förvalta dina timmar så att de räcker till att vara människa?

Ifrågasätt göra-listan

Hon berättar att många av hennes kursdeltagare blir provocerade. De skickas alltså på kurs till en effektivitetsexpert för att lära sig göra ännu mer.

Idag sitter den största röran i huvudet. Jag möter nästan helt blanka ansiktsuttryck ibland, nästan som att vi inte är här.

– Människor blandar ihop effektivitet och produktivitet. Effektivitet för mig är att nå ett mål med minsta möjliga ansträngning. Att få mer gjort utan att jobba mer. Medan produktivitet är just det vi håller på med nu när vi hetsar och stressar. Man måste skilja på dem – du ska inte trycka in mer, utan ifrågasätta vad är det som har hamnat där.

Det har gått nära 25 år sedan Petra började som effektivitetskonsult. Då kunde hon komma till kontor (ja, folk hade eget rum då!) som var helt överbelamrade av papper. En obegriplig röra. Ibland gick det till och med så långt att man satte ett annat namn på dörren för att slippa kännas vid att det var ens egen oreda.

– Den röran flyttade sedan in i datorerna. Där hade man hur mycket som helst. Det kunde vara 100 000 mejl i inkorgen. 100 dokument på skrivbordet. Idag sitter den största röran i huvudet. Jag möter nästan helt blanka ansiktsuttryck ibland, nästan som att vi inte är här.

Har förlorat återhämtningen

Då, när Petra började sin karriär, kunde hon möta någon enstaka person varje år som satt med darrande underläpp och sa ”vad är det för fel med mig, varför får jag inte ihop tiden som alla andra”. Sedan bröt de ihop och blev sjukskrivna.
– Nu möter jag minst en sådan person varje vecka, säger Petra.

Hon hävdar envist att vi inte jobbar mer nu än för tio år sedan. Vi sover inte mindre heller. Gör inte mer hemma. Den stora skillnaden är hur vi spenderar vår personliga tid. För tio år sedan var hälften av vår personliga tid skärmfri. Nu sitter vi nästan jämt framför en telefon, dator eller padda.

– Vissa saker är återhämtning – du kanske lyssnar på en fantastisk podd eller du kanske lär dig saker, läser, mediterar, använder träningsappar. Fortsätt med det. Men välj bort saker som tröttar hjärnan, där du hamnar i ett beslutsläge – ska jag dela det här klippet, den här bilden? Det blir så många beslut när vi går in på sociala medier och nyhetssajter som inte har någon stoppsignal. Du går in och tänker jag ska bara kolla, så kommer du ut någon timme senare och undrar vad du har gjort.

Det vi förlorar där och då är återhämtningen och tid för
reflektion. Och det är just när vi inte får tid att reflektera som vi upplever tidsbrist.

Under året har en av de stora snackisarna varit japanska städproffset Marie Condo, som rensar ur, viker kläder fint och visar tacksamhet. Är det en slump att hon blev så stor just nu? Petra skakar på huvudet.

– Nej, jag tror att det finns ett enormt behov av att stanna upp. Det finns ett behov av ordning och reda. Ett behov av struktur. Det är något mindfullt med det hon gör. Att få vila och återhämtning för att kunna vara effektiva och tillföra värde till vår tid handlar om att göra ett aktivt val.

Boka in dig själv i kalendern!

Boka in tidskuddar

När Petra coachar sina kunder i att bli mer effektiva handlar det mycket om att just se valmöjligheterna. En är att medvetet boka in tidskuddar i kalendern.

– Idag när det går snabbt och allt ligger dikt an – det ena mötet börjar när det förra slutade – så är det ett aktivt val att lägga in pauser och återhämtning. Jag brukar prata om att lägga in tidskuddar, ungefär som krockkuddar, i kalendern.

Sedan handlar det om att prioritera. Och det är inte alltid
lätt.

Vad är det första du hade gjort om du hade kommit till mig?
– Då hade jag bett dig göra en inte att göra-lista. Vad kan du ta bort nu? Det gäller både privat och i jobbet. Har du dåliga samveten som köksluckor som skulle bytas, garage som ska rensas hemma? Vad kan du ta bort nu när du har mycket på jobbet? Finns det något på jobbet du kan ta bort eller delegera? Det som du inte kan ta bort – jag hade bett dig att prioritera dem. Om du bara hade fått göra en, två eller tre saker – vad hade du gjort först då?

Nästan alla Petras kunder svarar med att de inte kan ta bort något. Och det är helt naturligt, menar hon.

– Din göra-lista har blivit tio lejon som jagar dig på steppen, det är inte naturligt för oss då att ifrågasätta lejonen om de kommer att äta upp dig eller inte. Utan du tror att om du inte gör det så kommer du att dö. Det är så hela stresspåslaget fungerar.

Stressen slår ut logiken

Stressen gör att känslohjärnan får agera helt fritt. Då försvinner förmågan att tänka logiskt och vi känner oss jagade och pressade. Allt måste bli klart på samma gång. För att lämna känslohjärnan och börja tänka med den logiska delen av hjärnan i stället, frontalloberna, kan man ta till pennan.

– När vi skriver färdas vi från amygdala fram till den logiska delen av hjärnan som sitter i framloberna. Då blir det lättare för dig att se. Stämmer det att allt behöver bli färdigt på en gång? Om jag måste prioritera och sätta etta, tvåa, trea – hur skulle jag göra det? När man gör det ser de flesta att det kanske bara var tre–fyra saker som var ettor. Börja med de uppgifterna, då lugnar du hjärnan. Det är tufft när du tror att allt ska hända på samma gång. Då får du känslan av att vara otillräcklig.

Det är helt enkelt lättare att resonera mer logiskt kring
det skrivna än det tänkta. Tankar ger ofta upphov till känslor.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR:

Har du väl prioriterat dina uppgifter blir nästa uppgift att identifiera tidstjuvar. Petras företag mäter varje år tidstjuvar bland sina deltagare. Och resultatet brukar se någorlunda likartat ut från år till år. Men inte förra året.

– Då hade det skett en revolution! I alla år har Svårt att säga nej legat på förstaplatsen, men förra året puttades den ner av Ofullständig information.

Ju mer information, desto otydligare

På andra plats brukade Ofta avbruten ligga och på tredje plats För många och för långa möten. Men plötsligt var det en annan faktor som gjorde ett jättekliv uppåt på listan – Otydlig arbetsfördelning, otydligaroller, otydliga ansvarsområden.

– Det tycker jag är sorgligt. Vi får en ökning av information från så många olika kanaler. Idag kan du som egenföretagare få en order eller förfrågan via Linkedin eller Messenger, alltså via dina sociala medier. Det kommer ju inte bara i mejlkorgen längre. På något vis ska du i all den information som kommer till dig kunna sålla ut vad är viktigt. Vi ser att ju mer information du får, desto otydligare blir det.

Otydligheten gör att vi ofta överlevererar, menar Petra. Man har inte stämt av uppdraget ordentligt från början och tar i från tårna för att göra kunden nöjd. För att råda bot på det gäller det att stämma av ordentligt innan man påbörjar ett uppdrag.

Du är nog den som ställer högst krav på dig, menar Petra Brask.

– Stäm av förväntningar – vad förväntar ni er av mig, hur snabbt ska det gå, vad förväntar ni er av produkten? Ibland kastar vi oss över saker – tänker att snabbt är bra. Det är det ju många gånger, men ibland sätter vi kanske onödiga krav på oss själva. När förväntningarna inte är uttalade från vår omgivning går vi på en alldeles egen lista – förväntningarna på oss själva. Den listan är ofta omänskligt lång. Så det hade varit nästa sak med dig när du satt och tyckte att det var så mycket. Jag hade bett dig skriva ner vilka förväntningar du har på dig i på jobbet i din roll. Sedan hade jag frågat dig vad du tror att omgivningen har för förväntningar på dig.

Även här gäller det att skriva. Skriv ner dina förväntningar på dig själv och vilka du tror att omgivningen har. Läs igenom. Är det ens rimligt att någon klarar det?

– Jag tror att vi ibland försöker springa benen av oss för något som ingen annan har bett oss att uppnå, säger Petra.

Skaffa regler i mejlen

En sak som lätt känns orimlig är inkorgen i mejlen. Här kan det rasa in i en totalt obegriplig takt. Och det är dyrt att hantera. Petra och hennes kollegor har räknat även på det här.

– Vi räknade ut hur många mejl du får och skickar i genomsnitt en dag och så har vi räknat ut vad det tar i tid och mot en snittlön. Det blir 20 kronor per mejl. Så sätter du fem personer på cc är det – katching – hundra spänn!

Här måste vi ifrågasätta dels vilka vi cc:ar, dels hur vi
jobbar med mejlen. Petra vurmar för att man ska lära sig sitt mejlprogram, så
att du kan sätta regler som gör att mejl som ligger lågt i prioritet
automatiskt rensas ut, så att du ser det som faktiskt är viktigt.

Här kan antalet mejl halveras direkt. Sedan finns applikationer som gör att man kan klicka på en knapp för att trolla fram ett automatiskt svar, så att man slipper skriva standardsvar gång på gång.

– Det finns så många bra program idag som du kan använda för att minska just mejlkommunikationen internt. Som Microsofts Teams och Googles program – det finns jättemånga. Där kan du ha projektgrupper och har kommunikationstrådar där ni kan kommunicera omkring de dokument ni har i projekten. Det mer blir en tråd som man följer. Då behöver du bara följa den information som är relevant för dig.

På det här viset slipper man sitta i inkorgen och hantera
sånt som faktiskt inte rör en själv. För en del av Petras kunder har det
nästintill utplånat mejlkorgen, då man sett att mycket av mejlen som handlat om
intern kommunikation är bättre att hantera i grupper där man kan mötas i
stället.

Det som händer nu är att mejlflödena faktiskt minskar
– men i stället har man flera olka ställen där vi får information.

Rutiner – dina bästa vänner

Lean är en från början japansk ideologi som går ut på att maximera kundnyttan med minimal insats. Det ligger helt i linje med Petras tankesätt – och är också något som hon själv tillämpar hos sina kunder. Det ligger ju på sitt sätt också i linje just med Marie Condos sätt att sortera.

– I lean är frågan varför central, när man ställer sig frågan ”varför gör vi det här?” Inte bara hur kan vi göra det effektivare, utan varför gör vi det här över huvud taget? När vi bara springer på och blir riktiga doers kan vi glömma den frågan – varför gör vi det här? Varför har vi så många möten? Varför är de så långa? Kan vi göra det på något annat sätt? I all problematik kring tid så finns det så mycket möjligheter!

Vad ger det mig att lägga tid på detta? Säg den frågan en gång, två gånger, tre!

Petra älskar att komma in när det tjorvat till sig på företag. Att bli en lösningsdetektiv. En del av lösningen är vanor och rutiner. Dina bästa vänner, om man ska tro Petra.

– Det är de du kan vila i och förlita dig på när det brinner och blir väldigt mycket. Då vet du att varje fredag stannar du upp och funderar på vad som egentligen hände och så gör du en planering. Reflektion och planering.

Planering kan betyda att du bestämmer att du varje torsdag morgon tar tag i en surdeg, att du börjar varje måndag med den viktigaste saken i veckan.

– Du har lagt in träningstider så att de är återkommande, de är lika viktiga som att borsta tänderna. För även om vi har mycket att göra slutar vi inte borsta tänderna. Och jag menar att det som är lika viktigt för dig som att borsta tänderna ska du verkligen passa på att träna in innan det blir toppar. Står det inte i kalendern så finns det inte för hjärnan.

En timme bara för dig

Helst ska man planera in en morgontimme också, när man
fyller på med både näring och stimulans.

Det kan vara att läsa något som du önskar att du
skulle hinna läsa, eller lära dig något som du vill hinna lära dig. Ta en
stunds meditation eller träning. Något som bara är din stund på dagen. Det är
ovärderligt. Det är det som ger dig en ordentlig grund att stå på för att orka
fatta rätt beslut och göra de saker som är viktiga under dagen. Om vi bara
reser oss upp och fattar telefonen, checkar av att resten av världen fortsatt
snurra medan jag sov, då börjar vi vår dag på någon annans arena, då börjar vi
inte på vår egen.

Tycker du att det är svårt att få till? Ta en halvtimma före lunch. Ta stunden där det går. Om du inte tror att det finns tid, så börja med att ifrågasätta vad du väljer att lägga tid på med den här frågan: Vad ger det mig att lägga tid på detta? Säg den en gång, två gånger, tre!

– Det var så jag lärde mig själv att säga nej. Det var åren medan barnen var små. När en leverantör eller bekant frågade ”har du tid med långlunch"? ställde jag det i relation till tid jag inte får med mina barn. Tid som jag behöver lägga i kväll för att jobba ikapp. Är det värt det? Inte? Då kan jag säga nej. Jag kan kanske kan göra det nästa vecka, om jag ändå anser att det är värdefullt. När man ställer den här frågan tre gånger kokar det ner till dina värderingar – vad är det du värdesätter i livet? Dina värderingar är din bas, det du står på, säger Petra Brask.



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.