<![CDATA[FOTO: GETTY]]>

6 sätt att ge kunden det lilla extra

Ebba Arnborg

Publicerades: 5 augusti, 2016


Gör kunderna nöjda så ökar chansen att de är trogna. Här är några enkla sätt.

Förutom att erbjuda fantastiska produkter och tjänster så gäller det att ta hand om dina kunder. Då ökar chansen att de stannar hos dig. Här är några knep du kan ta till för att stå ut i konkurrensen.

Skicka med en oväntad gåva
När någon handlar av dig, ge dem något mer än vad de betalat för. Det kan vara något enkelt som en handskriven lapp eller en godisbit. Det kan vara en rabattkupong på nästa köp. Eller mer avancerat, som när Audiopro, levererar sina finaste högtalare med ett par vita handskar i kartongen. Har du en stamkund som du är extra mån om, och om du har råd, kan du kanske någon gång ge en liten rabatt på fakturan som en trevlig överraskning.

LÄS OCKSÅ: SPILL INTE KRUT PÅ FEL KUND

Skicka med något extra som de behöver
Ofta finns det något som kan tillföra extra värde till din produkt, tipsa dina kunder om att köpa till det – eller bjud på det. Det kan handla om batterier om du säljer elektronik, en våtservett om du säljer mat, eller om du är ekonomikonsult kanske en extra graf som går snabbt för dig att sätta ihop och ger mervärde till kunden.

Överraska kunden
Kom ihåg kunden även när den inte just gjort ett köp. Sänd blommor eller ett kort till dina bästa kunder med en hälsning där du berättar vad de betyder för dig. Uppmärksamma kunden på födelsedagen, med ett mejl, ett kort eller en rabattkupong. Ge ut ett nyhetsbrev där du ger tips och råd kring ditt expertområde. Kort sagt, se till att det är ditt företag de tänker på när de behöver din typ av tjänst.

Lös eventuella problem smidigt
Skulle en kund vara missnöjd eller få problem så motstå lusten att argumentera emot eller förklara dig, börja med att lyssna och lös sedan problemet snabbt. Se till att det går lätt att få tag på någon på ditt företag om kunden behöver det. Har du sociala medie-kanaler så glöm inte att kolla om kunder hör av sig där. Har du fått ett klagomål som ligger offentligt (på exempelvis Facebook) så besvara det så att andra inte tror att du ignorerar dina kunder.

Underlova och överleverera
Lova inte mer än du kan hålla! Det är lätt att göra det för att du vill tillgodose kundens önskemål – men det kommer snarare att sluta med en missnöjd kund. Ta i stället i lite när du till exempel sätter deadlines eller tidsuppskattar. Leverera sedan tidigare eller gör jobbet snabbare – och du kommer få en nöjd kund som rekommenderar dig vidare.

Bygg en relation
Bjud in trogna kunder att tycka till om dina tjänster och produkter. Får du in ett bra förslag på ändring så genomför det och återkoppla sedan till kunden. Visa att du bryr dig om deras åsikter och vill möta deras behov.

När du pratar med kunden så se till att minnas vad den säger till nästa gång, även det som inte är direkt relaterat till ditt arbete. Skriv gärna ner stödord. Fråga sedan nästa gång ni pratar hur det gick med kontorsfesten, eller hemmarenoveringen eller vad den nu nämnt. Få kunden att känna sig ihågkommen.