Jo, det går att skapa nyheter om ditt företag

Anna Fagerström

Publicerades: 11 september, 2016

PR handlar bland annat om att locka journalister att skriva artiklar, och journalister vill ha nyheter. Så här skapar du nyheter kring ditt företag.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Först bara – vad är en nyhet? En nyhet behöver konstigt nog inte vara ny. Det räcker med att de som ska ta del av den inte kände till den sedan tidigare. Du kan alltså själv ha vetat något i åtta år, men för de flesta andra är det en nyhet.

Du kan också ”skapa” nyheter om ditt företag. Här får du några förslag på hur.

Uppgift

Läs igenom nedanstående – det är olika metoder för att skapa en nyhet. Ägna ett par minuter åt varje, och får du några idéer om ditt företag, skriv ner dem.

Metoder för att skapa nyheter:

  • Ha en åsikt. En tydligt och kontroversiell åsikt kan vara nyhetsstoff, särskilt om ämnet är aktuellt i nyhetsförmedlingen just nu. Ett alternativ är att skriva en debattartikel.
  • Ha ett förslag. En enkel lösning på ett komplicerat problem kan vara intressant för medier. Ju större problem, desto bättre. Och ju enklare själva lösningen är, desto större nyhetsvärde.
  • Gör en undersökning. Vilken är din önskerubrik? Det är det första du ska fundera på om du vill göra en undersökning för att använda i PR-syfte. Först därefter skriver du frågorna.
  • Skapa ett pris. Instifta ett pris som du delar ut till en spännande person eller ett annat företag. Både själva instiftandet, nomineringsperioden och utdelandet av priset kan ge publicitet.
  • Håll ett event. Ett event kan hållas enbart med syftet att det ska ge PR. Har du redan ett event på gång – tänk ett extra varv: Vad skulle kunna göra journalister intresserade av att komma?

Överväg vilken av dina idéer du vill gå vidare med. Ta ett första steg för att förverkliga idén.

 

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs