Så får du kunden att komma på fyra sekunder

Ebba Arnborg

Publicerades: 8 december, 2014

Fyra sekunder. Så lång tid har du att fånga besökarens uppmärksamhet på webben sägs det. I såväl sociala medier, nyhetsbrev, blogg och på din sajt. Det är inte mycket.

Så vill du att kunden ska komma – Till din webbplats! Vad trodde du? – då gäller det att sticka ut!

Samtidigt spenderar vi mer och mer tid på nätet. Du som småföretagare har stora möjligheter att hitta din kund – eller snarare hittas av din kund – här.

Det kan handla om att finnas överst på Google när någon söker efter svar som du kan ge. Eller genom intresseväckande innehåll som dyker upp i din kunds flöde på exempelvis Facebook, Instagram och Twitter.

Kort sagt potentialen har aldrig varit så stor, men inte heller bruset. Vi på Driva Eget vill så klart hjälpa dig att nå ut!

Jag har brunnit för, och jobbat med, webb i tio år. Nu vill jag dela med mig av de erfarenheter jag har gjort. Därför byter jag nu namn på min blogg till webbskolan.

Jag kommer att tipsa om hur du ska tänka för att nå dina kunder på nätet. Från nyhetsbrev, sökordsoptimering, content marketing och kampanjer till sociala medier. Kort sagt: webbinnehåll.

Sedan tidigare har jag gett tips för att lyckas på Instagram och på Facebook.

Läs mer: Webbskolan del 1: Här berättar jag hur du får läsare att klicka i nyhetsbrev.

Här kommer dagens tips för att fånga uppmärksamheten: Sätt en riktigt intresseväckande, och gärna lite dubbeltydig, rubrik. Som jag gjorde på det här inlägget. Följ sedan upp med kvalitativt innehåll. Då kommer kunden in, och stannar kvar. På fyra sekunder.

Ett annat tips för att behålla kundens intresse, och som en tjänst till kunden, är att alltid hänvisa till mer läsning på din sajt inom det område du skriver om. Till exempel så här:

3 ytterligare sätt vi hjälper dig att nå ut:

1) I nya numret av Driva Eget som kommer i veckan har jag skrivit ett stort tema om hur du tjänar mer på sociala medier. Där får du möta småföretagare som ökat sin lönsamhet genom sociala medier. Är du prenumerant dyker tidningen snart upp hemma i brevlådan. Inte prenumerant? Bli det här!

2) I vår nya social selling-skola med Fredrik Steinholtz får du tips om att bygga kundrelationer och sälja via sociala medier.

3) Dessutom har vi mängder av artiklar och guider kring nätaffärer på sajten.

 

PS: Tipsa gärna mig om vad du vill veta mer om – lämna en kommentar!