Nå ut på webben – 4 tips för att skriva texter som blir lästa

Ebba Arnborg

Publicerades: 13 januari, 2015

Vill du berätta om ditt företag och dina tjänster på nätet så att dina kunder vill läsa? Så här lyckas du.

Egentligen är det konstigt att prata om att skriva för webben. Och ställa det mot att skriva för papper. Riktigt så enkelt är det inte.

Vi läser ju inte IKEA-katalogen, TV-manualen, morgontidningen eller ett magasin på samma sätt, och alltså är texterna i dem fundamentalt olika. Samma sak gäller på nätet.

Att nå ut på webben handlar, precis som med alla typer av texter, om att sätta dig in i din målgrupps situation. När och varför läser de det du skriver?

Dessutom är det bra att tänka på sökmotorsomptimering (men det berättar jag om en annan gång läs så länge mer om det här).

Men det finns några generella saker att ha i åtanke. Här är 4 tips:

1. GÖR DET LÄTT ATT (SKUM)LÄSA
När vi surfar runt på webben scrollar vi snabbt igenom innehållet tills vi hittar det vi är på jakt efter, eller något intressant.

Vill du att dina läsare ska hitta det du vill berätta är det därför bra att göra det lätt för dem att läsa.

Satsa på korta stycken – framförallt om dina texter ska läsas i mobilen, och de ska de med all säkerhet. Du kan också fetmarkera första meningen i vartannat eller tredje stycke, eller använda mellanrubriker.

Dessutom kan du underlätta skumläsning genom att bryta ut faktarutor, skapa punktlistor och fetmarkera viktiga ord.

 

2. SKRIV DET VIKTIGASTE FÖRST
Det sägs att vi läsare i snitt hittar något intressant på var femte sida vi besöker. Det präglar såklart våra förväntningar. Vi läser misstänksamt, redo att dra vidare om det inte är vad vi söker.

Du behöver alltså lyfta upp det dina läsare vill läsa högt upp, och övertyga dem om att de är på rätt ställe. Glöm långa utläggningar – utan kör pang på rödbetan!

Du behöver inte börja med att berätta bakgrunden och rapa all fakta kronologiskt. Börja istället med det som är spännande och mest relevant för läsaren, fyll sedan på med fördjupning, bakgrund och fakta. På så sätt kan läsaren bara inte sluta läsa.

 

3. UNDVIK LÅNGA OCH KRÅNGLIGA TEXTER
Du har kanske hört det förut, men du har bara 3-4 sekunder på dig att fånga läsarens intresse innan den drar vidare till någon annan sida. Det finns såklart undantag, som specifik information man måste ta till sig, tänk nyheter om avdrag på Skatteverket.

Svårflirtade och inte rädda för att vara otrogna, det är en tuff målgrupp du skriver för på webben. För att hålla kvar läsaren gäller det att skriva kort och konkret.

Bara för att du vill berätta någonting kan du inte räkna med att någon ska läsa, allra minst på webben där en mer lättläst text kan vara så lite som två knapptryck bort. ”Kill your darlings!”.

 

4. UTGÅ FRÅN LÄSAREN
Även om vi faktiskt kan läsa även långa texter på webben (längre än på papper om vi är intresserade av ämnet) finns det forskning som visar att korta texter ofta ändå är bäst. Vi läser till om med mindre av texten ju längre den är, menar forskaren Jakob Nielsen. Även om det här beteendet kan förändras ju mer vi vänjer oss vid att läsa på webben.

Utgå från situationen när du bestämmer längden på din text. Tänk på att du också kan skriva flera artiklar om samma ämne istället för en riktigt lång, och länka vidare emellan.

Som med de flesta texter gäller det att hitta vinkeln på din text – att utgå ifrån anledningen till att någon vill läsa den, inte anledningen till att du vill skriva den.

 

Nästa gång kommer jag att presentera frågorna som hjälper dig med sista punkten – att skriva utifrån din läsares perspektiv.

Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.