Det här ska du dela i sociala medier

Fredrik Rosén

Publicerades: 3 december, 2014

Vi vet att köpbeteendet hos våra kunder har förändrats. Det innebär bla. att köpare numera startar sina köpprocesser innan de kontaktar någon leverantör. Köparen söker information i olika typer av sociala kanaler, för att inte missa några affärer behöver vi som företagare möta våra potentiella köpare i ett tidigt skede och just där de letar information. Ett sätt är att möta dem är i sociala medier och via den kanalen skapa intresse och inflytande i ett tidigt skede.

Är det viktigt att synas i sociala medier? Ja, om vi vill säljer något måste vi vara synlig och lätta att hitta samt skapa intresse och inte bara skapa intresse utan vi måste skapa ett förtroende genom att visa att vi har kunskap och expertis inom vårt specialistområde.

En nyckel i din strategi kring social selling är att ha ett bra innehåll att dela. Det är genom att bla. dela ditt innehåll som du bygger förtroende. Genom att förmedla värde via dina inlägg på bloggar, linkedIn, twitter, webinars, etc så bygger du förtroende.

  • Det material som du delar skall inte alltid vara ditt egna och det ska absolut inte vara säljargument.

Om allt du gör är att berätta om vad du säljer och hur bra du är, då har du missat hela poängen med vad sociala selling handlar om.

På vilka sätt kan jag skapa innehåll för att dela?

Genom att;

  1. Starta en blogg eller hitta någonstans att gästblogga.
  2. Skapa en podcast och intervjua kunder, prospekt etc.
  3. Skapa en presentation på Slideshare (www.slideshare.com) och dela den i ditt nätverk.
  4. Skapa en tidning med hjälp av Paper.li. Lägg 10-20 av de personer som ger dig kunskap och inkludera deras blogginlägg, tweets, etc. Det kommer att läggas upp automatiskt via ditt Twitter-konto, och du kan även dela det med andra via e-post eller linkedin.
  5. Tala på ett event och få det inspelat och dela exempelvis det på din linkedIn-profil
  6. Skapa en video där du förmedlar veckans tips på exempelvis linkedIn.
  7. Etc.

 

Hur kan jag hitta innehåll att dela som skapats av någon annan?

Genom att;

  1. Kommentera och dela andras bloggar.
  2. Dela innehåll som dina kunder och prospekt lägger ut.
  3. Dela innehåll från webbsiter som har intressanta saker att förmedla.
  4. Följ personer på twitter och linkedIn och i andra sociala kanaler och dela deras inlägg.
  5. Etc.

Det finns säkert fler intressanta tillvägagångssätt, använd din fantasi.

OBS! Kom nu ihåg att det är viktigt att hitta en bra mix av att dela andras och ditt egna innehåll och vad du än gör så sälj inte.

Ses om en vecka och lycka till!