Entreprenören: ”Undvik telefonen när du säljer”
Från ett skrivbord i Bangkok bestämde sig Wilda Nilsson för att förverkliga en dröm. Där och då tog hon steget att bli egen företagare. Nu har drömmen utvecklats till ett content marketingbolag med små sidoverksamheter. Hemligheten? Hon älskar att sälja, men telefonen låter hon helst bli.
Läs också: Så gör du när kunden inte betalar
”Visst kan man göra allt på en gång” tänkte Wilda för ungefär fem år sedan och flyttade till Bangkok, pluggade och startade samtidigt eget företag. I dag är hon tillbaka i Sverige och arbetar heltid som egen företagare med content marketingföretaget Kapybara. Dessutom har hon precis lanserat frågesportsspelet ”Gotlandsquizet”. Men vägen hit har inte alltid varit lätt.
För att synas och positionera sig själv kring de frågor Wilda vill arbeta med startade hon först en blogg, sedan en hemsida och började arbeta mycket med sociala medier.
– Det låter kanske klyschigt men det funkar. Det är bra att nischa sig inom ett visst område. Skriv om ditt specialområde så kan du hänvisa till blogg eller Facebooksida när du kontaktar dina kunder.
Wilda tycker att en av hennes styrkor är att hon älskar att sälja.
– Jag undviker telefonen utan tar istället helst den första kontakten genom sociala medier, bloggar eller mejl. Telefonen blir för direkt och kan vara påträngande för vissa.
Hon har valt ut fem företag i taget, utvärderat vad deras affärsmål är och hur hennes konsulttjänster kan underlätta eller komma till nytta för kunden.
– När jag vet det tar jag kontakt med rätt person för att få till det personliga mötet. Det är där man gör affärerna. Och jag har aldrig sålt in ett möte eller en lunch genom att kalla det ett ”förutsättningslöst möte”. Jag vinklar istället in det på något som kan få personen i fråga intresserad, säger hon.
När uppdragen väl började ramla in drabbades Wilda av en av sina första tuffa motgångar. En kund började bestrida fakturor och ville hålla inne summor på 200.000 kronor.
– När stora kunder dikterar villkoren är det tufft att vara själv och jag kunde känna mig väldigt liten i början. Jag löste det dock och fick mina pengar.
Företaget har varit lönsamt och därför kan Wilda nu finansiera egna projekt vid sidan av konsultverksamheten. Det senaste projektet, som hon driver tillsammans med formgivaren Cathrin Emdén, är ett sällskapsspel om Gotland. Projektet växte fram ur deras gemensamma kärlek till ön.
– Får jag en idé och dröm ser jag till att ta mig dit. Jag lägger upp en affärsplan och sedan arbetar jag mot målet. Det tror jag de flesta kan göra, skrattar hon.
Läs också: Se din lönsamhet och marginal här!
Wildas 7 råd – Så ökar du lönsamheten i ditt företag
1. Nischa dig mer!
Som litet företag finns fördelar i att dels bli riktigt duktig på att leverera en viss tjänst men också i att kunna leverera den tjänsten till en viss bransch bättre än någon annan. Som nischad expert är det lättare att sälja men också att ta mer betalt eftersom du då levererar kvalitet.
2. Våga säga nej till sådant som inte är lönsamt
Genom att tacka nej till uppdrag som ger för lite betalt får du loss tid som kan användas till att sälja in dina tjänster till nya kunder. Ibland måste man också våga säga nej till projekt som inte känns rätt i magen.
3. Ta vettigt betalt
Att sätta låga priser är lockande för att kunna konkurrera men som litet bolag är det sällan priset som är lämpligast att konkurrera med. När du förhandlar med en kund- utgå från den affärsnytta dina tjänster skapar för kunden och ta betalt utifrån det. Lättare sagt än gjort men det är hög tid att våga förhandla ordentligt.
Läs också: Sätt rätt pris på dina tjänster
4. Tid är pengar – budgetera rätt
Räkna dina timmar ordentligt när du gör konsultuppdrag. Ett projekt kan se lönsamt ut på fakturan men om du i själva verket jobbat fler timmar än de du fakturerar för kommer du själv få betala för det på ett eller annat sätt.
5. Brödföda och drömprojekt i en lönsam mix
Vissa uppdrag betalar mer, andra är mest roliga. Håll mixen på en lagom nivå för både plånboken och din egen livsglädje.
6. Gör det du är bäst på
Outsourca bokföringen eller bygget av din hemsida om du inte är bra på det. Lägg tid på kärnverksamheten, försäljning och på att leverera det dina kunder förväntar sig.
7. Sälj är din bästa finansiering
Dina kunder är dina bästa finansiärer. Fokusera mer på att sälja än på att hitta extern finansiering. Givetvis beror det på vilken typ av verksamhet du har. Det finns inget som heter ”men jag är ingen säljare” – det handlar bara om att hitta en försäljningsmetod som passar dig.