<![CDATA[]]>

8 dödssynder för företagare – så tänker du smart istället

Ebba Arnborg

Publicerades: 5 december, 2014

Här är åtta sätt att misslyckas som entreprenör – och hur du skyddar dig mot fällorna, och tänker smart istället!

Vill du lyckas med ditt företag? Se upp så att du inte råkar göra någon av dessa entreprenörs-dödssynder.

1. Avundsjuka
– Nej, andra har inte åkt räkmacka.
Se inte andras framgångar som en måttstock för att du inte har lyckats. Se dem som inspiration istället. Kan de så kan faktiskt du också!

Tänk smart istället: Vad har de gjort som jag kan kopiera? Kartlägg deras framgång och se hur de nått sina mål – kanske kan det fungera för dig att göra likadant?

Läs mer: Åsa tände på idén andra dömde ut – idag omsätter hennes företag 45 miljoner

Här hittar du fler artiklar om inspirerande småföretagare!

2. Ånger
– Nej, du behöver inte ge upp vid första missödet.
Chansen finns att du stöter på problem längs vägen. Kanske kommer du att misslyckas totalt. Men fastna inte i att älta hur det kunde hända.

Tänk smart istället: Ägna en bestämd tid åt att objektivt analysera vad som gick snett. Fokusera sedan på framtiden – hur undviker du att det händer igen? Upp igen och testa på nytt!

Läs mer: Så lyckas du med företag nummer 2

3. Bortförklarande
– Nej, det är inte bara andras fel.
Lika lite som att älta problem och missöden vinner du på att förklara bort dem.

Tänk smart istället: Lär av missöden, även om du upplever att det är andras fel att det gick snett är chansen stor att du ändå hade kunnat förhindra det – hitta hur och applicera den lärdomen i framtiden.

Läs mer: 8 tips – så lyckas du med feedback

4. Stagnering
– Nej, du är inte fullärd.
Det spelar ingen roll att du jobbat länge inom din bransch eller hållit på med ditt företag i fler år. Du är ändå inte fullärd. Ingen kan allt.

Tänk smart istället: Ju mer du vet desto större är chansen att du lyckas. Du kan tänka mer kreativt och ligga steget före. Lär och inspireras av andra. Våga lyssna på andras infallsvinklar och erkänna att du inte vet bäst. Håll dig uppdaterad på branschnyheter genom webb och tidningar. Gå en kurs.

Vill du lära dig PR, bokföring, att sälja mer eller att starta eget? Här hittar du Driva Egets webbkurser!

5. Dålig planering
– Nej, allt löser sig inte alltid till det bästa av sig själv.
Låt inte timmarna rinna dig ur händerna. Det är lätt att tänka att du tar uppgifterna som de kommer, men då låter du andra styra din tid.

Tänk smart istället: Avsluta och börja varje dag med att se över din att göra-lista. Sedan kan du självklart behöva göra avsteg från den men då vet du vad du prioriterar ner.

Läs mer: 8 steg till en superproduktiv vecka

7. Tjurskallighet
– Nej din affärsplan måste inte se likadan ut som 1987.
Envishet kan leda dig mot dina mål, men se upp så att du inte blir tjurskallig. Håll inte hårdnackat fast vid din originalidé om den inte fungerar. Du måste våga omvärdera.

Tänk smart istället: Du behöver inte alltid vända kappan efter vinden – men se till att ständigt fundera över om du skulle vinna på att göra justeringar. Oavsett om det blir små eller stora förändringar, ett smidigare sätt att jobba eller en helt ny verksamhetsinriktning, så gäller det att anpassa ditt företag och din affärsidé till nya trender och svängningar i branschen.

Läs mer: Carl vinklade om sitt företag – då steg det som en raket

8. Pengafixering
– Nej, vad du ska ta betalt är faktiskt inte viktigast.
Vad menar vi nu? Jo, självklart behöver du hålla koll på siffrorna och se till att få mer intäkter än utgifter. Men stirra dig inte blind på prislappen på dina produkter. Du måste börja med efterfrågan, och efterfrågan styrs av vilken nytta du gör för kunden.

Tänk smart istället: Skapa produkter och tjänster som verkligen hjälper och underlättar för din kund. Service skapar efterfrågan. Och med efterfrågan kommer intäkterna. Sedan kan du fundera på att höja priset

Läs mer: Så sätter du rätt pris – och höjer det!

Uppdaterad 2016-08-16