<![CDATA[]]>

Nära kundrelationer – nyckeln till deras framgång

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 17 februari, 2016

För två år sedan startade umeåbon Gustav Burman sitt företag Sliqhaq. Bra kontakt med kunderna har varit fokus nummer ett sedan första dagen och har nu lett fram till en ny tjänst.

Mycket skäggväxt, ett brinnande intresse för grooming och ett entreprenörshjärta. Det fick Gustav Burmans att satsa på att bli egenföretagare och starta en webbshop.
– Vi gick direkt ut till de varumärken som vi ville sälja och berättade om vår affärsidé; hudvårdsprodukter för män och särskilt fokus på rakning och skäggvård.

Det blev en lyckad start. De fick in 400 produkter från olika varumärken och sajten blev utsedd till årets nykomling 2014 av Prisjakt. Nu har webbshopen Sliqhaq funnits i snart två år och Gustav har från början varit noga med kundrelationerna.

– Vi ringer ofta upp eller mejlar våra kunder och frågar vad de tycker om våra produkter, webbshoppen eller hur de upplevde leveransen. Vi har fått mycket tips tack vare kunder. Har man dålig fantasi om hur man kan utveckla företaget, kan man alltid lyssna på kunders idéer, skrattar Gustav.

Dålig fantasi eller inte, tack vare en av deras kunder har de nu utvecklat och lanserat en ny tjänst.

– Det är en prenumerationstjänst med skäggvårdspaket som kommer ut månadsvis till kund. En av våra kunder tyckte det saknades på marknaden och ville samarbeta med oss. Vi gick igång på upplägget direkt och hade redan de tekniska lösningarna och logistiken. Kunden som kom med idén finns med hela tiden, utvecklar innehållet och är en ambassadör för tjänsten på marknaden. Ett bra samarbete.

Gustav har inte tagit in någon extern finansiering utan tagit banklån och satsat mycket själv.

– I början hade vi inte så mycket kunder och då la jag mycket kraft på att se till att företaget fick en effektiv organisation. På så sätt har vi lättare klarat av att hantera en ökande kundstock.

En nyckel för att lyckas med sitt företag är att ha bra människor med sig från start, menar Gustav.

– Satsa på bra folk med rätt kompetenser för just ditt företag. All kunskap behöver du inte ha i företaget utan satsa på det viktigaste, resten kan du hyra in vid behov.