<![CDATA[]]>

Pluring-uppfinnarens ”hemliga” tips för att lyckas med företaget

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 8 november, 2013

Camilla Ljunggrens produkt Pluring har sålt absolut mest på Designtorget. Läs här hennes ”hemliga” råd för att lyckas.

Ni har säkert sett hennes produkt Pluring, disktrasehållaren som fått alla sunkiga disktrasor att inte skapa lika mycket irritation i köket.

– Jag är extra bra på några saker: dels att titta västerut och dels att plagiera – men med finess, sa entreprenören Camilla Ljunggren när hon föreläste på Anders Walls entreprenörsdag i Uppsala.

– Jag har också haft modet att säga ja. Och att vara uthållig. Men som entreprenör är det ganska svårt – det kliar i fingrarna precis hela tiden, fortsatte hon.

Nu är hon 32 år, men som 16-åring uppfann hon Pluring som även har legat på topp tio på Designtorgets försäljningslista – i tio år!

Vad hennes framgångsknep är? Som oerfaren och ung entreprenör hade hon bara en taktik:

– Jag tackade ja till allting, från mingel till nätverksträffar. Jag tittade på deltagarlistan och prickade för de jag tyckte var intressanta och bestämde mig för att verkligen prata med dem. Då ska ni veta att jag inte alls var så här utåtriktad när jag var 16 år.

Camilla började med noll i nätverk, men byggde till slut upp ett jättestort. Från unga till äldre.

– Ni vet det där pirret i magen, innan man ska ringa en person eller skaka hand med någon. Jag har sagt att den dag pirret inte finns längre är det också dags för mig att göra något annat. Då utvecklas jag inte längre.

 

LÄS OCKSÅ:

Artikel uppdaterad 20150220