Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

30 saker jag älskar med att vara frilans

1 augusti, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Jag fick en förfrågan av Maria om att skriva om fördelarna med att inte ha ett jobb att gå till. Maria, jag svarar på dina andra frågor i ett senare inlägg för jag kände att just detta är så viktig att skriva om och jag blir arg på mig själv för att jag inte gjort det tidigare. Jag började tänka efter och det blev 30 punkter – alldeles för få om jag får bestämma. Men här kommer de:

30 saker jag älskar med att vara frilans
  1. Lyckan i att vakna varje morgon, titta på klockan – och snooza i en timme till. Sen att jag jobbar över många kvällar spelar mig mindre roll.
  2. Att när någon frågar var jag jobbar kan jag lyfta på hakan och säga ”jag jobbar för mig själv”.
  3. Lyxen i att luta mig tillbaka i soffan på morgonen i kaffefläckig morgonrock och med laptopen i knäet – och sedan sitta kvar där hela dagen.
  4. Att jag kan tjäna mer pengar som egen än som anställd (för ägarna tar en så stor del av kakan).
  5. Att när någon frågar vilken tidning jag skriver för så kan jag svara ”åh, det är olika, men favoriten är...”.
  6. Att jag aldrig, aldrig känner av ekorrhjulet.
  7. Kicken man får av att skicka in en massa artikelförslag och få tillbaka ”den låter bra, den tar vi!"
  8. Att jag kan äta lunch med olika människor varje dag.
  9. Att en gång sa en fin gammal dam till mig när jag berättade att jag jobbar som frilans: ”DET tycker jag är bra av dig”.
  10. Känslan när en uppdragsgivare säger ”bra!” om en artikel jag skrivit. (Det är på något sätt roligare att höra när man är sin egen, varför vet jag inte.)
  11. Att jag kan sitta uppe till 4 på morgonen och skriva för jag vet att jag kan sova ut dagen därpå.
  12. Att en dag vara med på en glamourös modeplåtning och nästa dag intervjua en bonde om årets jordgubbsskörd.
  13. Det praktiska i att kunna säga, när en kompis frågar när vi ska fika: ”Bestäm du, jag kan typ närsomhelst!”.
  14. Att jag kan äta lunch i två timmar om jag vill.
  15. Att jag kan gå till gymmet och träna mitt på dagen. Sen att jag aldrig gör det är en annan femma.
  16. Att jag aldrig behöver ”sitta av” tiden till klockan 17 en fredagseftermiddag.
  17. Det sköna i att man träffar så mycket människor i jobbet att det inte känns det minsta ensamt.
  18. Att jag kan ha ett stammiscafé där alla känner mig och ler mot mig när jag kommer in.
  19. Att jag kan sitta där en halv dag och skriva och när det börjar bli trist plockar jag ihop mina prylar – och går rakt över gatan till ett annat café.
  20. Det fina i att man kan gå runt och ha megaångest över att inte sälja tillräckligt men att det alltid, på något märkligt sätt, ordnar sig ändå.
  21. Att när eftermiddagströttheten infaller sig kan jag lägga mig raklång på kontorets soffa och sova en timme.
  22. Effektiviteten som kommit med att vara egenföretagare och fakturera sin tid, vilket gör att jag kan jobba mindre (nu jobbar jag jämt ändå men det är för att jag har mina sidoprojekt).
  23. Det härliga i att jag kan HA sidoprojekt utan att en chef ska tycka till.
  24. Att jag då och då går längs gatan på väg mot jobbäventyr och känner hur lyckan bubblar upp inom mig. Att jag överhuvudtaget känner mig som en lite lyckligare person.
  25. Att jag vet, när jag står och pratar med andra som vill börja frilansa eller blir tvungna till det av olika anledningar, att de antagligen är på väg mot den bästa tiden i deras liv (om de bara lägger ner lite extra tid och energi i början). Det gör mig stolt över mitt yrke.
  26. Att jag kan gå på stan och kläcka en artikelidé som jag sedan tjänar pengar på.
  27. Att jag kan köpa saker som en dator och en kamera och dra av hela rasket på företaget.
  28. Alla de fina människor som jag lärt känna och som också är egenföretagare. Inga är så bra på att nätverka, umgås och hjälpa varandra som frilansare!
  29. Att de som sa att man inte kan lyckas som frilans hade fel.
  30. Att jag är fullkomligt fri.
Vad älskar ni andra med att vara frilans?Om du vill få ett mail varje gång jag uppdaterar bloggen, maila mig på camilla@driva-eget.se.Edit: Syftet med detta inlägg var att lyfta fram de positiva sakerna med att ha en fri arbetstid. Det finns självklart många negativa saker med att vara sin egen - osäkerheten att inte få ekonomin att gå ihop till exempel - men de kan komma i ett annat inlägg. Sen jobbar jag fruktansvärt mycket, långt mer än genomsnittet, främst för att jag har ett aktiebolag vid sidan om mitt frilansande som jag håller på att bygga upp. Bara så att ingen missförstår det där med sovandet :)

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.