5 egenskaper som gör dig till en lysande säljare
Sälja är A och O för många småföretagare. Så vilka bra egenskaper bör du plocka fram – och jobba mer med för att bli en bra säljare? Experten Therese Dalberg tipsar!


Foto: Bli en bättre säljare.
Therese Dalberg är VD och grundare av företaget 101 Relationer – ett av Sveriges ledande företag inom nykundsbearbetning och mötesbokning.
Här är fem viktiga egenskaper som gör dig till en lysande säljare, enligt Therese:
1. Var kreativ
– Tänk utanför boxen. När jag är ute och säljer försöker jag förstå kunderna och deras problematik. Här gäller det att vara kreativ och spåna vidare med kunden. Inte bara tänka att "du ska köpa det här av mig" utan förstå din kund och hitta lösningar. Fråga mycket och få kunden att känna att du förstår hen.
2. Var personlig
– Man gör business med folk som man tycker om. Därför är det viktigt att jobba mycket med den personliga kontakten. Var inte bara en leverantör utan skapa en personlig kontakt. Skicka ett trevligt mejl till kunden innan ert möte äger rum och lägg till personen på Linkedin så fort som möjligt. Få personen att verkligen tycka om dig.
3. Var orädd
– Ibland kan det kännas som att man bara jagar och jagar en person. Du ringer och ringer, men här gäller det att vara orädd och verkligen försöka få tag på personen genom olika metoder. Svarar han eller hon inte i telefon, så kontakta via Linkedin eller ring från en kollegas telefon. Men dra också en gräns, personen som inte svarar tar mycket av din tid, så var rak. Säg: "Är du inte intresserad, så säg det gärna till mig." Då ödslar du inte för mycket energi.
4. Var tydlig
– Var tydlig med ditt budskap – när du träffar en kund är du där för att ni ska göra affärer ihop. Man skjuter sig själv i foten många gånger om man inte pratar om ordern. Man ses för att man ska ta beslut och jobba vidare. Så våga fråga efter order.
5. Visualisera
– I vårt bolag visualiserar vi ofta. Tänk att personen du ringer kommer att köpa produkten eller tjänsten som du säljer. Att personen som du hör av dig till är galen om hen inte köper det du erbjuder. Det genomlyser hela ditt sälj. För det är skillnad på säljare och säljare – den som tror på sin produkt eller tjänst lyckas oftare.
LÄS OCKSÅ: Gör kunden till din bästa säljare

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)
Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en framgångsrik säljare?
De fem viktigaste egenskaperna för en framgångsrik säljare är kreativitet, personlighet, mod, tydlighet och förmågan att visualisera. Som säljare behöver du kunna tänka utanför boxen, skapa personliga relationer med dina kunder och våga vara ihärdig i ditt arbete. Dessutom är det avgörande att du kan kommunicera tydligt och har en stark tro på din produkt eller tjänst!
Hur blir man en bättre säljare som småföretagare?
För att utvecklas som säljare bör du fokusera på att förstå dina kunders behov och utmaningar. Börja med att träna på att ställa bra frågor och lyssna aktivt. Skapa personliga kontakter genom att använda olika kanaler som telefon, LinkedIn och e-post. Visualisera framgång och var övertygad om värdet i det du erbjuder - det smittar av sig i din kommunikation!
Hur viktigt är det med personlig kontakt i försäljning?
Personlig kontakt är avgörande eftersom människor helst gör affärer med personer de gillar och litar på. Bygg relationer genom att vara genuint intresserad av dina kunder, följ upp via olika kanaler och var proaktiv i din kommunikation. Ett tips är att alltid skicka ett personligt mejl innan möten och koppla upp dig med kunden på LinkedIn direkt efter!
Hur hanterar man motgångar som säljare?
Framgångsrika säljare är orädda och uthålliga. När någon inte svarar, var kreativ i dina kontaktförsök men sätt också gränser. Var rak i din kommunikation och fråga om personen inte är intresserad - det sparar tid och energi. Kom ihåg att varje "nej" tar dig närmare ett "ja" och använd visualisering för att behålla en positiv inställning!
Hur avslutar man en försäljning på ett bra sätt?
Nyckeln till att avsluta affärer är tydlighet i kommunikationen. Var klar med att syftet med ert möte är att göra affärer. Våga fråga efter ordern - många säljare misslyckas just för att de inte tar steget att be om affären. Visualisera framgång innan varje kundmöte och var övertygad om att din lösning är rätt för kunden!