Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Försäljning & Lönsamhet

5 sätt att skapa ett värdefullt företag

Sponsrad artikel 11 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Hur skapar jag ett värdefullt företag? Hur ökar jag omsättningen och får igång försäljningen? Och behöver jag skydda företagets varumärken? I den här guiden går vi igenom hur du skapar värden och ökar omsättningen i ditt företag – i fem steg.

Psst! Innan vi kör igång vill vi tipsa dig om två saker du kan göra innan du läser den här guiden.

  1. Få svaren på de 5 vanligaste starta eget-frågorna. Här lär du dig att komma igång med ditt företag.
  2. Gå Visma Spcs Starta eget-kurs som är helt kostnadsfri.
Boo Gunnarson företagarexpert på Visma SPCS

Alright, tillbaka till den här guiden. Boo Gunnarson är Visma SPCS företagarexpert och har under decennier hjälpt tusentals företagare att starta eget och få fart på företaget. Här är några av Boos viktigaste råd för att skapa värden i ditt företag.

Och allt börjar med försäljning.

Steg 1: Så säljer ditt företag mer på nätet

Om du vill skapa ett värdefullt företag behöver du börja i rätt ände – och det är att öka företagets försäljning. Idag sker stora delar av köpprocessen och ofta också köpet på nätet. Så börja med att skapa närvaro och relevans digitalt.

Kommunicera i sociala medier, skaffa en hemsida och sälj i din webbshop (exempelvis Visma Webshop). Det är av stor vikt att lära känna målgruppen och hur de använder webben. När du etablerat en närvaro på nätet måste dina texter och ordval motsvara det dina kunder söker på.

Tips: Så här gör du för att starta en webbshop.

Vad söker dina kunder efter på Google?

Google gillar när du har tydliga svar. Men hur kommer du fram till vad som är relevant innehåll på din webbplats eller i din webbshop? Det viktiga är att få Google att gilla ditt innehåll så att du hamnar högt upp i sökresultatet och det kan du göra på flera sätt.

– Det finns många verktyg att ta hjälp av. Jag väljer att lyfta Google Trender som ger en bra fingervisning kring populära sökningar, alltså sökvolymerna, samtidigt som det är enkelt att använda, tipsar Boo.

Här kan du jämföra ordval; är det ekologiskt eller hållbart som är rätt ordval utifrån de sökvolymer Google Trender visar? Med Google Trender får du en bra känsla för ordval när du skriver texter på din webbplats, samtidigt som du kan hitta synonymer för en bredare ordpalett.

Tips:Så lyckas du med företagets sökmotoroptimering.

Använd referenser från nöjda kunder

I alla kanaler du använder kan du låta nöjda kunder berätta vad de fått ut av dina tjänster och/eller produkter. Nöjda kunder är trovärdiga säljare. Se därför till att fråga kunderna om du får lyfta dem som referenser och be dem berätta om hela resan från kontakt till leverans. Om du har en omtyckt produkt eller en populär tjänst, se också till att införa ett ratingsystem eller omdömessystem på din hemsida.

– Våga visa och dela din kunskap, speciellt när du säljer tjänster. Jag har genom åren mött företagare som vill behålla kunskapen för dig själv. Eftersom jag och familjen bor i ett gammalt hus googlar jag lite då och då fönsterrenovering, fasadmålning och liknande. Det första Google visar mig är tips och filmklipp. När jag ser ett filmklipp om renovering – steg för steg – av gamla fönster förstår jag varför det kostar så mycket, berättar Boo.

Hur kan du visa din kunskap och yrkesskicklighet? När du delar din kunskap ökar värdet av din tjänst – och din trovärdighet! Ett gott rykte och en bevisad yrkesskicklighet ökar värdet av ditt erbjudande, och hjälper dig att skapa ett värdefullt företag.

Läs mer: Så här annonserar du på Google.

Steg 2: En bra kundupplevelse skapar värde

Dina kunder väljer dig för att du hjälper dem genom din kunskap och dina produkter. Så fastna inte bara i tekniken. Sätt fokus på kundupplevelse – inte produkt eller tjänst. 

– Detta är en vanlig synd som både stora och små företag begår. Många säljare har genom åren satt stort fokus på teknik och fullständigt obegripliga säljargument. Men det handlar om att ge kunden en trygg och intressant upplevelse. Fokusera på den nytta din kund får istället, hur du kan hjälpa dem och vad resultatet kan bli, tipsar Boo.

Om du gillar att prata teknik, tänk på att en teknikintresserad kund kommer att kontra med överkursfrågor för att testa din kunskap. Låt kundnyttan vara i ditt blickfång; vilket utbyte har din kund av din produkt eller tjänst? Att sälja är att ta med kunden på en resa från nuläge till idealläge.

Fokusera på kundnyttan

Så istället för att fastna på fakta och teknik, sätt fokus på vad din kund kommer att uppnå tack vare din leverans. Säljer du städtjänster kan du fundera på om din kund antingen tycker att städning är något att undvika eller om de köper dina tjänster för att komma hem till ett rent hem en fredagseftermiddag? Vanligtvis handlar dina kunder av dig för att uppnå eller för att undgå.

– Därför är det viktigt att i kommunikation och säljsamtal snabbt förstå vad som driver din kund. Du träffar rätt snabbare när dina första frågor ger dig kunskap, och du därefter kan välja agenda för samtalet, menar Boo.

Detta bygger också trovärdighet. Det fortsatta samtalet går sedan vidare utifrån om kunden vill uppnå ett idealläge eller bara vill slippa göra det själv.

Läs mer: Så här lär du dig försäljningsteknik

Steg 3: Lär dig sälja fast det känns obekvämt

Gillar du att sälja? Grattis, då är det bara att sätta igång. Eller tillhör du de 80 procent som känner sig obekväma när det är dags för försäljning? 

Det är hög tid att ändra nidbilden av en säljare. För i tiden var främsta kännetecknet på en säljare en person som pratade – mycket. Men ju mer du pratar desto lättare blir det för din kund att tappa intresse och förtroende. Den gamla hederliga monologen är idag nedtonad.

– Försäljning idag handlar om att ställa frågor, ringa in och säkerställa att kunden har behov av ditt erbjudande, berättar Boo.

Genom att ställa rätt frågor låter du din blivande kund berätta om vilken hjälp den behöver. Samtidigt känner kunden att du är uppriktigt intresserad av att flytta fram din kund genom din kunskap och/eller dina produkter. Det är ju inte alltid så att din kund vet vad det finns för lösningar på deras behov.

Så bygger du upp ett säljsamtal

Fundera på vilka frågor som är relevanta i ett samtal. Summera det ni pratat om och ge exempel på det idealläge kunden vill uppnå. Ser du skillnaden i gammalt säljtänk och det som är mer vanligt idag? Det är rätt initiala frågor som lägger grunden till ett bra samtal. 

– När du börjar bli klar över kundens behov är det dags att utbilda kunden så att de förstår nyttan av ditt erbjudande. Det är först då det får ett värde. Sedan visar du lösningarna, tipsar Boo.

Det är egentligen enkelt. För att du ska lyckas bygga ett värdefullt företag krävs kunder. Och för att få kunder, krävs att du eller någon annan säljer.

Läs också: Så lyckas du med företagets marknadsföring.

Steg 4: Viktigaste sättet att bygga ett värdefullt företag? Förstå kunden!

Hur många gånger har du fått enkäter och frågeformulär från dina leverantörer? Lär av dem, syftet med genomtänkta frågor är att du ska få rätt information och rätt erbjudande. Ju mer relevant du blir i din kommunikation desto fler kommer att ta del av den och i förlängningen också handla av dig. 

Det är bra att involvera kunder både i startprocessen och när din verksamhet är igång. Delaktighet skapar ett engagemang hos kunderna. Ta efter dina egna förebilder. Varför handlar du hellre i vissa affärer/webbshoppar? Är det bara priset eller finns det fler faktorer? Priset skiljer ju sällan så mycket.

– Var frågvis och gör enkäter. Ring upp en kund varje vecka och fråga hur din tjänst eller produkt funkar hos dem. Om du inte frågar får du inte veta, menar Boo.

- Jag glömmer aldrig slipsnålen med bokstäverna YCDBSOYA. Minns jag rätt var det en försäljningschef på ett stort amerikanskt företag som delade ut dessa till alla säljare som bar slips. Fritt översatt betyder det ”fastna inte i kontorsstolen”. Vi måste alla vara framåtlutade, hela tiden, annars når vi aldrig fram till våra kunder.

Boo Gunnarson

Steg 5: Skydda företagets varumärken för att skapa ett värdefullt företag

– Du ska vara stolt över ditt företag och skydda ditt varumärke. Det är speciellt viktigt om du startar som enskild firma som bara har namnskydd i länet och kan vara bra att tänka på om du senare planerar att växla till aktiebolag, menar Boo.

Att skydda sitt varumärke stärker din relation till marknaden. Det minskar också risken att förväxlas med andra som väljer ett snarlikt namn. Du vill ju vara så unik som möjligt för att inte tappa kunder. Rent praktiskt registrerar du ditt företag på Bolagsverket och ditt varumärke på PRV. Tänk igenom om du behöver skydda varumärket i mer än en klass (typ varu- eller tjänstegrupp).

Du hittar mycket bra information på prv.se. Dessutom har PRV en riktigt bra kundtjänst som hjälper dig rätt bland varumärkesklasser och utökat skydd i Europa eller hela världen. Ta reda på vilka skydd du behöver för din verksamhet.

Lev ditt varumärke

Viktigast är att leva sitt varumärke. Trovärdighet, bemötande och relevans är viktiga komponenter i ett starkt varumärke. Det är lätt att fastna i en snygg logga men varumärket är faktiskt inte det du säger, det är hur du upplevs, vilka känslor du skapar och värde du ger. En snygg logga med koppling till verksamheten får ett värde när dina kunder berättar för andra om dig. Det är då du bygger ett starkt varumärke.

Bonus: 3 andra sätt att bygga ett värdefullt företag

Det viktigaste för att bygga ett värdefullt företag är alltså att lyckas med försäljningen och att skydda det som är värdefullt i företaget. Men det finns även andra saker som bygger värde i ditt företag. En viktig del är ordning och reda.

  • Se till att ha en fungerande ekonomiprocess, som hjälper företaget att undvika fel och som skapar en smidig ekonomihantering. För att lyckas med det kan du exempelvis använda Visma eEkonomi.
  • Oavsett vilken typ av bolag du driver och vilken bransch du är i så hanterar du fakturor. Och det kan lätt bli väldigt tidskrävande att hantera alla fakturor manuellt. Se till att skapa en smidig och snabb fakturahantering. Det kan du göra antingen via en lösning i ditt bokföringsprogram eller genom ett rent faktureringsprogram, som exempelvis Visma eEkonomi Fakturering.
  • Se till att ha koll på all fakturerbar tid med ett smart tidrapporteringsprogram. Med exempelvis Visma Tid, kan ni inte bara rapportera all tid via datorn, direkt i mobilen eller surfplattan. Ni kan också hantera utlägg eller registrera bilresor på stående fot.

I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.