Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Försäljning & Lönsamhet

5 sätt att skapa ett värdefullt företag

Sponsrad artikel 11 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Hur skapar jag ett värdefullt företag? Hur ökar jag omsättningen och får igång försäljningen? Och behöver jag skydda företagets varumärken? I den här guiden går vi igenom hur du skapar värden och ökar omsättningen i ditt företag – i fem steg.

Psst! Innan vi kör igång vill vi tipsa dig om två saker du kan göra innan du läser den här guiden.

  1. Få svaren på de 5 vanligaste starta eget-frågorna. Här lär du dig att komma igång med ditt företag.
  2. Gå Visma Spcs Starta eget-kurs som är helt kostnadsfri.
Boo Gunnarson företagarexpert på Visma SPCS

Alright, tillbaka till den här guiden. Boo Gunnarson är Visma SPCS företagarexpert och har under decennier hjälpt tusentals företagare att starta eget och få fart på företaget. Här är några av Boos viktigaste råd för att skapa värden i ditt företag.

Och allt börjar med försäljning.

Steg 1: Så säljer ditt företag mer på nätet

Om du vill skapa ett värdefullt företag behöver du börja i rätt ände – och det är att öka företagets försäljning. Idag sker stora delar av köpprocessen och ofta också köpet på nätet. Så börja med att skapa närvaro och relevans digitalt.

Kommunicera i sociala medier, skaffa en hemsida och sälj i din webbshop (exempelvis Visma Webshop). Det är av stor vikt att lära känna målgruppen och hur de använder webben. När du etablerat en närvaro på nätet måste dina texter och ordval motsvara det dina kunder söker på.

Tips: Så här gör du för att starta en webbshop.

Vad söker dina kunder efter på Google?

Google gillar när du har tydliga svar. Men hur kommer du fram till vad som är relevant innehåll på din webbplats eller i din webbshop? Det viktiga är att få Google att gilla ditt innehåll så att du hamnar högt upp i sökresultatet och det kan du göra på flera sätt.

– Det finns många verktyg att ta hjälp av. Jag väljer att lyfta Google Trender som ger en bra fingervisning kring populära sökningar, alltså sökvolymerna, samtidigt som det är enkelt att använda, tipsar Boo.

Här kan du jämföra ordval; är det ekologiskt eller hållbart som är rätt ordval utifrån de sökvolymer Google Trender visar? Med Google Trender får du en bra känsla för ordval när du skriver texter på din webbplats, samtidigt som du kan hitta synonymer för en bredare ordpalett.

Tips:Så lyckas du med företagets sökmotoroptimering.

Använd referenser från nöjda kunder

I alla kanaler du använder kan du låta nöjda kunder berätta vad de fått ut av dina tjänster och/eller produkter. Nöjda kunder är trovärdiga säljare. Se därför till att fråga kunderna om du får lyfta dem som referenser och be dem berätta om hela resan från kontakt till leverans. Om du har en omtyckt produkt eller en populär tjänst, se också till att införa ett ratingsystem eller omdömessystem på din hemsida.

– Våga visa och dela din kunskap, speciellt när du säljer tjänster. Jag har genom åren mött företagare som vill behålla kunskapen för dig själv. Eftersom jag och familjen bor i ett gammalt hus googlar jag lite då och då fönsterrenovering, fasadmålning och liknande. Det första Google visar mig är tips och filmklipp. När jag ser ett filmklipp om renovering – steg för steg – av gamla fönster förstår jag varför det kostar så mycket, berättar Boo.

Hur kan du visa din kunskap och yrkesskicklighet? När du delar din kunskap ökar värdet av din tjänst – och din trovärdighet! Ett gott rykte och en bevisad yrkesskicklighet ökar värdet av ditt erbjudande, och hjälper dig att skapa ett värdefullt företag.

Läs mer: Så här annonserar du på Google.

Steg 2: En bra kundupplevelse skapar värde

Dina kunder väljer dig för att du hjälper dem genom din kunskap och dina produkter. Så fastna inte bara i tekniken. Sätt fokus på kundupplevelse – inte produkt eller tjänst. 

– Detta är en vanlig synd som både stora och små företag begår. Många säljare har genom åren satt stort fokus på teknik och fullständigt obegripliga säljargument. Men det handlar om att ge kunden en trygg och intressant upplevelse. Fokusera på den nytta din kund får istället, hur du kan hjälpa dem och vad resultatet kan bli, tipsar Boo.

Om du gillar att prata teknik, tänk på att en teknikintresserad kund kommer att kontra med överkursfrågor för att testa din kunskap. Låt kundnyttan vara i ditt blickfång; vilket utbyte har din kund av din produkt eller tjänst? Att sälja är att ta med kunden på en resa från nuläge till idealläge.

Fokusera på kundnyttan

Så istället för att fastna på fakta och teknik, sätt fokus på vad din kund kommer att uppnå tack vare din leverans. Säljer du städtjänster kan du fundera på om din kund antingen tycker att städning är något att undvika eller om de köper dina tjänster för att komma hem till ett rent hem en fredagseftermiddag? Vanligtvis handlar dina kunder av dig för att uppnå eller för att undgå.

– Därför är det viktigt att i kommunikation och säljsamtal snabbt förstå vad som driver din kund. Du träffar rätt snabbare när dina första frågor ger dig kunskap, och du därefter kan välja agenda för samtalet, menar Boo.

Detta bygger också trovärdighet. Det fortsatta samtalet går sedan vidare utifrån om kunden vill uppnå ett idealläge eller bara vill slippa göra det själv.

Läs mer: Så här lär du dig försäljningsteknik

Steg 3: Lär dig sälja fast det känns obekvämt

Gillar du att sälja? Grattis, då är det bara att sätta igång. Eller tillhör du de 80 procent som känner sig obekväma när det är dags för försäljning? 

Det är hög tid att ändra nidbilden av en säljare. För i tiden var främsta kännetecknet på en säljare en person som pratade – mycket. Men ju mer du pratar desto lättare blir det för din kund att tappa intresse och förtroende. Den gamla hederliga monologen är idag nedtonad.

– Försäljning idag handlar om att ställa frågor, ringa in och säkerställa att kunden har behov av ditt erbjudande, berättar Boo.

Genom att ställa rätt frågor låter du din blivande kund berätta om vilken hjälp den behöver. Samtidigt känner kunden att du är uppriktigt intresserad av att flytta fram din kund genom din kunskap och/eller dina produkter. Det är ju inte alltid så att din kund vet vad det finns för lösningar på deras behov.

Så bygger du upp ett säljsamtal

Fundera på vilka frågor som är relevanta i ett samtal. Summera det ni pratat om och ge exempel på det idealläge kunden vill uppnå. Ser du skillnaden i gammalt säljtänk och det som är mer vanligt idag? Det är rätt initiala frågor som lägger grunden till ett bra samtal. 

– När du börjar bli klar över kundens behov är det dags att utbilda kunden så att de förstår nyttan av ditt erbjudande. Det är först då det får ett värde. Sedan visar du lösningarna, tipsar Boo.

Det är egentligen enkelt. För att du ska lyckas bygga ett värdefullt företag krävs kunder. Och för att få kunder, krävs att du eller någon annan säljer.

Läs också: Så lyckas du med företagets marknadsföring.

Steg 4: Viktigaste sättet att bygga ett värdefullt företag? Förstå kunden!

Hur många gånger har du fått enkäter och frågeformulär från dina leverantörer? Lär av dem, syftet med genomtänkta frågor är att du ska få rätt information och rätt erbjudande. Ju mer relevant du blir i din kommunikation desto fler kommer att ta del av den och i förlängningen också handla av dig. 

Det är bra att involvera kunder både i startprocessen och när din verksamhet är igång. Delaktighet skapar ett engagemang hos kunderna. Ta efter dina egna förebilder. Varför handlar du hellre i vissa affärer/webbshoppar? Är det bara priset eller finns det fler faktorer? Priset skiljer ju sällan så mycket.

– Var frågvis och gör enkäter. Ring upp en kund varje vecka och fråga hur din tjänst eller produkt funkar hos dem. Om du inte frågar får du inte veta, menar Boo.

- Jag glömmer aldrig slipsnålen med bokstäverna YCDBSOYA. Minns jag rätt var det en försäljningschef på ett stort amerikanskt företag som delade ut dessa till alla säljare som bar slips. Fritt översatt betyder det ”fastna inte i kontorsstolen”. Vi måste alla vara framåtlutade, hela tiden, annars når vi aldrig fram till våra kunder.

Boo Gunnarson

Steg 5: Skydda företagets varumärken för att skapa ett värdefullt företag

– Du ska vara stolt över ditt företag och skydda ditt varumärke. Det är speciellt viktigt om du startar som enskild firma som bara har namnskydd i länet och kan vara bra att tänka på om du senare planerar att växla till aktiebolag, menar Boo.

Att skydda sitt varumärke stärker din relation till marknaden. Det minskar också risken att förväxlas med andra som väljer ett snarlikt namn. Du vill ju vara så unik som möjligt för att inte tappa kunder. Rent praktiskt registrerar du ditt företag på Bolagsverket och ditt varumärke på PRV. Tänk igenom om du behöver skydda varumärket i mer än en klass (typ varu- eller tjänstegrupp).

Du hittar mycket bra information på prv.se. Dessutom har PRV en riktigt bra kundtjänst som hjälper dig rätt bland varumärkesklasser och utökat skydd i Europa eller hela världen. Ta reda på vilka skydd du behöver för din verksamhet.

Lev ditt varumärke

Viktigast är att leva sitt varumärke. Trovärdighet, bemötande och relevans är viktiga komponenter i ett starkt varumärke. Det är lätt att fastna i en snygg logga men varumärket är faktiskt inte det du säger, det är hur du upplevs, vilka känslor du skapar och värde du ger. En snygg logga med koppling till verksamheten får ett värde när dina kunder berättar för andra om dig. Det är då du bygger ett starkt varumärke.

Bonus: 3 andra sätt att bygga ett värdefullt företag

Det viktigaste för att bygga ett värdefullt företag är alltså att lyckas med försäljningen och att skydda det som är värdefullt i företaget. Men det finns även andra saker som bygger värde i ditt företag. En viktig del är ordning och reda.

  • Se till att ha en fungerande ekonomiprocess, som hjälper företaget att undvika fel och som skapar en smidig ekonomihantering. För att lyckas med det kan du exempelvis använda Visma eEkonomi.
  • Oavsett vilken typ av bolag du driver och vilken bransch du är i så hanterar du fakturor. Och det kan lätt bli väldigt tidskrävande att hantera alla fakturor manuellt. Se till att skapa en smidig och snabb fakturahantering. Det kan du göra antingen via en lösning i ditt bokföringsprogram eller genom ett rent faktureringsprogram, som exempelvis Visma eEkonomi Fakturering.
  • Se till att ha koll på all fakturerbar tid med ett smart tidrapporteringsprogram. Med exempelvis Visma Tid, kan ni inte bara rapportera all tid via datorn, direkt i mobilen eller surfplattan. Ni kan också hantera utlägg eller registrera bilresor på stående fot.

I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.