Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Försäljning & Lönsamhet

5 sätt att skapa ett värdefullt företag

Sponsrad artikel 11 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Hur skapar jag ett värdefullt företag? Hur ökar jag omsättningen och får igång försäljningen? Och behöver jag skydda företagets varumärken? I den här guiden går vi igenom hur du skapar värden och ökar omsättningen i ditt företag – i fem steg.

Psst! Innan vi kör igång vill vi tipsa dig om två saker du kan göra innan du läser den här guiden.

  1. Få svaren på de 5 vanligaste starta eget-frågorna. Här lär du dig att komma igång med ditt företag.
  2. Gå Visma Spcs Starta eget-kurs som är helt kostnadsfri.
Boo Gunnarson företagarexpert på Visma SPCS

Alright, tillbaka till den här guiden. Boo Gunnarson är Visma SPCS företagarexpert och har under decennier hjälpt tusentals företagare att starta eget och få fart på företaget. Här är några av Boos viktigaste råd för att skapa värden i ditt företag.

Och allt börjar med försäljning.

Steg 1: Så säljer ditt företag mer på nätet

Om du vill skapa ett värdefullt företag behöver du börja i rätt ände – och det är att öka företagets försäljning. Idag sker stora delar av köpprocessen och ofta också köpet på nätet. Så börja med att skapa närvaro och relevans digitalt.

Kommunicera i sociala medier, skaffa en hemsida och sälj i din webbshop (exempelvis Visma Webshop). Det är av stor vikt att lära känna målgruppen och hur de använder webben. När du etablerat en närvaro på nätet måste dina texter och ordval motsvara det dina kunder söker på.

Tips: Så här gör du för att starta en webbshop.

Vad söker dina kunder efter på Google?

Google gillar när du har tydliga svar. Men hur kommer du fram till vad som är relevant innehåll på din webbplats eller i din webbshop? Det viktiga är att få Google att gilla ditt innehåll så att du hamnar högt upp i sökresultatet och det kan du göra på flera sätt.

– Det finns många verktyg att ta hjälp av. Jag väljer att lyfta Google Trender som ger en bra fingervisning kring populära sökningar, alltså sökvolymerna, samtidigt som det är enkelt att använda, tipsar Boo.

Här kan du jämföra ordval; är det ekologiskt eller hållbart som är rätt ordval utifrån de sökvolymer Google Trender visar? Med Google Trender får du en bra känsla för ordval när du skriver texter på din webbplats, samtidigt som du kan hitta synonymer för en bredare ordpalett.

Tips:Så lyckas du med företagets sökmotoroptimering.

Använd referenser från nöjda kunder

I alla kanaler du använder kan du låta nöjda kunder berätta vad de fått ut av dina tjänster och/eller produkter. Nöjda kunder är trovärdiga säljare. Se därför till att fråga kunderna om du får lyfta dem som referenser och be dem berätta om hela resan från kontakt till leverans. Om du har en omtyckt produkt eller en populär tjänst, se också till att införa ett ratingsystem eller omdömessystem på din hemsida.

– Våga visa och dela din kunskap, speciellt när du säljer tjänster. Jag har genom åren mött företagare som vill behålla kunskapen för dig själv. Eftersom jag och familjen bor i ett gammalt hus googlar jag lite då och då fönsterrenovering, fasadmålning och liknande. Det första Google visar mig är tips och filmklipp. När jag ser ett filmklipp om renovering – steg för steg – av gamla fönster förstår jag varför det kostar så mycket, berättar Boo.

Hur kan du visa din kunskap och yrkesskicklighet? När du delar din kunskap ökar värdet av din tjänst – och din trovärdighet! Ett gott rykte och en bevisad yrkesskicklighet ökar värdet av ditt erbjudande, och hjälper dig att skapa ett värdefullt företag.

Läs mer: Så här annonserar du på Google.

Steg 2: En bra kundupplevelse skapar värde

Dina kunder väljer dig för att du hjälper dem genom din kunskap och dina produkter. Så fastna inte bara i tekniken. Sätt fokus på kundupplevelse – inte produkt eller tjänst. 

– Detta är en vanlig synd som både stora och små företag begår. Många säljare har genom åren satt stort fokus på teknik och fullständigt obegripliga säljargument. Men det handlar om att ge kunden en trygg och intressant upplevelse. Fokusera på den nytta din kund får istället, hur du kan hjälpa dem och vad resultatet kan bli, tipsar Boo.

Om du gillar att prata teknik, tänk på att en teknikintresserad kund kommer att kontra med överkursfrågor för att testa din kunskap. Låt kundnyttan vara i ditt blickfång; vilket utbyte har din kund av din produkt eller tjänst? Att sälja är att ta med kunden på en resa från nuläge till idealläge.

Fokusera på kundnyttan

Så istället för att fastna på fakta och teknik, sätt fokus på vad din kund kommer att uppnå tack vare din leverans. Säljer du städtjänster kan du fundera på om din kund antingen tycker att städning är något att undvika eller om de köper dina tjänster för att komma hem till ett rent hem en fredagseftermiddag? Vanligtvis handlar dina kunder av dig för att uppnå eller för att undgå.

– Därför är det viktigt att i kommunikation och säljsamtal snabbt förstå vad som driver din kund. Du träffar rätt snabbare när dina första frågor ger dig kunskap, och du därefter kan välja agenda för samtalet, menar Boo.

Detta bygger också trovärdighet. Det fortsatta samtalet går sedan vidare utifrån om kunden vill uppnå ett idealläge eller bara vill slippa göra det själv.

Läs mer: Så här lär du dig försäljningsteknik

Steg 3: Lär dig sälja fast det känns obekvämt

Gillar du att sälja? Grattis, då är det bara att sätta igång. Eller tillhör du de 80 procent som känner sig obekväma när det är dags för försäljning? 

Det är hög tid att ändra nidbilden av en säljare. För i tiden var främsta kännetecknet på en säljare en person som pratade – mycket. Men ju mer du pratar desto lättare blir det för din kund att tappa intresse och förtroende. Den gamla hederliga monologen är idag nedtonad.

– Försäljning idag handlar om att ställa frågor, ringa in och säkerställa att kunden har behov av ditt erbjudande, berättar Boo.

Genom att ställa rätt frågor låter du din blivande kund berätta om vilken hjälp den behöver. Samtidigt känner kunden att du är uppriktigt intresserad av att flytta fram din kund genom din kunskap och/eller dina produkter. Det är ju inte alltid så att din kund vet vad det finns för lösningar på deras behov.

Så bygger du upp ett säljsamtal

Fundera på vilka frågor som är relevanta i ett samtal. Summera det ni pratat om och ge exempel på det idealläge kunden vill uppnå. Ser du skillnaden i gammalt säljtänk och det som är mer vanligt idag? Det är rätt initiala frågor som lägger grunden till ett bra samtal. 

– När du börjar bli klar över kundens behov är det dags att utbilda kunden så att de förstår nyttan av ditt erbjudande. Det är först då det får ett värde. Sedan visar du lösningarna, tipsar Boo.

Det är egentligen enkelt. För att du ska lyckas bygga ett värdefullt företag krävs kunder. Och för att få kunder, krävs att du eller någon annan säljer.

Läs också: Så lyckas du med företagets marknadsföring.

Steg 4: Viktigaste sättet att bygga ett värdefullt företag? Förstå kunden!

Hur många gånger har du fått enkäter och frågeformulär från dina leverantörer? Lär av dem, syftet med genomtänkta frågor är att du ska få rätt information och rätt erbjudande. Ju mer relevant du blir i din kommunikation desto fler kommer att ta del av den och i förlängningen också handla av dig. 

Det är bra att involvera kunder både i startprocessen och när din verksamhet är igång. Delaktighet skapar ett engagemang hos kunderna. Ta efter dina egna förebilder. Varför handlar du hellre i vissa affärer/webbshoppar? Är det bara priset eller finns det fler faktorer? Priset skiljer ju sällan så mycket.

– Var frågvis och gör enkäter. Ring upp en kund varje vecka och fråga hur din tjänst eller produkt funkar hos dem. Om du inte frågar får du inte veta, menar Boo.

- Jag glömmer aldrig slipsnålen med bokstäverna YCDBSOYA. Minns jag rätt var det en försäljningschef på ett stort amerikanskt företag som delade ut dessa till alla säljare som bar slips. Fritt översatt betyder det ”fastna inte i kontorsstolen”. Vi måste alla vara framåtlutade, hela tiden, annars når vi aldrig fram till våra kunder.

Boo Gunnarson

Steg 5: Skydda företagets varumärken för att skapa ett värdefullt företag

– Du ska vara stolt över ditt företag och skydda ditt varumärke. Det är speciellt viktigt om du startar som enskild firma som bara har namnskydd i länet och kan vara bra att tänka på om du senare planerar att växla till aktiebolag, menar Boo.

Att skydda sitt varumärke stärker din relation till marknaden. Det minskar också risken att förväxlas med andra som väljer ett snarlikt namn. Du vill ju vara så unik som möjligt för att inte tappa kunder. Rent praktiskt registrerar du ditt företag på Bolagsverket och ditt varumärke på PRV. Tänk igenom om du behöver skydda varumärket i mer än en klass (typ varu- eller tjänstegrupp).

Du hittar mycket bra information på prv.se. Dessutom har PRV en riktigt bra kundtjänst som hjälper dig rätt bland varumärkesklasser och utökat skydd i Europa eller hela världen. Ta reda på vilka skydd du behöver för din verksamhet.

Lev ditt varumärke

Viktigast är att leva sitt varumärke. Trovärdighet, bemötande och relevans är viktiga komponenter i ett starkt varumärke. Det är lätt att fastna i en snygg logga men varumärket är faktiskt inte det du säger, det är hur du upplevs, vilka känslor du skapar och värde du ger. En snygg logga med koppling till verksamheten får ett värde när dina kunder berättar för andra om dig. Det är då du bygger ett starkt varumärke.

Bonus: 3 andra sätt att bygga ett värdefullt företag

Det viktigaste för att bygga ett värdefullt företag är alltså att lyckas med försäljningen och att skydda det som är värdefullt i företaget. Men det finns även andra saker som bygger värde i ditt företag. En viktig del är ordning och reda.

  • Se till att ha en fungerande ekonomiprocess, som hjälper företaget att undvika fel och som skapar en smidig ekonomihantering. För att lyckas med det kan du exempelvis använda Visma eEkonomi.
  • Oavsett vilken typ av bolag du driver och vilken bransch du är i så hanterar du fakturor. Och det kan lätt bli väldigt tidskrävande att hantera alla fakturor manuellt. Se till att skapa en smidig och snabb fakturahantering. Det kan du göra antingen via en lösning i ditt bokföringsprogram eller genom ett rent faktureringsprogram, som exempelvis Visma eEkonomi Fakturering.
  • Se till att ha koll på all fakturerbar tid med ett smart tidrapporteringsprogram. Med exempelvis Visma Tid, kan ni inte bara rapportera all tid via datorn, direkt i mobilen eller surfplattan. Ni kan också hantera utlägg eller registrera bilresor på stående fot.

I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.