Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

6 enkla knep för att maxa mejlutskicken

11 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Nyhetsbrev

Foto: Sofforna som styr upp ditt nyhetsbrev. Foto: Getty Images

Att kommunicera med dina kunder via mejl kan stärka relationen och locka till köp. Men se till att följa upp statistiken för att se vad som fungerar och maximera nyttan av nyhetsbrev. Här är det viktigaste att ha koll på.1. Avvisningsfrekvens/Bouncerate
En ”bounce” eller ett studsande mejl är ett som inte levereras till mottagaren. Oftast beror det på att e-postadressen du skickade till inte är giltig eller aktiv. Det kan bero på ett stavfel i e-postadressen eller att domänen-, servern- eller e-postkontot stängts – kanske har mottagaren helt enkelt bytt mejladress?

Det finns också något som kallas för ”soft bounces” eller mjuka studsar och som kan bero på att mejladressen bara tillfälligt inte fungerar, till exempel för att mejlboxen är full.

LÄS OCKSÅ: 7 tips för att lyckas med ditt nyhetsbrev

Ett annat alternativ till studsande mejl kan vara att du fastnat i spamfilter, särskilt om du ser en ovanligt hög siffra efter en kampanj. Viktiga saker för att undvika att bli spamklassad är att se till att bara skicka till personer som valt att få mejl från dig, att ha ditt företagsnamn som avsändare så att dina följare vet vem det är som mejlar, att inte skicka för ofta – och att se till att det är lätt för mottagarna att avregistrera sig.

Studsfrekvensen bör gärna vara under en procent. Är den på åtta procent eller mer kan det antingen bero på att din mottagarlista är gammal och föråldrad, eller att något är fel.

2. Avregistreringsfrekvens/Opt-out rate
Den här siffran visar antalet personer som valt att avregistrera sig från att få mejl från dig. Helst ska mindre än 0,1 procent göra det, annars kan du behöva fundera över vad som är fel. För att minska andelen som avregistrerar sig gäller det att se till att inte skicka för ofta och att vara relevant.

3. Öppningsfrekvens/Open rate
Det här är andelen personer av de som får ditt mejl som faktiskt öppnar det. Frekvensen varierar enormt beroende på vem avsändaren för mejlet är och hur personligt det är – och inte minst hur ämnesraden för mejlet är formulerad. En öppningsfrekvens på mellan fem och 25 procent är vanligt, med ett genomsnitt på runt 15 till 20 procent, visar bland annat siffror från Mailchimp.

Framförallt vill du försöka öka just din frekvens. För att få fler som öppnar så utgå från mottagarnas situation, varje dag får de säkert en stor mäng mejl till inkorgen så se till att skriva en lockande och tydlig ämnesrad – inte bara exempelvis ”Nyhetsbrev v 15”.

4. Klickfrekvens/clickrate
Detta är andelen personer av de som får ditt mejl som klickar på en länk i det för att ta del av mer information och eventuellt göra en beställning. Här varierar siffrorna enormt beroende avsändare, bransch och inte minst på erbjudandet och innehållet i mejlet. Det viktiga blir därför att tävla mot dig själv och försöka få allt fler som klickar för varje mejl du skickar ut.

Vill du öka mängden som klickar i ditt mejl behöver du se över ditt innehåll och erbjudande, hur du formulerar dig och se till att det är tydligt var läsarna ska klicka och varför. Kolla noga vilka länkar som får flest klick så får du en större förståelse för vad dina läsare vill ha för information.

Du kan även prova att jobba med själva texten du länkar, och inte bara skriva ”klicka här” eller ”läs mer på sajten”. Länkar du till exempel till tio bra fiskeprodukter kan du kanske istället skriva och länka: ”Här är 10 ovärderliga prylar för fler napp i sommar”.

5. Konverteringsgrad/Conversion rate

Den här siffran avser antalet mottagare av mejlet som kommer till din sajt och där gör en faktisk handling, till exempel anmäler sig till ett event, laddar ner en gratis specialrapport, registrerar sig för ett webbseminarium eller köper en produkt.

För ett lockande gratiserbjudande kanske konverteringsgraden är 80 procent, men för ett köp så lite som en procent. Den här siffran vill du givetvis också jobba upp – inspireras av andra och håll koll på vad som går bättre och sämre för att reda ut vad som fungerar för just dig.

6. Dina intäkter
Är målet med dina mejlutskick att öka din försäljning – antingen genom direkta erbjudanden eller genom att knyta dina kunder närmare – så är det självklart viktigt att du håller koll på att de hjälper dig nå det målet. Det finns ingen vits med att skicka mejl till dina kunder bara för sakens skull.

På samma sätt är det viktigt att du skickar till rätt målgrupp, annars spelar det ju ingen roll hur många som öppnar eller klickar. Hellre ett mejl till rätt person som faktiskt öppnar och köper än tusentals till helt fel som inte är intresserade av dina produkter.

Av Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.