Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

6 enkla knep för att maxa mejlutskicken

11 juni, 2018 4 minuters läsning
Nyhetsbrev

Foto: Sofforna som styr upp ditt nyhetsbrev. Foto: Getty Images

Att kommunicera med dina kunder via mejl kan stärka relationen och locka till köp. Men se till att följa upp statistiken för att se vad som fungerar och maximera nyttan av nyhetsbrev. Här är det viktigaste att ha koll på.1. Avvisningsfrekvens/Bouncerate
En ”bounce” eller ett studsande mejl är ett som inte levereras till mottagaren. Oftast beror det på att e-postadressen du skickade till inte är giltig eller aktiv. Det kan bero på ett stavfel i e-postadressen eller att domänen-, servern- eller e-postkontot stängts – kanske har mottagaren helt enkelt bytt mejladress?

Det finns också något som kallas för ”soft bounces” eller mjuka studsar och som kan bero på att mejladressen bara tillfälligt inte fungerar, till exempel för att mejlboxen är full.

LÄS OCKSÅ: 7 tips för att lyckas med ditt nyhetsbrev

Ett annat alternativ till studsande mejl kan vara att du fastnat i spamfilter, särskilt om du ser en ovanligt hög siffra efter en kampanj. Viktiga saker för att undvika att bli spamklassad är att se till att bara skicka till personer som valt att få mejl från dig, att ha ditt företagsnamn som avsändare så att dina följare vet vem det är som mejlar, att inte skicka för ofta – och att se till att det är lätt för mottagarna att avregistrera sig.

Studsfrekvensen bör gärna vara under en procent. Är den på åtta procent eller mer kan det antingen bero på att din mottagarlista är gammal och föråldrad, eller att något är fel.

2. Avregistreringsfrekvens/Opt-out rate
Den här siffran visar antalet personer som valt att avregistrera sig från att få mejl från dig. Helst ska mindre än 0,1 procent göra det, annars kan du behöva fundera över vad som är fel. För att minska andelen som avregistrerar sig gäller det att se till att inte skicka för ofta och att vara relevant.

3. Öppningsfrekvens/Open rate
Det här är andelen personer av de som får ditt mejl som faktiskt öppnar det. Frekvensen varierar enormt beroende på vem avsändaren för mejlet är och hur personligt det är – och inte minst hur ämnesraden för mejlet är formulerad. En öppningsfrekvens på mellan fem och 25 procent är vanligt, med ett genomsnitt på runt 15 till 20 procent, visar bland annat siffror från Mailchimp.

Framförallt vill du försöka öka just din frekvens. För att få fler som öppnar så utgå från mottagarnas situation, varje dag får de säkert en stor mäng mejl till inkorgen så se till att skriva en lockande och tydlig ämnesrad – inte bara exempelvis ”Nyhetsbrev v 15”.

4. Klickfrekvens/clickrate
Detta är andelen personer av de som får ditt mejl som klickar på en länk i det för att ta del av mer information och eventuellt göra en beställning. Här varierar siffrorna enormt beroende avsändare, bransch och inte minst på erbjudandet och innehållet i mejlet. Det viktiga blir därför att tävla mot dig själv och försöka få allt fler som klickar för varje mejl du skickar ut.

Vill du öka mängden som klickar i ditt mejl behöver du se över ditt innehåll och erbjudande, hur du formulerar dig och se till att det är tydligt var läsarna ska klicka och varför. Kolla noga vilka länkar som får flest klick så får du en större förståelse för vad dina läsare vill ha för information.

Du kan även prova att jobba med själva texten du länkar, och inte bara skriva ”klicka här” eller ”läs mer på sajten”. Länkar du till exempel till tio bra fiskeprodukter kan du kanske istället skriva och länka: ”Här är 10 ovärderliga prylar för fler napp i sommar”.

5. Konverteringsgrad/Conversion rate

Den här siffran avser antalet mottagare av mejlet som kommer till din sajt och där gör en faktisk handling, till exempel anmäler sig till ett event, laddar ner en gratis specialrapport, registrerar sig för ett webbseminarium eller köper en produkt.

För ett lockande gratiserbjudande kanske konverteringsgraden är 80 procent, men för ett köp så lite som en procent. Den här siffran vill du givetvis också jobba upp – inspireras av andra och håll koll på vad som går bättre och sämre för att reda ut vad som fungerar för just dig.

6. Dina intäkter
Är målet med dina mejlutskick att öka din försäljning – antingen genom direkta erbjudanden eller genom att knyta dina kunder närmare – så är det självklart viktigt att du håller koll på att de hjälper dig nå det målet. Det finns ingen vits med att skicka mejl till dina kunder bara för sakens skull.

På samma sätt är det viktigt att du skickar till rätt målgrupp, annars spelar det ju ingen roll hur många som öppnar eller klickar. Hellre ett mejl till rätt person som faktiskt öppnar och köper än tusentals till helt fel som inte är intresserade av dina produkter.

Av Ebba Arnborg


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.