Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

7 nya lagar att ha koll på i sommar

5 juni, 2018 3 minuters läsning

Foto: Nya regeländringar från och med juli. Foto: Getty Images

Från och med  juli börjar en hel del nya lagar och regler att gälla. Här är en lista med sju regeländringar som berör företagare.

1. Arbetsgivardeklaration på individnivå
Arbetsgivardeklaration på individnivå innebär att du som arbetsgivare ska redovisa alla utbetalningar som du har gjort till varje anställd varje månad och vilken skatt du har dragit av. Redovisningen ersätter den årliga kontrolluppgiften.
Redovisningen införs i två steg: Den 1 juli 2018: Företag som ska föra personalliggare och har fler än 15 anställda. Den 1 januari 2019: Alla företag med eller utan personalliggare.

Se om du omfattas av lagen.

2. Skattereduktion för fackföreningsavgift
En skattereduktion  på fackföreningsavgifter återinförs.  25 procent av den totala årsavgiften som en medlem har betalat till en arbetstagarorganisation omfattas av skattereduktionen. Men en förutsättning är att årsavgiften uppgår till minst 400 kr.

Skattereduktionen innebär också en skyldighet för arbetsorganisationer att lämna kontrolluppgift om skattereduktion för fackföreningsavgift. De nya reglerna inbär också en uppgiftsskyldighet i inkomstdeklarationen ifall medlemsavgiften betalas till en utländsk arbetstagarorganisation.

3. Bidrag för minskad sjukfrånvaro
Den 1 juli kommer alla arbetsgivare som har medarbetare som väntas vara borta från arbete mer än 60 dagar på grund av sjukdom behöva göra en plan för återgång i arbete, Planen ska vara arbetsgivarens stöd i rehabiliteringsarbetet och ska göras senast 30 dagar från första sjukdagen.

I samband med den här förändringen kommer det arbetsplatsnära stödet, som arbetsgivare kan söka, att utvidgas. Tidigare har bidrag gått enbart till köp av utredningar men nu utvidgas stödet till att omfatta planering, genomförande och uppföljning av insatser.

Det utvidgade bidraget som kan lämnas ska från och med den 1 juli 2018 benämnas arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd. Bidraget går direkt till arbetsgivaren och täcker upp till 10 000 kronor per arbetstagare och år, högst 200 000 kronor per arbetsgivare och år. Du ansöker om bidraget hos försäkringskassan.
4. Bensinskatt
Från den 1 juli 2018 slopas avdragsmöjligheten för låginblandade biodrivmedel samtidigt som skatten sänks för bensin och ofärgad diesel. Bränslet måste då till mer än 98 volymprocent framställas från biomassa för att du ska få göra avdrag.

Läs om de nya skattesatserna här.5. Antalet karensdagar
Från och med den 2 juli 2018 minskar antalet karensdagar från sju till sex dagar. Även den som fullgör karensdagar före den 2 juli omfattas av de nya reglerna vilket innebär att om man den 1 juli har fullgjort fem karensdagar så blir den sjätte och sista karensdagen måndagen den 2 juli.

6. Nya regler för a-kassa
Från och med den 2 juli kan man bli medlem i en a-kassa fram till månadsskiftet före den månad man fyller 65 år. För att man ska ha rätt till inkomstbaserad ersättning är ett av kraven att man ska ha varit medlem i en a-kassa i minst tolv sammanhängande månader. Från och med den 2 juli kommer a-kassorna kunna bortse från avbrott i medlemskapen som är kortare än en kalendermånad, under förutsättning att den sammanlagda avbrottstiden inte är mer än åtta veckor.

7. Bonus-malus och bränslebytet
Går regeringens förslag igenom blir det nya regler för fordonsskatt den 1 juli. Förslaget består av flera delar och gäller nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Befintliga fordon omfattas alltså inte. Här är några av punkterna:

* Bensin- och dieseldrivna bilar får förhöjd fordonsskatt under de tre första åren efter att fordonet blir skattepliktigt första gången.

* Femåriga skattebefrielsen för miljöbilar slopas. Supermiljöbilspremien ersätts av bonus för bilar med väldigt låga utsläpp. Bilar med nollutsläpp får 60 000 kronor i bonus för att sedan trappas av till 10 000 kronor i bonus för bilar med max 60 gram utsläppt koldioxid.

Få full koll på de nya reglerna här.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.