Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

7 vägar till bättre likviditet

5 april, 2016 2 minuters läsning
Avstämning stöd för korttidsarbete

Foto: Avstämning stöd för korttidsarbete

Behöver du höja ditt företags likviditet men vet inte hur? Fatih Özcelik är revisor på PwC:s Sundsvallskontor och ger här sju bra tips på hur du förbättrar betalningsförmågan på kort och lång sikt.  

[caption id="attachment_20531" align="alignright" width="235"]Fatih Özcelik. Foto: PwC Fatih Özcelik. Foto: PwC[/caption]

Först och främst vill Fatih poängtera att det är viktigt att skilja på resultat och likviditet.

– Resultatet visar skillnaden mellan intäkter och kostnader medan likviditet visar skillnaden mellan vad som strömmar in och ut från firman, det vill säga ditt företags betalningsförmåga.

– Det goda resultatet stämmer aldrig exakt med saldot på bankkontot. En tillfällig svacka i likviditeten, till exempel på grund av obetalda kundfakturor eller annan kapitalbindning, behöver inte alls vara något konstigt, det viktiga är att snabbt resa sig ur den.

Här är Fatihs sju tips för en bättre likviditet:

  1. Upprätta likviditetsplan
    En noggrann budget ger dig möjlighet att i förväg planera för framtida kapitalbehov. På så sätt har du en chans att planera för när och kanske även hur du ska klara tider när kassan sinar.
  2. Snabb fakturering
    Spara inte faktureringen till slutet av månaden, försök fakturera så fort jobbet är klart. Kanske finns det möjlighet att förskottsfakturera en del av arbetet eller varan?
  3. Bevaka inbetalningar
    Var aktiv och bevaka förfallna fordringar och ha för vana att påminna kunden så fort en faktura är förfallen. Sträva efter så kort kredittid som möjligt. Ju längre tid för utebliven betalning desto större riskexponering. Detta är särskilt viktigt om du inte är helt säker på hur betalningsduglig din kund är.
  4. Pris- och kundmodell
    Se över marginalerna. Finns det möjlighet till prishöjningar på någon tjänst eller vara? Utvärdera nya kunder och dess betalningsförmåga och gör en kreditupplysning.
  5. Var kostnadsmedveten
    Gå igenom dina kostnader och identifiera det som går att skala av. Se över kredittiderna med dina leverantörer. Förhandla med dina leverantörer på samma sätt som dina kunder förhandlar med dig. Det finns många aktörer som vill ha just dig som kund, dra nytta av det!
  6. Checkkredit
    När det svänger i likviditeten kan det vara bra att ha kreditmöjlighet hos banken. Tänk på vad som passar ditt företag, även en outnyttjad kredit kan kosta pengar.
  7. Bevaka preliminärskatten
    Du betalar skatt för vad du tror ditt resultat landar på. Märker du att resultatet inte går som väntat, betala inte mer än vad du behöver. Se till att skicka en preliminär självdeklaration med de nya uppgifterna.


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.