Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

8 tips – Så lyckas du med Adwords-annonsering

4 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Vi svenskar googlar 40-45 miljoner gånger – om dagen. Bli synlig för dina kunder när de är på jakt efter det du erbjuder, med hjälp av annonser i sökresultatet. Det är billigt, mätbart och enkelt menar experten Michael Wahlgren. Här är hans bästa tips.

Ett sätt att få fler att upptäcka ditt företag är att köpa annonser i sökresultatet på Google med deras annonsverktyg Adwords. En fördel är att du når kunden när den är på jakt efter sådant som du kan hjälpa till med.
– Du vet den som googlars intention, det är det som är det fina med sökmotorannonsering, säger Michael Wahlgren.

Han arbetar sedan 10 år med sökmotormarknadsföring, är VD och grundare på SEO-byrån Pineberry och författare till boken Guldläge på nätet. Enligt honom passar Adwords utmärkt för småföretagare.
– Jag tycker absolut detta är grunden. Det är här du ska börja, det är enkelt att hitta lönsamhet. Du kan nå ut väldigt riktat för en relativt låg kostnad. Har du till exempel en städfirma i Sundsvall kan du välja att annonsera bara mot människor som gör städrelaterade sökningar i den regionen.

Dessutom kan du följa upp vad som fungerar och inte, i detalj.
– Det är extremt mätbart jämfört med tv eller print där du går på känsla. Här kan du svart på vitt säga om det är lönsamt eller inte. Dessutom får du så mycket svar om du är ny företagare. Du ser om det är de argument du tror ska bita på dina kunder som faktiskt gör det.

Numera tillåter Google även att man köper annonser på sina konkurrenters namn. Men Michael är tveksam till det.
– Risken med att annonsera på din konkurrent är att de sannolikt kommer börja annonsera på dig. Men är du en nykomling och kaxig så visst kan du göra det.

Här är Michaels 8 bästa tips:1. Välj sökord noga
Att annonsera för brett på Google är lätt hänt, och kanske gör man det av rädsla för att vilja täcka in allt. Välj med omsorg och fokusera på de sökord du ser ger intäkter och kunder. Följ upp vilka sökningar du synts på och jobba aktivt med det som kallas negativa sökord, det vill säga vilka ord du inte vill dyka upp på.

2. Fokusera på landningssidor
Ett vanligt misstag är att skicka all trafik från AdWords direkt till din sajts startsida, vilket ofta betyder att kopplingen mellan din annons och landningssida är låg och du inte får några intäkter eller kunder. Vad du vill är att leda trafiken till källan där de finner relevant information utifrån det sökord de googlat på – en optimerad landningssida helt enkelt.

3. Skapa relevanta annonser
Den som googlar vill mötas av ett sökresultat som motsvarar det som hen sökt på. Du behöver därför alltid ha en annons som matchar det sökord som använts. Ett vanligt misstag som gör att du inte får relevanta annonser är när du har för många sökord i samma annonsgrupp.

4. Förstå Quality Score
Ett gängse missförstånd är att AdWords fungerar som en traditionell auktion där högsta bud vinner. Ingenting kunde vara längre från sanningen. Minst lika viktigt som ditt bud är det som kallas Quality Score (kvalitetsresultat). Se till att du förstår hur Quality Score fungerar innan du börjar annonsera. Läs på, Google erbjuder mycket bra information.

5. Investera tid
Det tar tid att löpande trimma in din annonsering på AdWords. En sak du inte ska göra är att sätta upp ett konto, köra igång annonsering och sedan låta det rulla på av sig själv. Då kan du lika bra kasta pengarna i sjön.

6. Koppla ihop Google AdWords med Google Analytics
En viktig faktor för att lyckas med din annonsering är att du löpande mäter och utvärderar din annonsering. Ett sätt att förenkla detta arbete är att koppla ihop ditt AdWords- och Analytics-konto.

7. Anlita en expert
Att bemästra annonsering på AdWords är komplext och tidskrävande och många väljer att låta en Sökmotorkonsult sköta annonseringen åt dem. Anlitar du en konsult eller byrå så se till att du vet hur mycket du betalar till dem och hur mycket av dina pengar som går till Google. Se även till att inte bli inlåst i ett långt avtal.

8. Utnyttja Googles värdekuponger
Google erbjuder dig som ny annonsör på AdWords en värdekupong.
– Just nu bjuder Google på 1 500 kronor att annonsera för efter du spenderat dina första 500 kr. Dessa kuponger får du av Google själva eller deras partners. Kontakta gärna mig så får du en, hälsar Michael Wahlgren.

Läs också: Så annonserar du rätt på sökjättenDåliga sökresultat? Läs här om hur du gör om du har blivit nedskriven på nätet, och de dåliga kommentarerna dyker upp när någon Googlar på dig.

Missa inte vår grundkurs i sökordsoptimering: Lär dig komma högre upp i Google på 6 minuterInspireras av andra småföretagare:Så byggde han en miljonaffär på nätet 


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.